Geplaatst op: 16-05-2013
Auteur: Martijn Rol

De wereld dichtbij: een bedreiging voor uw onderneming?

De wereld dichtbij: een bedreiging voor uw onderneming?

Of u nu wilt of niet, landsgrenzen worden steeds minder relevant. Cultureel, sociaal, politiek en zeker ook economisch. Zo zie ik steeds meer ondernemers concurreren met buitenlandse bedrijven, zowel op de Nederlandse markt als daarbuiten. Landen, markten, bedrijven en consumenten die ooit ver weg leken, zijn steeds dichterbij gekomen. Niet in de laatste plaats vanwege de groeiende online mogelijkheden van de wereldbevolking. Rabobank vat deze globalisering samen onder het kopje ‘De Wereld Dichtbij’, één van de trends die zij signaleert. Als ondernemer kunt u deze ontwikkeling als een bedreiging zien, maar het biedt ook kansen. En veel bedrijven spelen daar op in!


Zo investeert het Amerikaanse McDonald’s komend jaar ruim 3 miljard dollar in minimaal 1.500 nieuwe vestigingen wereldwijd. Naast McDonald’s hebben ook andere Amerikaanse ketens, zoals KFC en Subway, grootse plannen voor verdere uitbreiding. Als u franchisenemer bent van een van deze ketens, zou u zich bedreigd kunnen voelen door de extra filialen. Maar u kunt eveneens een kans zien. Want waarom zou u zelf niet één of meer van die nieuwe filialen runnen? Mocht u een zelfstandig eethuis exploiteren, dan ziet u in de opmars van de fastfoodketens wellicht ook een bedreiging. Maar zelfs in dat geval is er de kans om uw onderscheidende vermogen extra te benadrukken.


U bepaalt zelf of ‘De Wereld Dichtbij’ een bedreiging is of een kans. Dat geldt ook als u in het horecawezen toeristen als klantgroep heeft. Uw potentiële gasten worden door de wereldwijde crisis steeds prijsbewuster. Ze geven minder uit en verwachten meer voor hun geld. Daarnaast proberen uw Zuid-Europese concurrenten met afbraaktarieven hun hoofd boven water te houden. Heeft het in deze situatie nog wel zin te ondernemen?


Mijn antwoord is: ja! Kijk naar het aantal Duitse toeristen die ons kouwe kikkerlandje aandoen. Dat steeg vorig jaar naar ruim 3 miljoen. De hoeveelheid Japanse en Chinese toeristen groeide bovendien met 23%. En het totale aantal buitenlandse toeristen steeg naar ruim 11,7 miljoen; een absoluut record. Voor 2013 is de verwachting dat dit record gebroken gaat worden, met 12 miljoen buitenlandse toeristen. Dit alles biedt concrete kansen. Waarom zou u die niet grijpen?


U kunt uw hotel promoten in China. Duitse menukaarten maken voor uw restaurant. Of samenwerken met een Japans reisbureau. De mogelijkheden zijn legio. Dat geldt voor het toerisme, maar ook voor talrijke andere branches. En heeft u als ondernemer moeite die mogelijkheden te zien? Dan helpt de Rabobank u graag om helder zicht te krijgen.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: nieuwe markten, mondialisering, trends

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.