Geplaatst op: 18-03-2021
Auteur: Thijs Vossen

Ken jij al een recreatief boetiek park?

Ken jij al een recreatief boetiek park?

In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

Boetiek of boutique hotel?

We werden geïnspireerd door de term boetiek in de hotellerie. Een boetiek hotel is een populaire term voor een hotel dat een luxueuze, eigenzinnige maar ook intieme sfeer heeft en vaak niet behoort tot een hotelketen. Vaak spelt men ook 'boutique hotel'. Boetiek hotels worden gekenmerkt door een eigen, persoonlijke stijl en accommodatie. Ze ontstonden in de jaren tachtig in steden als Londen, New York en San Francisco. De hotels zijn vaak kleiner dan gemiddelde ketenhotels en hebben drie tot honderd kamers.

Het boetiek recreatie park

Als herkenbaar merk zien we dit nog niet in de markt, terwijl hier wel een kans ligt. Het boetiek recreatie park zou dus gezien kunnen worden als een tegenreactie tot de schaalvergroting en ketenvorming die we momenteel zien bij de transformatie van sommige campings en oude bungalowparken. We zien er ook een kans: steeds meer consumenten zijn ook bereid fors te betalen voor verblijf met een gethematiseerd concept en een hoge belevingswaarde op een kleiner park. (we denken hierbij aan de inzichtzoekers of de stijlzoeker uit de leefstijlvinder)

Kenmerken boetiek recreatie park

Natuurlijk is elke standaard discutabel, maar we durven het wel aan om als trendsetter een set aan criteria te formuleren dat gebruikt kan worden voor de branding van een boetiek recreatie park.

  • Het park behoort niet tot een keten;
  • het park is eigendom van een eigenaar die tijdens het verblijf aanspreekbaar is;
  • het is een kleinschalig park (tot maximaal 40 verhuureenheden);
  • de verhuureenheden zijn unieke bouwsels en architectonisch verrassend;
  • het park past bij de identiteit van het gebied waar het ligt;
  • het park is economisch ingebed in de regio (men koopt lokaal indien mogelijk);
  • we zien er een bijzonder hoog niveau en service;
  • er wordt optimaal ingezet op beleving, maar bovenal betekenis.

Waarom voegen we hier ook ‘betekenis’ aan toe?

We voegen ‘betekenis ‘ toe als criterium omdat het gezien wordt als een trend die we juist vaak missen bij veel parken. We denken dat de boetiek hotels en parken zich juist op dit onderdeel zeer goed laten onderscheiden. De betekeniseconomie is een maatschappelijke ontwikkeling waarbij de menselijke behoefte aan zingeving en betekenisvol handelen steeds meer het menselijk gedrag bepaalt. In de betekeniseconomie zoeken we steeds de balans tussen wat goed is voor ons als persoon en wat goed is voor het grote geheel en het algemeen belang dient. Economische afwegingen zijn daarbij belangrijk, maar niet allesbepalend zoals nu vaak het geval is.

Branding of merk

De brand of merk van een boetiek hotel zou volgens ons dus ook te kopiëren zijn naar kleinschalige chaletparken of bungalowparken die zich richten op specifieke doelgroepen die niet op zoek zijn naar eenheidsworst. Dat gaat echter niet vanzelf, daarom vertellen we je eerst iets over branding.

Hoe geef je nu de branding weer voor je park als hier een kans ligt?

Branding bestaan al sinds mensenheugenis. Het woord brand (lees brandmerk) komt oorspronkelijk van het Oud Noorse woord brandr, wat ‘branden’ betekent. Het brandmerken van vee wat Noorse veehouders toen deden, is een manier om het vee eenvoudig te identificeren en te onderscheiden. Vandaag de dag vormen identificeren en onderscheiden nog steeds de kern van branding, maar de definitie is in de loop der jaren wel steeds veelomvattender geworden. Het woord ‘brand’ is uitgegroeid tot een verzamelnaam voor alle merkelementen. Naast dat ene ‘brandmerk’ gebruiken we nu ook kleuren, texturen, geuren en geluiden om producten of diensten te identificeren, te differentiëren en te herkennen. Het gaat verder: ook woorden, zinnen, gedragingen en rituelen die terugkomen in verschillende ‘touchpoints’ zijn onderdeel geworden van het branding proces.

Derhalve is een brand of een merk anno nu veel meer een verzameling van alle expressies waarmee een entiteit (persoon, organisatie, bedrijf, stad, product, land, et cetera) zich herkenbaar maakt.

Wij dagen uit

Wij dagen als bureau kleinschalige parken uit om samen met ons nadere invulling te geven aan het concept boetiek recreatie park. Wellicht is het wel een idee een samenwerkingsverband op te zetten om samen de markt op te gaan. Vraag is er genoeg, wie vult samen met ons het aanbod in?

Wil je dat we meedenken over de conceptuele invulling of optimale branding van jouw recreatiebedrijf dan horen we het graag. Ideeën hebben we genoeg.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, innovatie, kleinschalig

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/07/24
Hellendoorn vernieuwt langste rapid river van Nederland
De langste ‘rapid river’ van Nederland (480 meter) is niet alleen één van de populairste attracties van Avonturenpark Hellendoorn kreeg een opknapbeurt.
12/07/24
Exclusief voor leden
7 ton voor extra brandveiligheid in Gelderse natuur
Provincie Gelderland stelt €700.000 extra beschikbaar om de aanpak van natuurbrandveiligheid sneller te verbeteren. Dat ia ook nodig om risicovolle locatie zoals vakantieparken te beschermen.
12/07/24
Spoorpark in Amsterdam officieel geopend
De Amsterdammers krijgen er een nieuw buurtpark bij in stadsdeel West. Het park ligt naast het spoor van metro 51, en heeft daarom de toepasselijke naam Spoorpark. Meer recreatiegroen was nodig door nieuwe woningbouw.
11/07/24
Travel Challenge scoort hoog in samenspel studenten en reisbedrijven
De recente Travel Challenge van Reiswerk scoort gemiddeld een 8,7 bij deelnemende bedrijven, studenten en onderwijsinstellingen. Reiswerk dat het door die hoge score meteen gemotiveerd is om de Travel Challenge voor 2025 op te zetten.
11/07/24
Efteling Danse Macabre opent op 31 oktober
De Efteling heeft de naam van de nieuwe grote attractie bekend gemaakt. Het wordt: Danse Macabre. Deze attractie vervangt het oude spookslot en open op 31 oktober. Deze spectaculaire attractie is een combinatie van een zogenaamde thrill ride en immersieve showtechniek, die nog nergens ter wereld bestaat.
11/07/24
Exclusief voor leden
Robert Simons “Horeca is hét visitekaartje van Rotterdam
Met de vaststelling van de nieuwe horecagebiedsplannen zet Rotterdam een stap richting een nog bruisendere stad. Op 2 juli jl. heeft het college van B&W de nieuwe horecagebiedsplannen voor Centrum, Delfshaven, Feijenoord, Kralingen-Crooswijk, Noord en de Centraal Aangestuurde Gebieden vastgesteld.
11/07/24
HISWA-RECRON start petitie tegen BTW-verhoging
HISWA-RECON is een petitie gestart om het nieuwe kabinet te bewegen de aanstaande btw-verhoging op de verblijfsrecreatie terug te draaien. Die petitie is inmiddels al 1.200 keer ondertekend. Er staat voor ondernemers in de verblijfsrecreatie heel wat op het spel. Uit onderzoek blijkt dat een als gevolg van de btw-verhoging verwachtte prijsstijging kan leiden tot een 10% lagere bezetting.
11/07/24
Exclusief voor leden
FNV ziet werkdruk te hoog worden op Schiphol
Na een jaar van relatieve rust over de drukte op Schiphol trekt vakbond FNV aan de bel voor de zomervakantie. Werknemers van Schiphol maken zich ernstige zorgen over de werkdruk, het ziekteverzuim en de veiligheidsrisico’s voor werknemers op Schiphol tijdens de aankomende zomerdrukte.