Geplaatst op: 03-01-2021
Auteur: Menno Stokman

2021 wordt een mooi(er) jaar!

2021 wordt een mooi(er) jaar!
Menno Stokman
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachten, afgelaste evenementen en gesloten horeca als gevolg. Inmiddels zitten we volop in de tweede lockdown. Tóch zijn er gebieden en ondernemers die het nog nooit zo druk hebben gehad als in dit coronajaar, want de Nederlanders gingen massaal in Nederland op pad. Immers: #hiermoetjezijn

Als CELTH hebben we getracht om toch perspectief te bieden, met de scenario’s over hoe de gastvrijheidssector er na corona uit kan zien. Met de scenario’s hebben we veel partijen kunnen inspireren en handvatten kunnen bieden door voor een onzekere toekomst. De scenario’s zijn bediscussieerd met staatssecretaris Mona Keizer en de Taskforce-partijen. Met de scenario’s in de hand is een verkenning uitgevoerd van de toekomst van de (water)recreatie- en verblijfssector. Ook vormden ze de basis voor een blik op de toekomst tijdens Trendrapport Live op 7 december en in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Met de Nederlandse Kamers van Koophandel in Azië en KLM zijn de scenario’s besproken, om het veranderende reis- en vlieggedrag te kunnen verkennen.

2021 wordt een mooi jaar! Het eerste jaar van een herstel van de gastvrijheidssector. Immers, het vaccin komt er aan. In diverse landen om ons heen worden groepen al ingeënt. In Nederland gaan we niet zo snel, maar ook hier worden in januari de eerste vaccins geleverd. Dat is fantastisch nieuws. Immers, een werkend vaccin wordt wereldwijd als hét middel gezien om uit de coronacrisis te komen. Dit is zeker een reddingsboei voor de gastvrijheids- en reissector die grotendeels op slot zit.

Maar is dat vaccin wel de gamechanger waar we met z’n allen op zitten te wachten? In de media is al veel discussie over hoe de Nederlander tegen vaccinatie aankijkt. "Het aantal mensen dat zich wil laten vaccineren tegen corona is de afgelopen maanden gedaald. In september was dat 65 % en dat is nu 60 %”, zo bleek recent uit onderzoek van I&O Research. Om een groepsimmuniteit te kunnen krijgen moet minstens 60% tot 70% zich laten vaccineren.

Het vaccin is dus het nieuwe mondkapje. Na maandenlange discussies over wel of geen mondkapje, is nu het vaccin waar veel Nederlanders zich nog niet aan willen branden. Zonder kennis van zaken, weet de gemiddelde Nederlander natuurlijk wel beter. Regeringspartij VVD sluit indirecte dwang niet uit: wie zich niet laat vaccineren, mag dan bijvoorbeeld niet naar binnen in overheidsgebouwen, naar evenementen of de horeca bezoeken. Via een vaccinatiebewijs kan iedere Nederlander straks aantonen gevaccineerd te zijn. Het is wel duidelijk dat – alléén als meer Nederlanders bereid zijn zichzelf te laten vaccineren – het vaccin daadwerkelijk de gamechanger voor de gastvrijheidssector wordt waar we zo naar snakken. Een noodzakelijke verandering... want alleen dán wordt 2021 ook echt een mooier jaar.

Topics:CELTH

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/07/24
Exclusief voor leden
Minder vakantiewoningen verkocht
De verkoop van vakantiewoningen is flink gedaald. Tijdens de coronaperiode waren vakantiewoningen populair. Nu de pandemie onder controle is, neemt de populariteit ook weer af.
19/07/24
Subsidie voor beter publieksbereik archeologie
De provincie Zuid-Holland wil dat archeologie meer publiek bereikt. De nu ingestelde subsidieregeling Publieksbereik Archeologie is bedoeld om het draagvlak voor archeologie onder de inwoners en bezoekers van de provincie te verbreden.
19/07/24
Recreatiegebied afgesloten vanwege incidenten met wolf
De wolf rukt op in Nederland en dat heeft gevolgen voor recreatie in gebieden waar de wolf voorkomt. Na recente incidenten met een wolf heeft de gemeente Leusden besloten om een kerngebied van Landgoed Den Treek per direct af te sluiten voor recreanten en bezoekers.
19/07/24
80 jaar vrijheid herdacht op 330 kilometer vrijheidspad
Op 10 september 2024 start in Leopoldsburg, België, het Vrijheidspad, een 11-daagse wandelestafette die het begin van 80 jaar vrijheid markeert. De route loopt door de provincies Limburg (Nederland en België), Noord-Brabant en Gelderland, en volgt de Market Garden Liberation Route.
19/07/24
Zeeland.com lanceerde zomercampagne op Concert at SEA
Zeeland.com, het marketingkanaal van Zeeland dat wordt beheerd door de Provincie Zeeland, heeft haar nieuwe zomercampagne ‘Ik wil alleen maar Zeeland’ gelanceerd. Het is de bedoeling om bezoekers aan Concert at SEA bewust te maken van het feit dat Zeeland meer is dan een fijne vrijetijds- en vakantieprovincie.
17/07/24
Exclusief voor leden
Hoe Strava voor beleidsmakers werkt
Nederlanders zijn fervente wandelaars, maar waar wandelen ze precies? Dankzij Strava Metro, een app die fiets-, hardloop- en wandelprestaties bijhoudt, is het nu mogelijk om dit te achterhalen. Wandelnet heeft samen met Track-landscapes en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheden van Strava’s wandel- en hardloopdata onderzocht.
17/07/24
Exclusief voor leden
Keukenhof populair op Instagram
De Keukenhof in Lisse staat wereldwijd op de vierde plaats van meest Instagrammabel bloementuinen. Op de eerste plaats staat de Gardens by the Bay in Singapore.
17/07/24
VVV en Ondernemersvereniging ontwikkelen spannende kinderspeurtocht
VVV Waterland van Friesland en de ondernemersvereniging van Heeg (OVH2000) hebben een spannende kinderspeurtocht ontwikkeld die kinderen op een avontuurlijke manier kennis laat maken met het historische watersportdorp Heeg.