Geplaatst op: 19-04-2015
Auteur: Margaret Ann Ann McDonald

Workshop Toerisme- & Vrijetijdscongres: Verleiden met Big Data

Workshop Toerisme- & Vrijetijdscongres: Verleiden met Big Data
Vorige week organiseerde NRIT Media in samenwerking met de Nederlandse HTRO-opleidingen het jaarlijkse Toerisme- & Vrijetijdscongres. Gastlocatie was dit jaar Inholland Diemen/Amsterdam waar de ruim 140 bezoekers alles te weten kwamen over het verleiden van de gast, het thema van het congres. Naast een uitgebreid plenair programma konden de bezoekers in twee ronden uit tien verschillende workshops kiezen. In deze bijdrage van Margaret Ann McDonald verslag van de workshop van Olivier Ponti, manager research van Amsterdam Marketing over Big Data.

Ook Olivier Ponti ging in zijn sessie 'It's not about Big Data, it's about the information' in op de kunst van het verleiden. De manager Research van Amsterdam Marketing liet ons zien, hoe deze organisatie dit doet op basis van harde cijfers. Steeds meer informatiebronnen zijn beschikbaar en de toegang tot data wordt steeds goedkoper. De vraag is echter: wat doen we met al deze data en wat hebben we er aan? Olivier Ponti verleidden zijn publiek door aan te tonen dat massa’s cijfers kunnen leiden tot zeer praktische en interessante handvatten voor succes.In een wereld waar de financiering beperkt is, heeft deze organisatie vijf gouden regels opgesteld.

  1. Beginnen bij : je moet je behoeften identificeren.
  2. Betrek je je partners en de collega’s bij de onderzoeksvragen. Hierbij is het de kunst om de vraag achter de vraag bloot te leggen.
  3. De vertaling van het onderzoek naar concrete (marketing) activiteiten is heel belangrijk. De praktische doeleinden zijn altijd leidend bij zijn werkzaamheden.
  4. Focus is uitermate belangrijk in deze wereld die zich kenmerkt door een overkill aan informatie. Hierbij is het denken in processen, gekoppeld aan het midden- en lange termijn denken belangrijk om een continue stroom van verse data te genereren voor de organisatie.
  5. Ruim van te voren tijd en financiering in voor het beantwoorden van ad hoc vragen.

Aan de hand van concrete voorbeelden overtuigde Ponti de zaal van het belang van Big Data en de mogelijkheden die het concreet biedt.


De I Amsterdam Card

Deze kaart vormt een belangrijke inkomstenbron voor het bedrijf. Jaarlijks worden er 140.000 van verkocht en via de kaart komen gegevens over het waar, wanneer en frequentie van de bezoeken aan het licht. Het systeem genereerde echter te veel data. Data Mining van IBM stelde Amsterdam Marketing in staat om de enorme massa beter te analyseren. Hierdoor ontdekte men bijvoorbeeld, dat de bezoeker geografisch denkt (wat is er in deze wijk te doen?) in plaats van per categorie (welke musea zijn er nog meer?).Verder bleek dat de bezoeker één overzichtelijke plattegrond wil hebben. Deze aanpassingen, samen met een marketing campagne met meer focus, resulteerde in een stijging van 26 % in de verkoop van de kaart. IBM nam dit sprekende voorbeeld mee in de wereldwijde marketing campagne!


BOMA (Bezoekers Onderzoek Marketing Amsterdam)

Jaarlijks worden circa 11.000 bezoekers geïnterviewd via de traditionele face to face methode. Uit onderzoek is gebleken dat hier een beter beeld verkregen wordt, dan via de online interviews. Dit onderzoek helpt onder andere om de marketing campagnes aan te scherpen en de partners te adviseren.


De Barometer

Dit medium is ontstaan uit een vraag in 2006 van de Amsterdamse musea over de aantallen bezoekers. Als snel werd het duidelijk dat dit systeem ook kon worden toegepast voor attracties, hotels, congressen en andere plekken zoals bijvoorbeeld de passagiers terminals in IJmuiden. Het geeft een goed beeld van de trends en ontwikkelingen en wordt nu ook in Rotterdam toegepast, zodat een benchmark ontstaat.


Het Continu Feedback Monitoring Systeem

De vraag is steeds: hoe kunnen we onze diensten verbeteren? Online kunnen bezoekers via de website hun mening geven over de Amsterdamse dienstverlening. Ook op de VVV Vestigingen staan enquêteurs met tablets om een beter inzicht te krijgen. Ponti noemde als voorbeeld de site voor de Duitse markt. Daarover kwamen negatieve berichten. Uiteindelijk bleek de informatie te zijn opgesteld in ‘plat Duits’ dat niet bij de bezoekers in de smaak valt!


Ad hoc onderzoek

Als voorbeeld van ad hoc onderzoek noemt de research manager het voorbeeld van het IBC congres, waar de wereld van de elektronica en de media elkaar ontmoeten. De organisatoren van dit congres met 50.000 bezoekers wilde weg uit Amsterdam. Uit onderzoek bleek dat dit te maken had met de hoge hotelprijzen tijdens het congres. Afspraken konden gemaakt worden en het IBC congres blijft voorlopig in Amsterdam.


Voor iedereen die meer wil weten over de verzamelde data in Amsterdam:

http://www.iamsterdam.com/nl/amsterdam-marketing/dienstverlening/kenniscentrum/rapporten-en-publicaties

http://www.iamsterdam.com/nl/amsterdam-marketing/dienstverlening/kenniscentrum/toeristische-barometer

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, big data, amsterdam

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/03/21
Exclusief voor leden
Gespecialiseerd vervoer voor WK shorttrack in Dordrecht
Ondanks alle coronamaatregelen zijn de ogen van sportliefhebbers gericht op een groots evenement in Dordrecht. Van 5 tot en met 7 maart 2021 vindt het WK shorttrack plaats in de Sportboulevard. Het is voor de shorttrackers het belangrijkste evenement van 2021, in aanloop naar de Winterspelen van Beijing 2022. Munckhof heeft de opdracht deelnemers, begeleiding en officials van het toernooi coronaproof te vervoeren . De coronaprotocollen met de internationale groep mensen vragen om extra zorgvuldigheid. Alle bubbels moeten bewaard blijven en dat vraagt veel logistieke aandacht.
03/03/21
Exclusief voor leden
Gedeeltelijke kwijtschelding huur panden gemeente Rotterdam
Omdat de coronapandemie en de strenge coronamaatregelen voortduren, heeft het College besloten de verschuldigde huur van gemeentelijk vastgoed gedeeltelijk kwijt te schelden. Met een concrete regeling kan een huurder van gemeentelijk vastgoed per 1 april kwijtschelding aanvragen over de huurachterstand van het afgelopen jaar. Voorwaarde is dat de huurder door de coronacrisis geen of substantieel minder inkomsten heeft.
03/03/21
Exclusief voor leden
Zandvoort evenementen virtueel beleven
Vanaf zaterdag 27 maart kunnen wandelaars, fietsers en hardlopers virtueel meedoen aan één van de Zandvoort evenementen. Sportorganisatie Le Champion wil met deze virtuele editie het gevoel van de 30 van Zandvoort, Omloop van Zandvoort en Zandvoort Circuit Run naar de mensen thuis brengen. Helaas is het ook dit jaar niet mogelijk om in Zandvoort te genieten van het meest afwisselende parcours van Nederland.
02/03/21
Draagvlak voor verplichte vaccinatie bij reizen is groot maar er is ook weerstand
Ruim acht op de tien Nederlanders die dit jaar met vakantie willen naar het buitenland is bereid zich te laten vaccineren tegen Covid-19 als dit verplicht wordt gesteld. Bijna driekwart van de reizigers vindt ook dat zo’n vaccinatie verplicht zou moeten worden voor iedereen die in het buitenland op vakantie gaat, blijkt uit een poll uitgezet door reisorganisatie Zoover. Er is ook weerstand.
02/03/21
 Horecamedewerkers veel meer besmet
Een forse tegenvaller voor de horeca. Juist op de dag dat ze actievoeren voor het openen van de terrassen komt de GGD West-Brabant met verontrustend nieuws.
02/03/21
Gaat alle toegezegde 150 miljoen euro steun echt naar de culturele sector?
Onrust is ontstaan in de culturele sector dat niet de volledige toegezegde 150 miljoen euro steun daadwerkelijk in de sector blijft. De labeling van het geld is niet helder en dan mag een gemeente het geld ook op een andere manier besteden.
02/03/21
Datalek bij ticketverkoper dagattracties
De persoonsgegevens mensen die online een ticket bij diverse attractieparken en dierentuinen hebben gekocht liggen op straat. Het lek is ontstaan bij dienstverlener Ticketcounter dat voor die bedrijven de ticketafhandeling organiseert. Miljoenen klantgegevens liggen op straat.
01/03/21
ANVR ziet sprankje hoop op start reizen
Branchevereniging ANVR ziet een sprankje hoop in het overleg in Brussel door de ministers van toerisme. De ANVR ziet graag dat ook Nederland de koers van vaccineren inclusief een vaccinatiepaspoort en testen omarmt. ANVR ziet ook dat minister president Mark Rutte geen voorstander is van deze aanpak.