Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Marcel Baltus

Oost west thuis best

Oost west thuis best
Afbeelding van Pexels via Pixabay
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het is september, locatie een kantoorpand ergens in Nederland, tijdstip 11.00 uur ’s ochtend, groepje collega’s staat bij de koffiemachine: ‘En hoe was jouw vakantie? Top man, rondreis Thailand gedaan, gaaf! En jij? "Eh, ben toch maar in eigen land gebleven… de Veluwe.”

Pfff, arme sloeber. Vakantievieren in eigen land was pak hem beet 10 tot 20 jaar geleden niet bepaald stoer. Nee, hoe vérder je reisbestemming, hoe meer indruk op familie, vrienden, buren en collega’s. Een vakantie in het buitenland voelde kennelijk meer aan als vakantie dan in eigen land blijven. Bleef je in Nederland, dan bazuinde je dat zeker niet rond. 

In mijn tijd als PR man bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Toerisme & Recreatie AVN was het vaak lastig om Nederlandse reisjournalisten (het vak bloggen bestond toen überhaupt nog niet) te porren voor Lekker weg in eigen landpersreizen. Journalisten zijn ook maar mensen, de keuze tussen een trip naar een Europese of intercontinentale bestemming versus een paar dagen naar De Weerribben was snel gemaakt.

Tijdens onze wereldreis in 1996-1997 stonden we soms stomverbaasd over de beperkte vakantiebeleving van Nederlanders in hun eigen land: ‘Nee, we zijn nog nooit in Kinderdijk of Twente geweest’, hoor je van een Nederlands echtpaar aan de voet van de Borobudur tempelcomplex in Java.

Naast vele desastreuze effecten van COVID-19 heeft de pandemie zeker ook gunstige bijwerkingen: schoner klimaat, beter hygiëne, vindingrijkheid en creativiteit nemen toe. Én nu dus ook ongekende belangstelling voor een vakantie in eigen land!

In weerwil van alle goedbedoelde marketinginspanningen van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en de miljoenen euro’s geïnvesteerd in Lekker weg in eigen land promotie, COVID-19 is het ‘beste’ en meeste effectieve PR instrument voor het binnenlands toerisme. Wie oh wie had ooit gedacht dat reuzen als TUI en Corendon - die bestaan bij de gratie van vakanties naar het buitenland - zouden gaan adverteren voor een vakantie in eigen land! 

Nood breekt wetten. Opeens is Nederland bij Nederlanders hot en gewild. Weliswaar noodgedwongen maar dat deert niet. In kranten, op websites en in blogs gaan reisverhalen nu primair over Nederlandse attracties en bestemmingen met als intro…’Ik wist niet dat Nederland zo mooi is!’. Nogal logisch, je had het nauwelijks serieus verkend.

Linksom of rechtsom, eindelijk is er erkenning voor een van de mooiste landen op aarde. Voor wie het wil zien.
Trefwoorden: vakanties, Nederland, binnenlands toerisme, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/05/21
Exclusief voor leden
Concurrenten ACSI en camping.info samen in online campingboekingen
Twee grote Europese spelers op de campingmarkt ACSI en camping.info bundelen op het gebied van online campingboekingen hun krachten. Door de lancering van ACSI camping.info Booking zijn campings voortaan met één contract aangesloten bij de twee grootste campingplatforms van Europa. Vanaf vanaf vandaag is het platform online.
11/05/21
Vanaf 15 mei weer op vakantie
Nederlanders kunnen vanaf 15 mei weer internationaal voor het plezier op reis. Het generieke reisadvies voor de hele wereld wordt dan per land of gebied verschillend. Dat heeft het Nederlandse kabinet besloten. Reizen kan alleen naar landen met een laag besmettingsniveau. Die zet het kabinet op ‘geel’.
11/05/21
Kabinet zet stap 2 van openingsplan met noodknop
Het kabinet heeft de knoop doorgehakt. Stap twee van het openingsplan gaat op woensdag 19 mei in. Er is nog wel een noodknop als de nieuwe ic- en ziekenhuisopnames niet verder dalen. Die wordt dan op maandag 17 mei ingedrukt. Dan gaan de versoepelingen niet door. Stap 2 betekent dat er ruimere openingstijden komen voor terrassen, doorstroomlocaties buiten weer open mogen en buiten van kunst en cultuur kan worden genoten.
11/05/21
Dag van het kasteel zet app in
Op 24 mei, 2e Pinksterdag, biedt de Nederlandse Kastelenstichting een geheel Covid-proof wandelconcept aan in heel Nederland. De kastelenstichting maakte nieuwe content voor de Spacetime Layers app. “In februari zagen we al aankomen dat ons landelijk evenement ook dit jaar niet gepaard kon gaan met een fysiek bezoek aan kastelen en buitenplaatsen”, zegt Dag van het Kasteel projectleider Janneke van Dijk. “Daarom hebben we het roer omgegooid”.
11/05/21
EuroParcs gaat tweede resort op Bonaire bouwen
Vier jaar na de opening van Resort Bonaire gaat EuroParcs een tweede resort bouwen op het Carib...
11/05/21
13 genomineerden van de Aad Struijs Persprijs 2021
De winnaars van de prestigieuze Aad Struijs Persprijs (ASP)2021 worden op dinsdag 3 juni 2021 in de ...
11/05/21
Studenten Thomas More ontwikkelen mee rolstoelvriendelijk belevingspad voor Prinsenpark
Voortaan kunnen rolstoelgebruikers en minder mobiele bezoekers nog meer genieten van een uitje in Pr...
11/05/21
Dag van het Nationaal Park zet groep 6 en 7 in actie met Tiny Tales
Maandag 24 mei is het weer de Dag van het Nationaal Park. Deze 22ste editie staat in het teken van ‘The Next Generation’. Dat is in deze coronapandemie relevanter dan ooit.