Geplaatst op: 30-10-2020
Auteur: Marcel Baltus

Open brandbrief

Open brandbrief
Kim Hansen (Wikimedia Commons)
Beste reisindustrie collega,

Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achtergevel van het Koninklijk Paleis in Amsterdam – die met voorovergebogen hoofd een ronde wereldbol op zijn schouders torst. 

Ik zie dat beeld voortdurend voor me als metafoor voor hoe onze reissector momenteel kreunt, zucht, peigert en gebukt gaat onder zoveel geselingen, onrecht en lasten. Net zoals de draagkracht van Atlas scheurtjes begint te vertonen, zo brokkelt door Covid-19 langzaam maar zeker het economisch fundament onder de mondiale toeristensector af.

Atlas moet om de zoveel jaren gerestaureerd worden, anders takelt hij af. Wordt onze sector ook niet snel ondersteund met een serieuze financiële injectie, dan gaan honderden reisbedrijven omvallen en mogen straks duizenden branchegenoten zich omscholen of hun handje ophouden.

Mocht het kabinet zo dadelijk besluiten tot een negatief reisadvies voor de komende winter, is dat de nekslag voor het toeristisch bedrijfsleven hier. De reisindustrie staat bekend om haar vechtlust. We gaan concurrentie niet uit de weg, innoveren ons een slag in de rondte, proberen rond te komen met flinterdunne winstmarges, staan met beide benen op de grond en leveren een prachtdienst en product waar het overgrote deel van de wereldbevolking naar smacht: vakantie. In weerwil van ons enorme incasseringsvermogen, het houdt gewoon een keer op. Dat moment nadert. Het uur U komt nu in zicht. Het water staat ons toch bijna aan de lippen… in gewone moerstaal, laat ons niet verzuipen!

De tijd van pissige tweetjes en lamenteren in nieuwsuitzendingen is voorbij. Reisbroeders aller Nederlanden, verenigt u! Er rest ons nog een laatste strohalm. En masse naar het Malieveld waar we met zijn tienduizenden zo’n luide noodkreet slaken dat die zelfs door de geluidsisolerende ramen van het Torentje doordringt.

Zo gaat het niet langer kabinet. Help ons voordat onze bedrijfstak ten ondergaat. Gaven de vakbladen Travmagazine en TravelPro afgelopen maand een aanzetje tot voorbeeldige opstandigheid in het centrum van Den Haag, nu dient ieder grassprietje op het Malieveld platgelopen te worden door de voltallige Nederlandse reissector.

ANVR, ANWB, NBTC, Schiphol en overige toeristische en recreatiekoepel- organisaties, als er ooit een tijd was voor lotsverbondenheid dan is het wel nu. Neem het voortouw en roep uw achterban op! Het is bijna vijf voor twaalf, maar wij maken voor een massale schreeuw om hulp graag tijd vrij om een #savetourism spandoek te schilderen en dat pontificaal op het Malieveld te plaatsen.Marcel BaltusBaltus Communications
Trefwoorden: reizen, toerisme, reisbranche, reisbedrijven

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/10/21
Natuurtop 2022 op terrein Floriade
Op 17 juni 2022 wordt de vierde Natuurtop gehouden. Namens Flevoland is de gedeputeerde Harold Hofstra trots en blij om de gastprovincie te zijn voor de Natuurtop, die zal plaatsvinden op het terrein van de Floriade. Op de top wordt de Agenda Natuurinclusief gepresenteerd.
22/10/21
10 speerpunten vertellen het verhaal van de Maas
Langs de Limburgse Maas komen tien nieuwe speerpunten op plekken van grote archeologische betekenis. Het zijn opvallende markeringen in het landschap, letterlijk in de vorm van een speer. Ze vertellen samen één overkoepelend verhaal over ‘Leven langs de Maas’. In Beegden is op 21 oktober het eerste nieuwe speerpunt geopend. Daarmee krijgt de bestaande Archeo route een innovatieve opvolging.
22/10/21
Horeca kan weer ondernemen
Van 19 tot en met 21 september vond de vakbeurs Gastvrij Rotterdam plaats. Het was een van de eerste vakbeurzen die weer gehouden werd. De aftermovie geeft een beeld hoe de horeca aankijkt tegen de herstart. Vooral het optimisme heerst dat ondernemers weer echt toekomen aan ondernemen.
22/10/21
Exclusief voor leden
Aan vakantiedagen geen gebrek en de reislust neemt toe
Als de wereld buiten Europa langzaam opengaat, wil een groot deel van de jongeren zo snel mogelijk weer een verre reis maken. Maar liefst 42% pakt zijn of haar backpack zodra het weer kan. Dat blijkt uit onderzoek van online vergelijker Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Uit het onderzoek blijkt ook dat de keuze voor eigen land nog steeds hoog ligt.
21/10/21
John Sijmonsbergen stapt over van volkenkundige musea naar defensiemusea
John Sijmonsbergen wordt per 1 januari 2022 de nieuwe algemeen directeur-bestuurder van de Stichting Koninklijke Defensiemusea. De organisatie omvat het Nationaal Militair Museum in Soesterberg, het Marinemuseum in Den Helder, het Mariniersmuseum in Rotterdam en het Marechausseemuseum in Buren. Sijmonsbergen volgt Paul van Vlijmen op die met pensioen gaat.
21/10/21
Exclusief voor leden
Royal HaskoningDHV schrapt groot deel reizen om CO2-neutraal doelstelling te halen
In aanloop naar de VN-klimaatconferentie (COP26) heeft ingenieursbureau Royal HaskoningDHV strengere klimaatdoelstellingen geformuleerd om de CO2-uitstoot van haar 65 kantoren wereldwijd en zakelijke reizen van haar 6.000 mensen verder te verminderen. Naast meer hybride kilometers die de medewerkers moeten maken wordt 50% bespaart in de vliegreizen.
21/10/21
ARTZUID wrerd veilige plek voor ontmoeting en kunst in de zomer van 2021
Op zondag 17 oktober kwam er na 3.5 maand een einde aan de 7e editie van de Amsterdam Sculptuur Biënnale ARTZUID. Vanwege de coronapandemie was lang onduidelijk of de beeldenroute op de lanen van Berlages Plan Zuid in Amsterdam Zuid van start kon gaan.
21/10/21
Investering 32 miljoen euro in beperking aantasten natuur en landschap
Het klinkt fantastisch, het Nederlandse bedrijfsleven investeerde ruim 900 miljoen euro meer in duurzaamheid dan in 2019. De keerzijde van het goede nieuws is dat het overgrote deel van de duurzame investeringen is gedaan door de grote energiebedrijven. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Voor de recreatieve sector is het goede nieuws dat 32 miljard is geïnvesteerd om de aantasting van natuur en landschap te beperken.