Geplaatst op: 28-07-2020
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen

Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is

Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.

In mijn vorige artikel vertelde ik waarom het zo interessant is voor bedrijven om Pinterest in te zetten in hun marketingstrategie. In deze blog ga ik in op Pinterest voor toeristische en recreatieve organisaties. Het is voor hen namelijk een geweldige manier om al in de oriëntatiefase in beeld te komen bij een enorme potentiële doelgroep én om zo meer (rechtstreekse!) boekingen te realiseren.

Pinterest lijkt het meest op de ‘good old’ reisgids

Voor wie niet zo bekend is met Pinterest, even een snelle uitleg: Pinterest is in feite een visuele inspiratiezoekmachine. Op Pinterest zoeken mensen naar ideeën. Van dingen om te doen in hun vrije tijd tot toekomstige aankopen. En die kunnen ze bewaren op hun prikbord, ofwel hun wishlist. 

Het grote verschil met zoeken op een zoekmachine zoals Google, is dat Pinterest werkt met plaatjes. Je kan het dus heel goed vergelijken met de ouderwetse reisgids of toeristische brochure. 

Reizen en vrije tijd staat in de top 10 van producten/categorieën waar mensen naar zoeken op Pinterest. Dit kan zijn om inspiratie op te doen voor hun komende vakantiebestemming, maar ook om te zoeken naar mooie wandelroutes in een bepaalde regio, tips voor een dagje weg met kinderen of het ontdekken van de beste restaurants en andere hotspots. In tegenstelling tot op andere sociale media vinden mensen het op Pinterest ook helemaal niet erg dat inspiratie afkomstig is van bedrijven. 

Stel je voor: je krijgt de kans om je bedrijf gratis in een brochure te promoten bij jouw potentiële doelgroep. Dat zou je doen, toch? 



Meer traffic naar je eigen website (voor meer rechtstreekse boekingen!)

Door zelf content (‘pins’) toe te voegen aan Pinterest, kun je als bedrijf zorgen dat je ook gevonden wordt. En dit kan gewoon gratis.

Het mooiste aan vindbaar zijn op Pinterest is dat het kan zorgen voor heel veel rechtstreeks bezoek aan jouw eigen website. Dus zonder tussenkomst van een boekingsplatform of andere derde partij en dus ook zonder dat het je commissie kost. 

Steeds meer bedrijven zien de enorme kracht van Pinterest als promotiemiddel. In de zoekcategorie reizen en vrije tijd wordt het echter nog niet vaak professioneel ingezet. Het zijn vooral bloggers die profiteren van veel traffic. En dat terwijl het voor organisaties in toerisme en vrije tijd ook nog eens heel erg makkelijk is om goede content te delen op Pinterest.

Op Pinterest deel je waar jij goed in bent: inspiratie over jouw plek

 Jij weet als geen ander waarom mensen jouw plek zouden moeten bezoeken en dit is precies wat Pinterest-gebruikers willen horen: Waar moet ik echt eens naartoe? Wat is leuk voor mijn kinderen? Welke hotspot mag ik niet missen? 

Pinterest is daardoor ook erg geschikt om verschillende seizoenen onder de aandacht te brengen: Wat is er op jouw plek te doen in de herfstvakantie? Of voor heel actuele zoekopdrachten: Waar kan ik veilig op vakantie? Welke plekken in Nederland zijn leuk en bijzonder?

Als toeristisch bedrijf beschik je bovendien al over beeldmateriaal. En wellicht heb je al blogs of inspirerende landingspagina’s op jouw website staan die je kan gebruiken. Hierdoor kost het weinig moeite om een goed Pinterest-account op te zetten. 

Ook beginnen met Pinterest?
In de gratis checklist ‘Hoe word ik gevonden op Pinterest?’ vind je stap voor stap wat er nodig is om als bedrijf te beginnen met Pinterest. Doe er je voordeel mee!

Nieuwsgierig geworden naar Pinterest? Check dan de site van Yvonne: www.pinjeplek.nl
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, online marketing, social media, Pinterest

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/02/21
Bordjes weg, bordjes terug, beroering in fietsland
Heel wat beroering deze week bij de langeafstandfietsers. Routenetwerk Twente had een deel van de bewegwijzering van de LF-14 Saksenroute verwijderd. De toeristische belangenbehartigers compleet in de gordijnen omdat de route die door drie provincies loopt, onbruikbaar was geworden. Inmiddels worden de bordjes weer teruggeplaatst maar het onderliggende conflict is daarmee nog niet uit de wereld.
26/02/21
Europese reissector doet voorstellen om reizen weer op te starten
Vandaag hebben 60 Europese reis- en toerismeorganisaties, waarin ook de Nederlandse reisbrancheorgan...
26/02/21
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed
25/02/21
VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.
24/02/21
The Rolling Stones – Unzipped kan nog tot 18 april in Nederland zijn
Het Groninger Museum verlengt The Rolling Stones – Unzipped tot en met 18 april 2021. De verlenging is een uiterste poging van het museum om de tentoonstelling zo lang mogelijk open te houden en zoveel mogelijk bezoekers toe te kunnen laten. Hierna is geen verlenging meer mogelijk omdat de expositie vanaf juni te zien is in het Franse Marseille.
24/02/21
Verhoging steun vaste lasten (TVL) lichtpuntje voor horeca
Ondernemers krijgen in het eerste en tweede kwartaal van 2021 een hogere maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL). Ook verhoogt het kabinet in het eerste kwartaal de maximale voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel van 200.000 euro naar 300.000 euro. Het kabinet trekt voor deze verruiming 375 miljoen euro uit. Dat schrijven minister Van ’t Wout en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag aan de Tweede Kamer.
24/02/21
Sifra Mooren start campingplatform
Waar campingverblijf bij Nederlanders al erg bekend is, gaat de interesse in luxe kampeeraccommodaties (glamping) met eigen faciliteiten omhoog. Een trend die door de specalisten van Groepen.nl is opgepakt.
24/02/21
7 miljoen euro subsidie voor bereikbaar houden jachthavens IJsselmeer
Vaargeulen in het IJsselmeergebied slibben makkelijk dicht. Om geulen en jachthavens bereikbaar te houden, biedt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland subsidie voor de baggerwerkzaamheden. Dat is nodig, het gaat om 242 jachthavens in deze regio.