Geplaatst op: 28-04-2022
Auteur: Herre Dijkema

Geef toerisme een nieuwe toekomst

Geef toerisme een nieuwe toekomst
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwassen van het massatoerisme die de dinsdag zo beeldend in de Volkskrant werden opgetekend moeten we uitbannen. Tegelijkertijd is het belangrijk te beseffen dat de situatie niet representatief is voor de Nederlandse bezoekerseconomie, die de afgelopen jaren grote averij heeft opgelopen. Hoog tijd voor landelijk beleid dat herstel én vernieuwing stimuleert, betoogt Herre Dijkema.

Veelzeggende cijfers: in 2019 ontvingen we in Nederland nog ruim 20 miljoen internationale bezoekers. In 2020 waren dat er nog maar zo’n 7,3 miljoen, en vorig jaar daalde dit aantal nog verder naar iets meer dan 6 miljoen mensen. Mede hierdoor kelderde ook de toegevoegde waarde van de toeristische sector voor de Nederlandse economie: van 32 miljard euro in 2019 naar 17 miljard in 2020. Een flinke financiële strop, die ook ingrijpende consequenties heeft voor de 800.000 banen in de brede gastvrijheidssector.

Niet iedereen zal rouwig zijn om het teruggelopen aantal bezoekers. Toegegeven, op bepaalde momenten en sommige locaties is er sprake van overtoerisme. Maar er zijn tegelijk juist veel plekken in Nederland waar ze graag méér bezoekers uit binnen- en buitenland willen en kunnen ontvangen. Spreiding van bezoekers is al langer een aandachtspunt, en door de pandemie is dit nog lastiger te bereiken. Het evenwicht is steeds verder te zoeken. Op de bekende plekken keert het bezoek eerder terug dan elders: de rondvaartboten zijn snel weer gevuld. Maar voor bedrijven buiten die hotspots daalt hierdoor de overlevingskans. Zo komen we van de regen in de drup.

Om de grote economische en culturele bijdrage van de toeristische sector te redden, is beleid nodig dat een spoedig herstel mogelijk maakt. Tegelijk is dit een uitgelezen moment om versneld het Nederlandse toeristisch aanbod te verduurzamen en te zorgen voor de zo gewenste spreiding in ruimte en tijd. Daarom hebben 15 grote destinatie- en citymarketingorganisaties vorig jaar aan de Tweede Kamer voorstellen aangeboden om te komen tot een duurzame bezoekerseconomie die gunstig is voor burgers, natuur, bedrijven en culturele instellingen.

En zie, voor het eerst in lange tijd staat in het coalitieakkoord iets over toerisme. Namelijk dat het ‘een volwaardige plek in het economisch beleid’ krijgt, waarbij ingezet wordt op spreiding. Een mooi begin, maar daarmee zijn we er nog lang niet. Toerisme gaat niet alleen over economie en werkgelegenheid, maar verdient ook aandacht op andere beleidsterreinen, zoals cultuur, ruimtelijke ordening, infrastructuur en klimaat. Ook wordt in Den Haag nu nog vooral gekeken naar de provincies. Logisch dat die een rol moeten spelen, maar bij gebrek aan een nationaal plan is het provinciale beleid nog te gefragmenteerd en zelfs tegenstrijdig. Het beleid moet concreter, scherper, breder en vooral: verstrekkender.

Op 11 mei vindt in de Tweede Kamer een commissiedebat over toerisme plaats. Hopelijk leidt dit ertoe dat we alles op alles gaan zetten om de sector zo snel mogelijk te herstellen, voordat de in coronatijd opgelopen schade leidt tot nog meer verlies van bedrijvigheid en banen. Het is nú tijd voor doortastende keuzes om te komen tot een evenwichtiger en duurzamer toerisme.

Trefwoorden: beleid, toerisme, dmo's

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/06/23
Ruim 40.000 vakantiegangers willen proefslapen in Cadzand
Ruim 40.000 mensen schreven zich al in voor een proefslaapweekend op het nieuwe park in het Zeeuwse Cadzand. EuroParcs stelt 40 Beach lodges kosteloos beschikbaar.
08/06/23
Exclusief voor leden
Kan een reisorganisatie duurzaam gedrag bij haar klanten stimuleren?
Bijna 90% van de reizigers vindt het belangrijk dat ze met hun vakantie een positief effect hebben op de bestemming. Vaker kiezen voor de trein en minder vlees eten zijn maatregelen die de respondenten zelf nemen om hun vakantie duurzamer te maken. Ook gaat een deel bewust minder ver op reis of vliegt helemaal niet meer.
08/06/23
Brand in Nightjet trein
De Nightjet-nachttrein, die van Innsbruck naar Amsterdam en Hamburg reed, is gisteravond gestrand door brand aan boord. Dat gebeurde in de Terfnertunnel in het Oostenrijkse Tirol. De bovenleiding viel op enkele auto’s en die vlogen in brand.
07/06/23
Overijssel kan met Europees geld snelfietsroute verbeteren
Overijssel krijgt miljoenen euro’s voor de ontwikkeling van fietsverkeer geld uit het Interreg North Sea project MegaBITS. Dit staat voor Mobilizing Europe's Green Ambition through Bicycles and Intelligent Transport Systems. Dit nieuwe project, dat loopt van 2023 tot 2026, is bedoeld om de manier waarop we over fietsen denken te veranderen. Concreet wordt snelfietsroute F35 verbeterd.
07/06/23
Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd
Gisteren is op de LDA Kennisdag de ‘Datalandschap Wegwijzer’ gepresenteerd. In deze publicatie van de Landelijke Data Alliantie zijn rond drie thema’s de belangrijkste databronnen opgenomen.
07/06/23
Exclusief voor leden
Europees publiek weet producties van Stage Entertainment weer te vinden
Stage Entertainment ziet de zalen in Europa weer vollopen. Ook omzet en winst zijn weer terug op niveau. Bezoekers moeten zo’n 5% meer voor een ticket betalen. Dat meldt het bedrijf in De Telegraaf waar het ook constateert dat niet alles bij het oude is gebleven.
07/06/23
Flinke omzetgroei voor vakantieparken
Met Stratech blikken we weer terug op de twee belangrijkste vakantieperiodes in mei. Het Hemelvaartsweeken en het Pinksterweekend. We kijken ook alvast vooruit naar de zomer. En alle cijfers staan op groen.
07/06/23
EuroParcs breidt aantal onbemande parkshops uit
EuroParcs gaat tot einde 2023 door heel Nederland tien onbemande parkshops openen. Bezoekers kunnen in de winkels de belangrijkste dagelijkse boodschappen halen en bij een zelfscankassa afrekenen. De onbemande parkshop heeft een plek naast de receptie.