Geplaatst op: 13-12-2019
Auteur: Karin Stiksma

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Photo by Miles Storey on Unsplash

Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?


Hoe gastvrij zijn we…?

Los van de benodigde fysieke en technische aanpassingen ontbreekt het nogal eens aan ‘hospitality’ in parken. Zo gaf Gea, die in een rolstoel zit, aan dat het vooral om de sociale vaardigheden van medewerkers in de leisure gaat: ‘Daar heb je niet een heel handboek voor nodig. Het gaat vooral om empathie en om gastvrijheid. Het is helemaal niet zo ingewikkeld, het is veel algemener dan veel mensen denken’,  aldus Gea. Het gaat over goed luisteren en niet gelijk iets doen voor of overnemen van iemand met een beperking. Maar ook is het belangrijk dat vrijetijdsbedrijven de juiste taal en foto’s gebruiken. Mensen willen niet als gehandicapt bestempeld worden! Communicatie en informatie is cruciaal; realistische beelden en geen stigmatiserend taalgebruik.


Hoe getraind zijn we …?

In de recent uitgebrachte film ‘Anders Bekeken’ (www.youtube.com/watch?v=hORRe1AQ4CQis het grote thema dat mensen met een beperking zich vaak vernederd voelen hoe er met hen omgegaan wordt. Bedoeld en onbedoeld. Zo vertelde Eveline mij dat ze écht geen gekleurd polsbandje (ter herkenning van haar soort beperking) om wil in een attractiepark;‘Dat ga ik écht niet doen. Dat vind ik zo stigmatiserend. Wat wij als mensen met een beperking gemeen hebben, is dat we allemaal mens zijn’. Oftewel, er is ook bij mensen met een beperking niet een ‘one-size fits all’ aanpak! In de basis gaat het dus ook bij deze doelgroep over écht goed luisteren naar je klanten.


Een directeur van een park vertelde mij dat zijn medewerkers helemaal geen training krijgen in de benodigde sociale vaardigheden om om te gaan met mensen met een beperking. Eigenlijk wel een gemis, vond hij. Dat bleek ook uit een recent Europees onderzoek. Dus leisure bedrijven als u future proof wilt blijven, grijp uw kans; investeer in uw medewerkers en in gasten met speciale wensen en behoeften. Het marktpotentieel is groot!


Ik maak leisure inclusief

Wilt u uw medewerkers trainen in het omgaan met gasten met een beperking? Joint Projects kan dat regelen. Of wilt u de wensen en behoeften van gasten met speciale behoeften in kaart brengen? Joint Projects kan samen met een groep mensen met een beperking in uw park een klantreis en een ‘persona’ maken zodat u weet wat belangrijk is voor hen! Neem contact op met: Karin Stiksma: karin@jointprojects.nl, +31(0)6 19057019.


Trefwoorden: inclusief toerisme, leisure, attractieparken, musea, cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/10/20
Eerste versie app voor attractiepark Toverland
De Toverland-app bevat de plattegrond van het attractiepark met daarop de actuele informatie over de openingstijden, wachttijden van de attracties, showtijden, eet- & drinkgelegenheden en shops. Ook kunnen bezoekers via de app tickets voor Toverland bestellen.
27/10/20
Kabinet komt met aanvullende steun voor horeca, evenementen, theater, sport en toeleveranciers
De Nederlandse regering heeft vandaag extra steunmaatregelen aangekondigd voor bedrijven die zwaar zijn getroffen door de recente beperkingen.
27/10/20
Exclusief voor leden
Door corona geen ranking in bekende restaurantgids
Lekker500, de onafhankelijke restaurantgids van Nederland die dit jaar voor de 43ste keer verschijnt...
27/10/20
Internationale erkenning voor campagnes MarketingOost
Cowfluencer Liesje22 en de Familie Flamingo maken kans op de prestigieuze Lovie Awards. Dat zijn onderscheidingen voor ‘het beste van het Europese internet’.
27/10/20
Sunweb mag Corendon overnemen
Reisorganisatie Sunweb mag reisorganisatie Corendon overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. De ACM heeft gekeken naar de concurrentie op zonvakanties rondom de Middellandse Zee, vooral de zogenaamde pakketreizen.
26/10/20
Exclusief voor leden
MOTORbeurs verandert van strategie en wordt outlet
MOTORbeurs Utrecht heeft in 2021 een aangepaste vorm, onder een andere naam: MOTORoutletbeurs Utrech...
26/10/20
Brussels Airport winternetwerk 2020 is 120 destinaties groot
Gevarieerd aanbod met maar liefst 120 Europese en niet-Europese bestemmingen.
26/10/20
Schilderworkshop voor kwetsbare ouderen
Van Gogh Museum en automerk Hyundai organiseren vandaag, de ‘Hyundai x Van Gogh Museum Connection Day’, met diverse activiteiten om het werk en leven van Vincent van Gogh dichter bij kwetsbare ouderen te brengen.