Geplaatst op: 14-07-2020
Auteur: Astrid Crum

Destinatiemarketing in coronatijd

Destinatiemarketing in coronatijd
Ochtendgloren Dwingelderveld
De gastvrijheidssector wil marktpositie en omzet terugwinnen. Daarbij is de individuele aantrekkingskracht van ondernemers van belang, maar ook die van de omgeving waarin zij opereren. Wij werken bij Marketing Drenthe met veel energie en plezier aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product Drenthe. Juist nu. Graag deel ik wat specifieke inzichten en ervaringen, die hopelijk inspireren en motiveren in deze uitdagende tijd.

Focus

Drenthe, Oerprovincie van Nederland, is een positionering die echt is verankerd in het DNA van onze provincie. Wij willen het merk Drenthe van binnenuit tot leven laten komen en hebben -in plaats van een gepolijste pay-off - een omschrijving die een afspiegeling is van de natuur, bewoners en historie; en daarmee 100% geloofwaardig. Dat laatste draagt in belangrijke mate bij aan succes en effectiviteit.

De enorme urgentie van het aanjagen van bezoekersaantallen, overnachtingen en kaartverkopen - zeker nu een deel van de corona-restricties is opgeheven - kan marketeers verleiden tot het naarstig initiëren van nieuwe activiteiten zonder dat goed is vastgesteld of die passen bij het eigen DNA en bij de doelgroep. We moeten voorkomen dat we inzetten op zaken die op korte termijn geld in het laatje brengen, maar op langere termijn het imago van onderneming of regio schaden. Gedreven door omzetverlies willen veel ondernemers zo snel mogelijk terug naar ‘het oude’, maar duurzame ontwikkeling van toerisme en een goede balans tussen het belang van de ondernemer en die van de samenleving is juist nu nodig. Cruciaal zijn publiek-private samenwerking en een gedeelde lange termijn visie.

Waar het gaat om de consument: die heeft zeker nu behoefte aan consistentie, vertrouwen en een bepaalde mate van voorspelbaarheid. Een nadrukkelijk contrast met de onzekerheid en onvoorspelbaarheid van de afgelopen maanden. Om een bijdrage te leveren aan het herstel van de zwaar getroffen toeristische sector doen destinatiemarketeers er goed aan te focussen op de eigen, unieke en vooral oorspronkelijke propositie en merkessentie. Om van daaruit te bouwen aan herstel. Nieuwe marketingactiviteiten en proposities die passen bij je DNA en je doelgroepen hebben daarmee een sterke, robuuste en herkenbare basis.

Feiten

Het marketen van een provincie betekent dat je te maken hebt met een grote groep interne stakeholders. Elke individuele betrokkene - van ondernemer tot (top)ambtenaar - heeft persoonlijke doelstellingen, uitdagingen en ambities en wil bovendien gehoord worden. Vaak is er een sterke mate van persoonlijke betrokkenheid en daarmee onvermijdelijk een flinke dosis emotie. Een kundig destinatiemarketeer is in staat te manoeuvreren in deze complexe omgeving van uiteenlopende en overlappende belangen, geeft ruimte aan individuele inbreng en initiatief, én verliest geen moment de piketpaaltjes van merk en positionering uit het oog.

In een omgeving waarin er evenveel meningen als persoonlijke agenda’s zijn, zijn feiten essentieel bij het constructief houden van de dialoog en het vinden van consensus. Wij doen veel marktonderzoek en altijd weer valt mij op dat het aandragen van gemeten, objectieve data een elegante en effectieve manier is om discussies in de juiste banen te leiden. Met de kans op consensus en een uitkomst die het belang van het collectief zo goed mogelijk dient.

Ook nu gaan heldere inzichten marketeers helpen in hun bijdrage de toeristische motor weer aan het draaien te krijgen, na maanden van stilstand. Gericht onderzoek gaat ons ook nu inzichten opleveren die nodig zijn om te bepalen wat wij gezamenlijk kunnen doen - bijvoorbeeld in termen van productaanbod - om succesvol te zijn.

Faciliteer

Wat mij betreft zijn wij vooral aanjager en bewaker van een merk. We zijn er om de hoofdrolspelers in onze sector - de ondernemers op het gebied van toerisme, hospitality en horeca - te ondersteunen. Stel je als marketeer dan ook vooral op als facilitator, sparring partner en adviseur. Creëer en inspireer! We staan voor grote economische uitdagingen. Met een ingetogen, maar toegewijde opstelling en vooral met de juiste focus kunnen destinatiemarketeers op dit moment écht het verschil maken.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, destinatiemarketing, drenthe

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.