Geplaatst op: 27-09-2013
Auteur: Theo Ruijs

Gastvrijheid van wereldklasse

Gastvrijheid van wereldklasse

De gastvrijheidseconomie staat voor grote uitdagingen. Onze gasten zijn aan het veranderen: ze willen een persoonlijke benadering en hun maatschappelijke betrokkenheid neemt toe. Door allerlei technologische ontwikkelingen willen ze ongeacht tijd of locatie kunnen (net)werken, cocreëren en in contact staan met vrienden. Ervaringen in vakantielanden en -steden, vervoer, verblijf en vermaak worden online en mobiel uitgewisseld. Tegelijkertijd concurreren we met de hele wereld en met elkaar. De vraag dringt zich op hoe we onze sector vitaal houden. Hoe verbinden we de diversiteit van onze sector – nationaal, regionaal en lokaal; publiek en privaat; en op zodanige wijze dat we de economische betekenis van onze sector vergroten. En toekomstbestendig maken.


Dit gaan we met elkaar doen door een visie voor de gastvrijheidssector neer te leggen. Dit doen we zoals dit ook is gebeurd voor de topsectoren in Nederland. Concreet betekent dit dat we als uitgangspunt nemen dat we de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven (binnen de gastvrijheidssector, inclusief de culturele en natuurorganisaties) willen versterken. Hierbij leggen we de focus op innovatie, onder andere door meer ruimte te bieden voor ondernemers, met aandacht voor een level playing field. Speciale aandacht is er voor de driehoek van bedrijven, overheden en kennisinstellingen. Hoe gaan we dit nu aanpakken voor gastvrijheid?


Om de spreekwoordelijke kar te trekken heeft Gastvrij Nederland, overkoepelend samenwerkingsverband binnen de gastvrijheidssector, een zogenaamd ‘topteam’ geformeerd. In dit topteam zijn we ook uitgegaan van de driehoek bedrijven, overheden en kennisinstellingen: in het topteam zitten vertegenwoordigers van het grootbedrijf, mkb, kennisinstellingen en Rijksoverheid. Dit is de sleutel tot succes: we moeten het immers samen doen! Onder leiding van het topteam gaan we met elkaar, samen met de gastvrijheidsondernemers die zich daarbij willen inzetten, een visie opstellen. Om dit goed te kunnen doen zijn we begonnen met een inventarisatie van de huidige ontwikkelingen op het gebied van de vraag (consument), het aanbod en de omgeving, en een huidige stand van zaken. Hoe staan we er als sector voor? Daar moeten we immers iets mee.


Vervolgens gaan we samen bepalen waar we met elkaar naartoe willen groeien. Hierbij moet u denken aan zaken als innovatie, internationalisering, regelgeving, publiek-private samenwerking, human capital (arbeidsmarkt) en duurzaamheid. Als we weten waar we met elkaar naartoe willen groeien, is het zaak te bepalen hoe we daar met elkaar gaan komen. We hebben de brancheorganisaties die zijn verbonden aan Gastvrij Nederland gevraagd om binnen hun achterban een aantal ondernemers uit te nodigen om hierover mee te denken. Wij hopen op suggesties en ideeën van velen. Zo zorgen we ervoor dat ondernemers worden meegenomen in dit project. Zij zijn het immers die met hun medewerkers de gastvrijheidssector vormen. Zij zijn het die een belangrijke bijdrage leveren aan de gastvrijheid van wereldklasse voor allen die we met elkaar willen bieden.

Topics:Beleid
Trefwoorden: topsectoren, gastvrijheidseconomie, beleid, toekomstvisie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
20/03/24
Camping Zeeburg verkocht aan stichting
Camping Zeeburg. Zo blijft het open en duurzame karakter van de camping behouden en kan de camping structureel bijdragen aan goede doelen zoals kansengelijkheid en duurzaamheid.
15/03/24
Ontwikkeling ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg' netwerk op volle toeren
De zestien gemeenten, de Provincie Limburg en Visit Zuid-Limburg zijn sinds 2017 bezig met de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk. Het nieuwe netwerk gaat gepaard met nieuwe knooppuntenpalen inclusief QR-codes waarmee de wandelaar extra informatie kan opvragen.
12/03/24
Exclusief voor leden
Geen camera's meer in Airbnb locaties
Airbnb verbiedt wereldwijd het gebruik van beveiligingscamera's binnenshuis in de accommodaties die verhuurd worden.
12/03/24
Exclusief voor leden
Avani Museum Quarter Amsterdam hotel open in tweede kwartaal 2024
Minor Hotels, een hospitality groep die in de hele wereld actief is, opent Avani Museum Quarter Amsterdam hotel in het tweede kwartaal van dit jaar.