Geplaatst op: 30-03-2020
Auteur: Goof Lukken

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Photo by Jeremy Bishop from Pexels

Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. We verschuiven van entertainment buiten ons huis naar thuisentertainment. Ons lokale vrijetijdsaanbod is veel prominenter in beeld gekomen, de wereld is weer letterlijk kleiner geworden. De nadruk ligt zowel qua werken als vrije tijd veelal online, maar ook daardoor bewuster offline. Bijna alle bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zijn gesloten (zelfs alle Disneyresorts sluiten voor de langste tijd ooit).


De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is? Krijgen we fors herstel (mensen gaan hun hedonistische gedrag weer volop vertonen) of krijgen we een crisis? Door minder besteedbaar inkomen bij de consumenten en diverse gastvrijheidsbedrijven die in de (financiële) problemen komen, is deze optie ook zeer reëel. De gastvrijheidsindustrie is een grote economische factor met 82,1 miljard euro aan bestedingen (2018).


Thuisentertainment

Door de coronacrisis zijn we meer aan huis gebonden dan voorheen. Thuisentertainment groeit daardoor harder en sneller dan verwacht. Online streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland zien het gebruik toenemen. ‘Uit eten gaan’ betekent nu vaak eten laten bezorgen of afhalen. Ook gaan we meer in huis culinair genieten. De supermarkten maken hierdoor ‘gouden tijden’ door. We zijn aangewezen op onze eigen familie of buurt. Live contacten worden waardevoller en krijgen meer betekenis. Offline bordspellen waren vóór de coronacrisis al populair, maar zullen binnen het gezin nu nog belangrijker worden. Media (zowel voor de massa als sociale media) beleven weer hogere kijkcijfers. Naast een behoefte aan nieuws is er ook een grotere groep die verstrooiing en afleiding zoekt. Diverse vrijetijdsbedrijven proberen relevant te blijven door het aanbieden van content thuis. Zo geeft Safaripark Beekse Bergen, via videorangers, les over dieren, deelt de Efteling onride videos, kun je in musea virtueel op bezoek en verzorgen culturele instellingen online voorstellingen.


Lokalisering

Onze lokale omgeving is nu veel belangrijker geworden. Vakanties en reizen is voorlopig niet mogelijk. Onze leefwereld is voornamelijk lokaal georiënteerd. De opties voor vrijetijdsbesteding zijn beperkt. Als we naar buiten gaan, moet dit met inachtneming van de regels van het RIVM (o.a. 1,5 meter afstand houden van elkaar). Wandelen en fietsen in de natuur lijkt nu populair, de druk op natuurgebieden blijkt echter direct weer problemen op te leveren. We moeten wegblijven van de grotere natuurpoorten en ons bezoek beter spreiden over minder bekende gebieden. Als de crisis straks afneemt, bestaat een grote kans dat vrijetijdsbedrijven zich in eerste instantie ook op de lokale markt moeten richten. Voor kleinere bedrijven is dit een kans. Grote ondernemingen die het van de nationale of internationale markt moeten hebben, zullen hun strategie meer moeten aanpassen.


Online versus ‘Uit-staan’

Online genieten lijkt een enorme groei te gaan doormaken. Naast het diverse thuisentertainment kunnen we online ook ons ‘oude’ sociale leven oppakken. De eerste vrijdagmiddagborrels online zijn een feit. Skype en Facetime vervangen een bezoek aan opa of oma. Shoppen gebeurt bijna alleen nog op het internet, omdat fysieke winkels sluiten. Daarnaast zetten we onszelf graag een tijdje ‘uit’ of zijn niet continu online of bereikbaar. Onthaasten kan door wandelen en fietsen in de natuur. Ook ontspanningsactiviteiten zoals yoga en meditatie nemen in populariteit toe.


Scenarios: Herstel of crisis?

De grootste vraag is: ‘wat brengt de toekomst?’. Twee scenario’s zijn denkbaar, er komt op de middenlange termijn een herstel. De consument gaat weer terug naar het ‘geniet-gedrag’ van vóór de coronacrisis. Hierbij is hij wel afhankelijk van het aanbod van de gastvrijheidsindustrie en beperkingen in bewegingsvrijheid. De consument zal voorzichtiger gaan handelen, méér gericht op korte termijn, bijvoorbeeld door last-minute boekingen. Voor bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zal een transformatie van hun businessmodel nodig zijn. Veel bedrijven hebben nu een (inter)nationale strategie en die is op korte termijn niet haalbaar. Het andere scenario is donkerder. We belanden in een crisis, veel bedrijven in toerisme en recreatie verdwijnen en het aanbod verschraalt. De consument houdt ‘de hand op de knip’ en verandert zijn huidige gedrag niet. De visie van Goof Lukken is op dit moment dat het eerste scenario het meest reëele is.

Trefwoorden: trends, vrije tijd, crisis

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/08/22
Exclusief voor leden
Succesvol lichtverhaal weer terug op muren Princessehof
Museum Princesshof gebruikt weer zijn buitenmuren om er een lichtverhaal op te vertellen. De productie Maria Louise was here keert terug en deze keer is het gratis voor het publiek. Een mooie combinatie van museum, erfgoed en het vertellen van een historisch verhaal.
12/08/22
Exclusief voor leden
Zuiderpark vist naar verhalen en ook naar verbeteringen
In het voorjaar van 2023 is het 100 jaar geleden dat officieel het plan voor het Zuiderpark werd goedgekeurd. Dat wordt onder meer gevierd met het verzamelen van verhalen over het park. Tegelijkertijd wil de organisatie horen wat het publiek nog meer wil in het park.
11/08/22
Serieus met kunst omgaan in vakantieparken
Bij menig hotel of vakantiepark vind je een mooie foto aan de wand van de kamermuur en dat is het dan. Dat kan stukken beter. Een voorbeeld van een nieuwe luxe accommodatie in Griekenland waar kunst met zorg is geselecteerd.
10/08/22
Hitte: genoeg drinken en blijf uit de zon
Het gaat er op de meeste campings en vakantieparken rustig aan toe. De meeste gasten nemen een langzamer tempo aan als het vakantietijd is. Dat past nu goed bij de mogelijke hittegolf van de komende dagen. Let extra op ouderen en kinderen op het vakantiepark.
05/08/22
Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!
01/08/22
Exclusief voor leden
Verschil uitzendkracht en zzp wordt kleiner
Begin juli werden de eerste plannen voor de modernisering van de arbeidsmarkt door het kabinet bekendgemaakt. Daarmee wordt het verschil tussen een zzp'er en een uitzendkracht kleiner, verwacht bank ING. Dat kan tot veranderingen leiden in de horeca, attracties en vakantieparken.
13/07/22
Exclusief voor leden
1 miljoen sociale koekjes voor Landal-gasten
Landal GreenParks gaat op 15 van zijn vakantieparken de allerlekkerste koekjes van De Koekfabriek serveren. In totaal gaat het om ruim 1 miljoen handgemaakte koekjes, die gasten geserveerd krijgen bij hun warme dranken. Er is nog een mogelijk leisure-effect. Het kan ook extra bezoek opleveren aan de drie winkels van De Koekfabriek.
13/07/22
Belgische studenten maken favoriete wandelpaden
VIVES Vakantieland werd vorig jaar enthousiast onthaald door fietsers en wandelaars in West- en Oost-Vlaanderen. Een tweede editie kon daarom niet uitblijven: heel de zomer lang stellen eerstejaarsstudenten toerisme en recreatiemanagement van de hogeschool VIVES hun eigen unieke wandel- of fietstocht voor.