Geplaatst op: 27-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen

Wie kopen de meeste souvenirs?

Wie kopen de meeste souvenirs?
Even een klein testje. Klaar voor de start? Af.

Wie kopen de meeste souvenirs? Ouderen of jongeren?

Ik wed dat u ouderen heeft geantwoord. Maar helaas het zijn jongeren. Van de 65-plussers koopt de helft een souvenir op vakantie, onder de jongeren is dit ruim 78%. Oeps, pijnlijke en onverwachte conclusie.

Uit onderzoek onder 417 bezoekers van de website Reisgraag.nl blijkt dat souvenirs vaker worden gekocht door jongeren dan door ouderen. Ik weet het. Het is een kleine steekproef en dan is de populatie nog beperkt tot de bezoekers van een bepaalde website maar toch wel een verrassend resultaat. Maar toen ik er even over nadacht ook weer niet. Jongeren moeten de wereld nog ontdekken en willen graag een aandenken aan de eerste vakanties mee naar huis nemen. Ouderen hebben het vaak allemaal al gezien en weten uit ervaring dat de meeste souvenirs in de la met rommel belanden om vervolgens jaren later door de plaatselijke huisvuilbrigade te worden afgevoerd. Gewoon een kwestie van ervaring tegenover jeugdige onbezonnenheid.

Ik zal u de belangrijkste resultaten van dit onderzoekje niet onthouden. Hier komen ze:

Door 78,4% van de jongeren onder de 16 jaar wordt een souvenir gekocht op vakantie. Dat souvenirs populairder zijn onder de jongere generatie dan bij de 65-plussers, blijkt tevens uit het feit dat 86,3% van de mensen tussen de 16 en 30 jaar een souvenir mee naar huis neemt. Vanaf deze leeftijd gaan de percentages weer omlaag.

Jongeren kopen vaker souvenirs waar ze achteraf niks aan blijken te hebben. Van de jongeren onder de 16 jaar koopt 41,4% wel eens zo'n nutteloze souvenir, onder de 65-plussers is dit maar 9,5%. Als ouderen een souvenir kopen, geven ze er wel meer geld aan uit. Er wordt namelijk door ruim een derde van de 65-plussers meer dan 40 euro uitgegeven aan souvenirs. Onder de respondenten jonger dan 16 jaar geeft maar 10% zoveel geld uit aan een souvenir. De helft van de jongeren geeft tussen de 0 en 10 euro uit aan een souvenir. Onder ouderen is dit percentage 14,3%.

Ouderen geven hun geld hierbij het liefst uit aan kleding (47,6%), juwelen, sieraden en horloges (33,3%) en (ansicht)kaarten (33,3%). Jongeren besteden hun geld het liefst aan de bijouterieën (51,7%), maar ook beeldjes zijn zeer populair (48,3%).

Van de respondenten krijgt 61,4% weleens een souvenirtje als familie of vrienden op vakantie zijn geweest. Op latere leeftijd krijgt men echter steeds minder vaak souvenirs. Bij de mensen tussen de 16 en 30 jaar krijgt 82,1% nog een souvenir van familie of vrienden. Onder ouderen is dit percentage slechts 38,1%.

En wat hebben we nu geleerd? Dat we vooral jongeren en jong volwassenen moeten aanspreken als we nutteloze souvenirs willen verkopen. Dat ouderen wel in de markt zijn voor een souvenir maar dan moet het een nuttig gebruiksvoorwerp zijn. En dat we vervolgonderzoek moeten doen naar de vraag waarom ouderen geen souvenirs meer krijgen. Want waarom nemen we voor de thuisblijvers geen souvenirs meer mee? Deze vraag laat me niet meer los. Ik kan me voorstellen dat ouderen het juist wel leuk vinden een souvenir van de kinderen te krijgen. Kunnen ze toch nog een beetje meegenieten. Of hebben de gevers het opgegeven nadat tientallen eerder meegebrachte souvenirs de volgende vakantie niet meer hebben gehaald? Of zijn de kinderen bang dat de ouders de volgende keer meewillen? Ik ben benieuwd naar het volgende onderzoek van reisgraag.nl.  
Topics:Vakanties
Trefwoorden: souvenirs

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.