Geplaatst op: 08-11-2021
Auteur: Thijs Vossen

Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg

Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Een beginnend ondernemer heeft meestal ook de energie en zin om zich deze vragen te stellen. Stelt een ondernemer zich deze vragen niet, dan doet de overheid het wel die een vergunning afgeeft of het bestemmingsplan moet wijzigen. Is de overheid niet te lastig, dan is er nog de bank die vaak vergelijkbare vragen stelt.

Alertheid en ondernemerschap zijn synoniemen

Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk, het aantal faillissementen is in 2021 weliswaar opvallend lager dan de jaren daarvoor, maar de oorzaak ligt naar verwachting deels bij de ontvangen overheidssteun. Elke ondernemer weet dat het elke dag buffelen blijft en dat successen uit het verleden geen enkele garantie bieden voor de toekomst. 

Verbouwen met de winkel open

Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven. Meestal omdat de ondernemer nieuwe kansen ziet, maar soms helaas ook op aandringen van een financier die al heel voorzichtig de term ‘bijzonder beheer’ laat vallen, of onder druk van een overheid als de bestaande activiteiten niet meer matchen met het bestemmingsplan. Maar net zo goed als een gezin klaagt over teveel werkuren of als de ondernemer zelf zoekt naar een andere balans tussen zakelijk en privé.

Pasta al dente

Een concern heeft als voordeel dat het veranderingen kan testen op één locatie alvorens deze groots uit te rollen. Soms heb je het geluk dat je een nieuwe doelgroep op een apart gedeelte van je bedrijf kunt ontvangen. Wellicht kun je een winterperiode gebruiken je gebouwen en processen anders in te richten. Maar let op, ‘spaghettimanagement’ ligt op de loer; je probeert van alles een beetje en kijkt wel waar je uitkomt of wat werkt. Niet doen.

Begin met het einde voor ogen

Het is een gevleugelde uitspraak van Covey die je wat ons betreft met koeienletters boven je bureau moet hangen als je een bestaand bedrijf wil transformeren. Waarom zou je überhaupt veranderen? Waar wil je uitkomen? Wat is het doel van de transitie? Ben je je aan het voorbereiden voor je pensioen? Wil je het bedrijf verkoop klaar maken? Mist het bedrijf bestaansrecht op termijn? Wil je gewoon meer vrije tijd? Is je bestaande gast niet meer tevreden? Bots je met de overheid of de bankier? Moet je de structuur wel veranderen of is het de cultuur? Waarom kies je juist voor deze strategie? Probeer altijd de vraag achter de vraag te vinden alvorens je op zoek gaat naar de antwoorden. 

Wees geen held op sokken

Zakt je de moed al in je schoenen als je aan veranderingen denkt? Of heb je last van lood in je schoenen? Kom in beweging zolang je nog stevig in je schoenen staat, want als held op sokken ben je wat aan de late kant om je eigen keuzes te maken. Daar ben je ook geen ondernemer voor geworden.

De foto bij het wadloopcentrum in Den Oever inspireerde ons voor deze blog. Na het wadlopen gooien mensen hun schoenen weg alvorens ze nieuwe hebben gekocht. Als ondernemer moet je dat in elk geval niet doen. Je kunt er echter wel veel van leren. Een gezegde luidt: ‘Elke wereldreis begint met de eerste stap’.

Trek ook eens vaker je schoenen uit en laat er iemand anders instaan met verstand van zaken die van buiten naar binnen kijkt. In de tussentijd kun je op blote voeten weer optimaal aarden en bewegen. Je bent niet de eerste die dat doet. Aboriginals in Australië kennen zelfs een oeroud ritueel om bij een overgangsfase op blote voeten een walkabout te doen, een rituele wandeling die verrassende inzichten oplevert.

Kortom wat wordt het voor 2022: ‘Wadlopen of doormodderen?’
Trefwoorden: ondernemen, bedrijven, strategie, innovatie, veranderen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/03/23
Consumentenbond pakt prijsmisleiding reisaanbieders aan
De Consumentenbond gaat een procedure bij de Reclame Code Commissie aanspannen tegen de reisorganisaties Corendon, Stip Reizen, Prijsvrij en D-Reizen. Aanleiding is een onderzoek onder twaalf reisorganisaties waaruit naar voren kwam dat 83% van de reizen die de Consumentenbond bekeek niet voor de aanbiedingsprijs was te boeken.
28/03/23
Vernieuwd Charles Dickens Museum opent na 5 jaar zijn deuren
Charles Dickens Museum wordt 2 april officieel geopend. Het museum is geheel herbouwd, ingericht en ondergebracht in Braamt.
28/03/23
Safari Hotel Beekse Bergen officieel geopend tijdens feestelijke ceremonie
Het nieuwe Safari Hotel in Beekse Bergen is officieel geopend. In totaal 112 kamers en suites rondom de Wogon Savanne gelegen. Ontbijten en dineren kan in dezelfde Savanne.
28/03/23
De lente is begonnen, Keukenhof is weer open
De Keukenhof is weer open. Spreiding van de bezoekers geeft een optimale beleving. Daarom wordt gewerkt met entreekaarten op datum en een maximaal aantal bezoekers per dag. Tot en met 14 mei worden ruimt 1 miljoen bezoekers verwacht.
28/03/23
Nationaal Park van eiland Rügen opent skywalk
Het in de Oostzee gelegen eiland Rügen trekt jaarlijks veel bezoekers met het Nationaal Park Jasmund en zijn indrukwekkende witte krijtrotsen. Dat aantal zal zeker toenemen met de opening van een attractie. Vanaf 22 april is er een nieuwe hotspot op het eiland, de ‘Skywalk Königsstuhl’, een zwevend uitkijkplatform op 122 meter hoogte.
28/03/23
Exclusief voor leden
Futuristische blik van easyJet op reizen in 2070
easyJet heeft zes toonaangevende futuristen en expert laten nadenken over de toekomst van vakanties. Hoe gaan we over 50 jaar op vakantie? De uitkomsten zijn verrassend maar bouwen vooral verder op wat we al weten. Vooral de visuals zijn spectaculair.
28/03/23
Symposium over eerlijke online beïnvloeding
Op woensdag 5 april 2023 houdt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een symposium over online ...
27/03/23
Exclusief voor leden
Ondanks toegenomen aantal toeristische gasten moet wagamama herstructureren
De rechtbank heeft een akkoord bereikt tussen restaurantketen wagamama en alle stakeholders over de financiële herstructurering van het bedrijf. De herstellende bezoekcijfers bleken niet genoeg om het bedrijf om aan de schuldenlast te ontsnappen en dat maakt herstructurering nodig.