Geplaatst op: 30-03-2021
Auteur: Marcel Baltus

Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie

Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
Afbeelding van Peggy und Marco Lachmann-Anke via Pixabay
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke partijen er nooit tegen geageerd hebben. Tegen het rode potloodje. Want kan die rode kleur zwevende stemmers niet onbewust hun stem op het moment suprême beïnvloeden? Rood staat voor liefde, gevaar en in de politiek voor linkse socialistische partijen. ‘Nudging’ zoals de Britten het zo mooi benoemen: een zetje geven… denk aan de afdruk van een vlieg in een urinoir waardoor mannen wat gerichter plassen.

De kleur rood heeft een imago. U heeft een imago. Alles heeft een imago. Ik rij Lexus omdat ik van kwaliteit en service hou. En dat is precies het imago, het beeld dat dit automerk wil uitstralen. ‘Grote beurt’, mijnheer Baltus, ‘blijft u gewoon lekker thuis, wij halen de auto ’s ochtends op en zetten hem ’s middags weer voor uw huisdeur.’

Miljarden zo niet biljarden worden er wereldwijd besteed aan het opbouwen van imago’s. Dat is slim want een positieve branding werkt verkoopbevorderend. Maar ze zijn ook kwetsbaar. Het kan door tientallen factoren - van megagroot tot piepklein - negatief beïnvloed worden. Zo zat ik een keer op een KLM vlucht toen de stewardess een kop koffie op mijn das en overhemd liet vallen. Geen opzet natuurlijk en hoe futiel zo'n voorvalletje eigenlijk is, die dag was KLM toch even een KloteLuchtvaartMaatschappij voor mij. Van hoe een A-vier velletje papier het imago van minister Ollongren doet kantelen tot en met een huzarenklus voor Boskalis die zijn naam wereldwijd een geweldige extra boost gaat geven indien zij het vastgelopen schip in het Suezkanaal los weten te trekken.

Ook over reisorganisaties hebben consumenten een bepaald beeld. Cor en Don van Corendon spreken waarschijnlijk ‘de man in de straat’ aan, het smiley logo van TUI (geen hond die weet waar de letters voor staan) komt vriendelijk over en Sunweb, ja waar staat Sunweb eigenlijk voor – prijsvechter naar massabestemmingen misschien?

Zelfs geluiden kunnen jouw mening over een organisatie beïnvloeden. Zo ben ik zelf nogal gevoelig voor stemmen. Ik vind die lijzige en dreinerige stem van Frank Lammers die TUI in verschillende reclame-uitingen brengt tenenkrommend irritant – kan er niets aan doen, maar bij het horen van die stem gaan mijn nekharen overeind staan. Nee, dan het wondermooie en kippenvel bezorgende liedje ‘Follow the sun’ van de Australische zanger Xavier Rudd dat in de tv-spotjes van Sunweb te horen was – dan sta je toch direct in de boekingsmodus.

Je hoeft niet veel geld te spenderen om een imago te hebben – ook piepkleine reisbedrijven en eenpitters hebben een reputatie hoog te houden. Hoe wordt de telefoon opgenomen, hoe kleden ze hun stand aan op een reisbeurs, voldoet het reisaanbod aan wat ik zoek, wordt een klacht op een nette manier opgelost… factoren die niets kosten of geen grote investering vergen maar zeker mede van invloed zijn op hoe jij over hen denkt.

Imago’s. Zo noodzakelijk. Zo essentieel. Zo breekbaar. Net als dat rode potloodje in het stemhokje dat ik na mijn stem uitgebracht te hebben in tweeën knakte. Want ik wil niet het imago krijgen dat ik dit potloodje voor 25 euro op Marktplaats te koop zette.

Marcel Baltus van www.baltuscommunications.com
Trefwoorden: marketing, imago, branding, reisbranche

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/04/21
Exclusief voor leden
Rotterdam en Den Haag willen samen start Tour de France binnenhalen
Rotterdam en Den Haag trekken samen op om de Grand Départ van de Tour de France in 2024 of 2025 naar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag te halen. De ambitie is om de proloog van de Tour in Rotterdam te laten verrijden, gevolgd door een etappe met start in Rotterdam en aankomst in Den Haag.
09/04/21
Vrijetijdssector heeft 4,2 miljard euro aan ondersteuning ontvangen
In 2020 hebben Nederlandse bedrijven in totaal 17,6 miljard euro ontvangen ter compensatie voor loonkosten en vaste lasten tijdens de coronacrisis. Het meeste geld, 15 miljard euro, werd uitgegeven aan loonkostensteun. De meeste steun ging naar de handel en de horeca. In totaal heeft de vrijetijdssector voor 4,2 miljard euro aan ondersteuning ten gevolge van de pandemie aangevraagd.
09/04/21
Willem Bijleveld in raad van toezicht Mondriaan Fonds
Willem Bijleveld is sinds 1 april 2021 lid van de raad van toezicht van het Mondriaan Fonds. Bijleveld heeft naast bestuurlijke en toezichthoudende ervaring, grote kennis van actuele ontwikkelingen binnen het erfgoedveld in Nederland. Bijleveld was tot zijn pensioendatum in 2018 directeur van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem.
09/04/21
Centraal registratietool voor horeca Arnhem
Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederland met één centraal online registratie tool voor alle horecazaken in de gemeente, gratis voor de ondernemers en bezoekers, meldt Platform Binnenstad Arnhem. Gastvrij Arnhem hoopt met deze techniek meer bezoekers naar de stad te trekken.
09/04/21
Exclusief voor leden
The Monument gaat dit voorjaar open
Dit voorjaar opent het boetiekhotel The Monument de deuren in een bijzonder rijksmonument in hartje Den Haag. Het hotel telt tien unieke verblijven: van een tropische Jungle suite tot een luxe appartement over de gehele eerste verdieping met uitzicht op de Prinsegracht.
08/04/21
Pink Ribbon wandelingen van 7 naar 20 routes
Pink Ribbon, de organisatie in de strijd tegen borstkanker, vernieuwt in samenwerking met wandelknooppunt.be haar ‘De Roze Mars’-wandelingen en breidt het aantal routes in België uit van 7 tot 20. Met de 3de editie van De Roze Mars, haar online bewegingschallenge met het oog op een gezonde levensstijl, doopt Pink Ribbon de maand mei opnieuw om tot ‘stapmaand’.
08/04/21
Exclusief voor leden
Verschuiving in bungalowparken groei boekingen onafhankelijke vakantieparken
Vakantie in eigen land is vanwege de reisbeperkingen door het coronavirus populairder dan ooit. Bungalowparken zijn niet alleen in trek in vakantieperioden, maar ook eromheen. Uit de reserveringen van website Bungalows.nl blijkt dat het coronavirus het boekingsgedrag van de Nederlanders sterk heeft veranderd. We combineren meer werk en vakantie en de onafhankelijke vakantieparken ontvangen meer boekingen.
08/04/21
Nieuwe directeur voor Avonturenpark Hellendoorn
Vanaf 1 mei wordt Tim Golstein de nieuwe directeur van Avonturenpark Hellendoorn.Tim Golstein volgt ...