Geplaatst op: 25-02-2021
Auteur: Marcel Baltus

Voorwaarts Mars!

Voorwaarts Mars!
Afbeelding van Aynur Zakirov via Pixabay

Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. Nee, ik doel niet op mijn eerste peukie op het schoolplein (na 6 maanden kapte ik gelukkig met roken) maar mijn nieuwsverslaving. Nu.nl bestond uiteraard destijds nog niet maar in mijn jonge jaren verslond ik al kranten en nieuwsuitzendingen op tv en radio. En het Polygoon Journaal vooraf aan bioscoopfilms, dat was altijd smullen.

Ruim 40 jaar later ben ik nog steeds een nieuwsjunkie. Van een nieuws burn-out zal ik nooit last krijgen, mijn actualiteitenconsumptie is onverzadigbaar. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat veel nieuws je nogal neerslachtig maakt. Even los van de deprimerende Covid-19 nieuwsdiarree, die de afgelopen 365 dagen vrijwel iedere dag tot een Blue Monday dag gemaakt heeft, lees je daarnaast dagelijks veel ander mistroostige berichtgeving op micro- en macroniveau.

Moddervette meeuwen

Een bloemlezing na drie minuten leestijd. Meeuwen in Bahrein hebben steeds vaker moeite om van de grond omhoog te vliegen omdat ze zich veel te vaak tegoed doen aan ‘Machboos’, rijst met pittige kip, een favoriet gerecht aldaar waarvan de restanten op straat liggen (die vogels worden moddervet, geen grap he!). Wereldwijd stierven al ruim 1,6 miljoen mensen aan Covid-19. Producenten van wasverzachters stoppen dierlijk vet in het goedje (Keuringsdienst van Waarde). Na vliegschaamte en vleesschaamte nu ook stookschaamte want houtkachels schijnen veel meer fijnstof te produceren dan aanvankelijk werd gedacht. En de textielindustrie is de vierde meeste vervuilende sector ter wereld. Pfffff.

Feel-good

Goed nieuws is geen nieuws, kommer en kwel lijkt een van de journalistieke fundamenten. Om al die treurigheid te verwerken, heb ik al geruime tijd een remedie: op You Tube filmpjes bekijken van mensen die dieren in nood redden. Er zijn tientallen kanalen waarop dagelijks nieuwe filmpjes geüpload worden van dieren in acute nood en hoe ze vervolgens gered en verzorgd worden: katten die met hun kop in een bierblikje zitten, honden die in een wak terechtkomen, een hert die met zijn gewei in een afrastering vast zit en schildpadden die volledig in visnetten gewikkeld zijn. En dan zie je vervolgens mensen in actie komen om ze te helpen. Wat een heerlijke feel-good beelden, mijn gemoedstoestand knapt er letterlijk van op. En ik ben zeker niet de enige, die filmpjes krijgen vaak tot honderdduizend tot een half miljoen likes!

Marslanding

Maar er is wel degelijk ook opbeurend nieuws. Met enige verbijstering heb ik moeten constateren dat de succesvolle Marslanding vrijwel geen enkele voorpagina heeft gehaald. Zelfs de reisvakbladen lieten het liggen. Terwijl met deze magistrale prestatie wat mij betreft de basis is gelegd voor ruimtereizen naar Mars! Is de hele wereld geketend in een lockdown, stuurt NASA een onbemand voertuig ter waarde van 2,2 miljard euro over een afstand van 470 miljoen kilometer in een kleine 7 maanden naar de rode planeet Mars. Wauw. Ik kreeg zowaar rode konen van dit opwindend nieuwsbericht, wat een krachttoer, het reisbloed gierde weer even door mijn lijf. Helaas, u en ik gaan het niet meer beleven maar donderdag 18 februari 2021 gaat de geschiedenisannalen in als een startpunt voor ruimtetoerisme naar Mars. Reizen is dromen, maar met de zeer toepasselijk gekozen naam van het Marswagentje – Perseverance (Volharding) – ligt de realisatie van ruimtereizen uiteindelijk binnen bereik. Waar volharding al niet goed voor is – nú en later. Voorwaarts Mars.

Marcel Baltus

Baltus Communications

Trefwoorden: reizen, toerisme, reisbranche, reisbedrijven

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/10/21
Exclusief voor leden
Kan de horeca helpen bij de overstap naar een vegetarisch eetpatroon?
De Nederlandse vleesconsumptie liet in 2020 een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Volgens ProVeg Nederland tonen de cijfers aan dat de horeca meer kan doen om klanten te helpen vaker voor plantaardig te kiezen. Toerisme is wellicht van invloed op het in standhouden van een eetpatroon met veel vlees.
26/10/21
Zestigplussers in Nederland omarmen de reisrevolutie
Na anderhalf jaar van lockdown en afstand houden zijn ouderen in Nederland vaker gasten gaan ontvangen of gaan reizen om weer in contact te komen met anderen. Dat meldt Airbnb na de recente Internationale Dag van de Ouderen. In september 2021 was ongeveer 15 procent van de hosts op Airbnb wereldwijd 60 jaar of ouder*, en ruim één op de tien hosts in Nederland. Alleen al in Nederland hebben zij het afgelopen jaar gezamenlijk meer dan 25 miljoen euro verdiend.
26/10/21
Lancering internationale campagne congresstad Maastricht
Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastr...
26/10/21
Textilium Futura organiseert tweede editie Textour in mei 2022
Na de eerste Textour van afgelopen mei volgt in 2022 een tweede editie van donderdag 26 tot en met z...
26/10/21
Marker Wadden wint Dutch Design Award
Het integrale ontwerp van de natuureilanden Marker Wadden heeft de Dutch Design Award (DDA) gewonnen...
26/10/21
Eerste exemplaar rapport ketenvorming vakantieparken uitgereikt
Tijdens de Praktijkdag Vakantieparken, op 12 oktober in Familie resort PUUR Exloo, reikte de rapport...
26/10/21
Grote betrokkenheid vormt recreatiezoneringsplan
Er is de afgelopen maanden veel geïnvesteerd in communicatie met bewoners, gebruikers en ondernemer...
26/10/21
Exclusief voor leden
Luchtvaartmaatschappij ziet nabije toekomst positief en zoekt 6.000 nieuwe medewerkers
Dat er weer volop gevlogen wordt, dat merken ze in Dubai. Luchtaartmaatschappij Emirates gaat meer dan 6.000 medewerkers werven in de komende zes maanden. Daarbij rekent het management op verdere versoepelingen op de coronamaatregelen wereldwijd. Bij de achtergrond over de wervingsactie komt ook naar buiten hoe dit bedrijf opveert uit de crisis en wat het betekent voor Dubai.