Geplaatst op: 16-07-2021
Auteur: Harm IJben

Van duurzaam herstel naar een duurzame sector

Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
Afbeelding van anncapictures via Pixabay

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) "wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

Het herstel geldt namelijk voorlopig nog niet voor alle deelsectoren binnen het gastvrijheidsdomein. En veel Nederlanders stellen het boeken van de vakantie uit of maken zogenaamde ‘schaduwboekingen’, met als gevolg ook aanhoudende onzekere tijden voor de reissector. Berichten over nieuwe mutaties en een vierde golf geven ook later dit jaar nog veel ruimte voor aanhoudende onzekerheden.

Op termijn zal de sector herstellen. En daarna, op naar een echt duurzame sector?

Duurzame ontwikkeling staat hoog op lokale, nationale en internationale politieke agenda’s. Denk alleen al aan klimaatverandering, biodiversiteit, de stikstofcrisis, de gezondheidscrisis, de teloorgang van stilte en stiltegebieden en de ontwikkeling van de circulaire economie. Deze ontwikkeling bestaat nadrukkelijk uit aspecten op het gebied van milieu, mens en economie. Daarbij is het perspectief van de stakeholders in de sector, de bedrijven, overheden, omwonenden, klanten en belanghebbenden van groot belang. De gastvrijheidssector speelt hierin een dubbele rol. Enerzijds creëert deze sector veel waarde uit natuurlijke hulpbronnen, zoals de kwaliteit van natuur, biodiversiteit, landschap, stilte, schone lucht. Anderzijds speelt de sector een rol bij het ontstaan van klimaatverandering, stikstofoxiden, verlies van biodiversiteit en stilte. Een belangrijke oorzaak van de mismatch tussen milieueffecten en de ontwikkeling van de gastvrijheidssector is de centrale rol van het groei-paradigma in de toerisme- en reissectoren. Dit groeimodel gaat in toenemende mate ook ten koste van de kwaliteit van de sector.

Taskforce Gastvrijheidssector ontwikkelt Onderzoeksagenda Duurzaamheid

Met een forse schuldenlast door de COVID-pandemie op de rug, staan we aan de vooravond van een noodzakelijke verduurzaming. In februari dit jaar is op Europees niveau afgesproken dat Europa inzet op een vermindering van de CO2-uitstoot van 55% (ten opzichte van 1990, in plaats van de eerder afgesproken 49%), als extra ambitieuze tussenstap naar een klimaatneutraal Europa in 2050. Ook de gastvrijheidssector zal deze afspraken moeten nakomen. Maar de vraag is: waar staan we nu met de gastvrijheidssector? Zijn we goed op weg naar een reductie van 55% in 2030? Wat moet er nog gebeuren om dit te bereiken? En hoe gaan we dit financieren?

Om deze reden heeft de Taskforce Gastvrijheidssector, waarin naast CELTH ook het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat, de provincies/Interprovinciaal Overleg (IPO), Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), Gastvrij Nederland en brancheorganisaties participeren, in haar Actieagenda opgenomen om een Onderzoeksagenda Duurzaamheid op te stellen. CELTH neemt hierbij het initiatief en zal daarin nauw optrekken met sectorpartijen.

Op basis van relevante duurzaamheidsthema’s (zoals klimaat, energie, lucht, water, geluid, biodiversiteit, veiligheid, landschap, ruimtegebruik, afval, circulaire economie, SDG’s en overtoerisme) wordt in eerste instantie per thema (in de vorm van een literatuurstudie) gerapporteerd over het nationaal en international beleid. In een latere fase volgen gesprekken met relevante stakeholders (branche- en overheidsorganisaties). De uitdaging is om, aansluitend aan de praktijk van de sector, te zoeken naar nieuwe economische modellen en paradigma’s waarin niet groei maar ontwikkeling centraal staat. Sterker nog, de gastvrijheidssector zal toemoeten naar acties en aanpassingen die de milieubelasting daadwerkelijk verminderen, onder behoud van een óók economisch gezonde sector.

Paul Peeters, Professor Sustainable Transport and Tourism, heeft de leiding in de ontwikkeling van de onderzoeksagenda namens CELTH. De betrokken hogescholen zijn Breda University of Applied Scienes, HZ UAS en NHL Stenden UAS. CELTH Programma Manager Harm IJben fungeert als contactpersoon.

Trefwoorden: toerisme, duurzaam toerisme, bewuste bestemmingen, beleid

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/22
Internationale luchtvaart herstelt maar nog op laag niveau
De internationale luchtvaart is nog helemaal niet hersteld van de pandemie. Vorig jaar lag het aantal passagierskilometers (RPK) nog 58% onder het niveau van 2019. Dat is wel een licht herstel want in 2020 lag dat nog op -66%.
26/01/22
Gastvrijheidssector optimistisch over versoepelingen maar verdeeldheid in cultuursector
Optimisme heerst in de gastvrijheidssector maar tegelijkertijd lijkt het erop dat het herstel nog lang zal duren. “Opluchting en voorzichtig optimisme”, aldus Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland, in reactie op de versoepelingen. “Ondernemers uit onze sector zien er enorm naar uit om te ondernemen. Dat willen ze toch het liefste doen.” Zo positief zijn niet alle reacties uit de cultuursector.
25/01/22
Hoe kun je zelf goedkoop energie opwekken?
Zelf energie opwekken heeft meerdere voordelen in de recreatiesector. Naast het veiligstellen van je energiebron en het onder controle houden van de energietarieven, kan het je flink wat kosten besparen of nog beter zelfs geld opleveren.
25/01/22
Exclusief voor leden
Voigt Travel kiest nieuw pr- en marketingbureau
Reisspecialist voor noordelijke destinaties, Voigt Travel, kiest voor bureau USP Marketing PR uit Amsterdam om de Nederlandse en Belgische markt te bereiken.
25/01/22
Irene Asscher-Vonk ontvangt Museumpenning
Uittredend voorzitter van de Museumvereniging Irene Asscher-Vonk ontving op 24 januari uit handen van staatssecretaris Gunay Uslu de Museumpenning voor haar tomeloze inzet voor de museumsector in de afgelopen acht jaar.
25/01/22
Evenementensector ziet 167 miljoen bezoeken verdampen
De gevolgen van de coronamaatregelen worden voor evenementen steeds dramatischer. Dat blijkt uit de gegevens van onderzoeks- en adviesbureau Respons. Vanaf de start van de pandemie werden er ruim 7.200 grotere en zeer veel kleinere evenementen geschrapt met als gevolg dat bijna 167 miljoen bezoeken niet werden gerealiseerd.
25/01/22
Helf van de websites niet eerlijk over reviews
Een wake-up call van de Europese Commissie voor websites die reviews plaatsen.
25/01/22
Exclusief voor leden
Campagne zet consument aan tot lezen in de zomer
Een van de grote vrijetijdsinvullingen van de consument voor de zomer is om te lezen. Dat blijkt uit onderzoek van CPNB. Althans, het is de wens van de consument om meer te lezen. Stichting CPNB verandert de zomercampagne en bedacht een nieuw soort geschenk met Matthijs van Nieuwkerk als boegbeeld. Hoe werkt die campagne, van wens naar gedrag?