Geplaatst op: 30-03-2020
Auteur: Goof Lukken

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Photo by Jeremy Bishop from Pexels

Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. We verschuiven van entertainment buiten ons huis naar thuisentertainment. Ons lokale vrijetijdsaanbod is veel prominenter in beeld gekomen, de wereld is weer letterlijk kleiner geworden. De nadruk ligt zowel qua werken als vrije tijd veelal online, maar ook daardoor bewuster offline. Bijna alle bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zijn gesloten (zelfs alle Disneyresorts sluiten voor de langste tijd ooit).


De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is? Krijgen we fors herstel (mensen gaan hun hedonistische gedrag weer volop vertonen) of krijgen we een crisis? Door minder besteedbaar inkomen bij de consumenten en diverse gastvrijheidsbedrijven die in de (financiële) problemen komen, is deze optie ook zeer reëel. De gastvrijheidsindustrie is een grote economische factor met 82,1 miljard euro aan bestedingen (2018).


Thuisentertainment

Door de coronacrisis zijn we meer aan huis gebonden dan voorheen. Thuisentertainment groeit daardoor harder en sneller dan verwacht. Online streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland zien het gebruik toenemen. ‘Uit eten gaan’ betekent nu vaak eten laten bezorgen of afhalen. Ook gaan we meer in huis culinair genieten. De supermarkten maken hierdoor ‘gouden tijden’ door. We zijn aangewezen op onze eigen familie of buurt. Live contacten worden waardevoller en krijgen meer betekenis. Offline bordspellen waren vóór de coronacrisis al populair, maar zullen binnen het gezin nu nog belangrijker worden. Media (zowel voor de massa als sociale media) beleven weer hogere kijkcijfers. Naast een behoefte aan nieuws is er ook een grotere groep die verstrooiing en afleiding zoekt. Diverse vrijetijdsbedrijven proberen relevant te blijven door het aanbieden van content thuis. Zo geeft Safaripark Beekse Bergen, via videorangers, les over dieren, deelt de Efteling onride videos, kun je in musea virtueel op bezoek en verzorgen culturele instellingen online voorstellingen.


Lokalisering

Onze lokale omgeving is nu veel belangrijker geworden. Vakanties en reizen is voorlopig niet mogelijk. Onze leefwereld is voornamelijk lokaal georiënteerd. De opties voor vrijetijdsbesteding zijn beperkt. Als we naar buiten gaan, moet dit met inachtneming van de regels van het RIVM (o.a. 1,5 meter afstand houden van elkaar). Wandelen en fietsen in de natuur lijkt nu populair, de druk op natuurgebieden blijkt echter direct weer problemen op te leveren. We moeten wegblijven van de grotere natuurpoorten en ons bezoek beter spreiden over minder bekende gebieden. Als de crisis straks afneemt, bestaat een grote kans dat vrijetijdsbedrijven zich in eerste instantie ook op de lokale markt moeten richten. Voor kleinere bedrijven is dit een kans. Grote ondernemingen die het van de nationale of internationale markt moeten hebben, zullen hun strategie meer moeten aanpassen.


Online versus ‘Uit-staan’

Online genieten lijkt een enorme groei te gaan doormaken. Naast het diverse thuisentertainment kunnen we online ook ons ‘oude’ sociale leven oppakken. De eerste vrijdagmiddagborrels online zijn een feit. Skype en Facetime vervangen een bezoek aan opa of oma. Shoppen gebeurt bijna alleen nog op het internet, omdat fysieke winkels sluiten. Daarnaast zetten we onszelf graag een tijdje ‘uit’ of zijn niet continu online of bereikbaar. Onthaasten kan door wandelen en fietsen in de natuur. Ook ontspanningsactiviteiten zoals yoga en meditatie nemen in populariteit toe.


Scenarios: Herstel of crisis?

De grootste vraag is: ‘wat brengt de toekomst?’. Twee scenario’s zijn denkbaar, er komt op de middenlange termijn een herstel. De consument gaat weer terug naar het ‘geniet-gedrag’ van vóór de coronacrisis. Hierbij is hij wel afhankelijk van het aanbod van de gastvrijheidsindustrie en beperkingen in bewegingsvrijheid. De consument zal voorzichtiger gaan handelen, méér gericht op korte termijn, bijvoorbeeld door last-minute boekingen. Voor bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zal een transformatie van hun businessmodel nodig zijn. Veel bedrijven hebben nu een (inter)nationale strategie en die is op korte termijn niet haalbaar. Het andere scenario is donkerder. We belanden in een crisis, veel bedrijven in toerisme en recreatie verdwijnen en het aanbod verschraalt. De consument houdt ‘de hand op de knip’ en verandert zijn huidige gedrag niet. De visie van Goof Lukken is op dit moment dat het eerste scenario het meest reëele is.

Trefwoorden: trends, vrije tijd, crisis

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/03/21
Amsterdamse Bos: asfalt eruit bomen erin
Voor Amsterdammers is het Amsterdamse Bos een belangrijk recreatiegebied. De gemeente maakt het bos ...
04/03/21
Exclusief voor leden
Regionale overheden bekijken kansen voor samenwerking met bruine vloot
Overheden en schippers van de bruine vloot verstevigen de samenwerking. Dat is de belangrijkste constatering uit het symposium “Toekomst van de Bruine Vloot”. Onderzocht wordt hoe het varend erfgoed een rol kan spelen in het verwezenlijken van maatschappelijke ambities zoals waardevol cultuurtoerisme, er is geld ingezameld voor onderzoek naar alternatieve financieringsmogelijkheden en er werd, en passant, een initiatief gelanceerd om de vloot op de UNESCO werelderfgoedlijst te krijgen.
03/03/21
Te veel plannen voor camperplaatsen in Limburg
Het aantal camperplaatsen in de provincie Limburg kan de komende jaren nog bescheiden groeien. Daarmee kan de groeiende populariteit van campers goed worden opgevangen. Om Limburg als camperprovincie op de kaart te zetten moeten de Limburgse DMO’s aan de slag. Ook ondernemers moeten werken aan kwaliteitsverbetering en prijsdifferentiatie.
03/03/21
Exclusief voor leden
Gespecialiseerd vervoer voor WK shorttrack in Dordrecht
Ondanks alle coronamaatregelen zijn de ogen van sportliefhebbers gericht op een groots evenement in Dordrecht. Van 5 tot en met 7 maart 2021 vindt het WK shorttrack plaats in de Sportboulevard. Het is voor de shorttrackers het belangrijkste evenement van 2021, in aanloop naar de Winterspelen van Beijing 2022. Munckhof heeft de opdracht deelnemers, begeleiding en officials van het toernooi coronaproof te vervoeren . De coronaprotocollen met de internationale groep mensen vragen om extra zorgvuldigheid. Alle bubbels moeten bewaard blijven en dat vraagt veel logistieke aandacht.
03/03/21
Exclusief voor leden
Gedeeltelijke kwijtschelding huur panden gemeente Rotterdam
Omdat de coronapandemie en de strenge coronamaatregelen voortduren, heeft het College besloten de verschuldigde huur van gemeentelijk vastgoed gedeeltelijk kwijt te schelden. Met een concrete regeling kan een huurder van gemeentelijk vastgoed per 1 april kwijtschelding aanvragen over de huurachterstand van het afgelopen jaar. Voorwaarde is dat de huurder door de coronacrisis geen of substantieel minder inkomsten heeft.
03/03/21
Exclusief voor leden
Zandvoort evenementen virtueel beleven
Vanaf zaterdag 27 maart kunnen wandelaars, fietsers en hardlopers virtueel meedoen aan één van de Zandvoort evenementen. Sportorganisatie Le Champion wil met deze virtuele editie het gevoel van de 30 van Zandvoort, Omloop van Zandvoort en Zandvoort Circuit Run naar de mensen thuis brengen. Helaas is het ook dit jaar niet mogelijk om in Zandvoort te genieten van het meest afwisselende parcours van Nederland.
02/03/21
Draagvlak voor verplichte vaccinatie bij reizen is groot maar er is ook weerstand
Ruim acht op de tien Nederlanders die dit jaar met vakantie willen naar het buitenland is bereid zich te laten vaccineren tegen Covid-19 als dit verplicht wordt gesteld. Bijna driekwart van de reizigers vindt ook dat zo’n vaccinatie verplicht zou moeten worden voor iedereen die in het buitenland op vakantie gaat, blijkt uit een poll uitgezet door reisorganisatie Zoover. Er is ook weerstand.
02/03/21
Gaat alle toegezegde 150 miljoen euro steun echt naar de culturele sector?
Onrust is ontstaan in de culturele sector dat niet de volledige toegezegde 150 miljoen euro steun daadwerkelijk in de sector blijft. De labeling van het geld is niet helder en dan mag een gemeente het geld ook op een andere manier besteden.