Geplaatst op: 13-12-2019
Auteur: Karin Stiksma

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Photo by Miles Storey on Unsplash

Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?


Hoe gastvrij zijn we…?

Los van de benodigde fysieke en technische aanpassingen ontbreekt het nogal eens aan ‘hospitality’ in parken. Zo gaf Gea, die in een rolstoel zit, aan dat het vooral om de sociale vaardigheden van medewerkers in de leisure gaat: ‘Daar heb je niet een heel handboek voor nodig. Het gaat vooral om empathie en om gastvrijheid. Het is helemaal niet zo ingewikkeld, het is veel algemener dan veel mensen denken’,  aldus Gea. Het gaat over goed luisteren en niet gelijk iets doen voor of overnemen van iemand met een beperking. Maar ook is het belangrijk dat vrijetijdsbedrijven de juiste taal en foto’s gebruiken. Mensen willen niet als gehandicapt bestempeld worden! Communicatie en informatie is cruciaal; realistische beelden en geen stigmatiserend taalgebruik.


Hoe getraind zijn we …?

In de recent uitgebrachte film ‘Anders Bekeken’ (www.youtube.com/watch?v=hORRe1AQ4CQis het grote thema dat mensen met een beperking zich vaak vernederd voelen hoe er met hen omgegaan wordt. Bedoeld en onbedoeld. Zo vertelde Eveline mij dat ze écht geen gekleurd polsbandje (ter herkenning van haar soort beperking) om wil in een attractiepark;‘Dat ga ik écht niet doen. Dat vind ik zo stigmatiserend. Wat wij als mensen met een beperking gemeen hebben, is dat we allemaal mens zijn’. Oftewel, er is ook bij mensen met een beperking niet een ‘one-size fits all’ aanpak! In de basis gaat het dus ook bij deze doelgroep over écht goed luisteren naar je klanten.


Een directeur van een park vertelde mij dat zijn medewerkers helemaal geen training krijgen in de benodigde sociale vaardigheden om om te gaan met mensen met een beperking. Eigenlijk wel een gemis, vond hij. Dat bleek ook uit een recent Europees onderzoek. Dus leisure bedrijven als u future proof wilt blijven, grijp uw kans; investeer in uw medewerkers en in gasten met speciale wensen en behoeften. Het marktpotentieel is groot!


Ik maak leisure inclusief

Wilt u uw medewerkers trainen in het omgaan met gasten met een beperking? Joint Projects kan dat regelen. Of wilt u de wensen en behoeften van gasten met speciale behoeften in kaart brengen? Joint Projects kan samen met een groep mensen met een beperking in uw park een klantreis en een ‘persona’ maken zodat u weet wat belangrijk is voor hen! Neem contact op met: Karin Stiksma: karin@jointprojects.nl, +31(0)6 19057019.


Trefwoorden: inclusief toerisme, leisure, attractieparken, musea, cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/05/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Vekabo geeft gratis vakanties aan zorgmedewerkers
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
28/05/20
Fietsroute Waddenkust moet Friese kustregio een boost geven
Friesland krijgt een doorgaande fietsroute langs de kust van de Waddenzee, met zicht op de Wadden. Daardoor moet de economie en toerisme in de kustregio een boost krijgen.
28/05/20
Duurzame reisgids voor Nederland laat zien hoeveel CO2-uitstoot je bespaart
Nu de grenzen voor uitgaand toerisme in de meeste gevallen dicht zijn, verwachten we nog extra boekingen voor de zomer in Nederland. Natuur & Milieu speelt daarop in en heeft een gratis reisgids voor Nederland gemaakt.
28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.
28/05/20
Veluwe gaat recreatiezonering invoeren
De Veluwe krijgt een recreatiezonering. Die moet het evenwicht tussen natuur en recreatie herstellen.
28/05/20
Toerisme mag niet meer domineren in Amsterdamse binnenstad
Na de coronacrisis mag in de Amsterdamse binnenstad het toeristisch aanbod niet meer domineren. Dat schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de gemeenteraad. De binnenstad moet weer aantrekkelijk worden voor bewoners en mensen die in de stad werken. Toerisme moet worden teruggedrongen.
27/05/20
Studenten gaan sector met COVID-19-crisis helpen
CELTH organiseert samen met UNWTO, Saxion, NHL Stenden, HZ en BUas de eerste editie van de UNWTO Students’ League in Nederland voor derde- of vierdejaarsstudenten van leisure, toerisme en hospitality opleidingen. De studenten gaan aan de slag aan een case rond de COVID-19-crisis.
26/05/20
Na weken van videobellen lijkt vraag naar meetings groot
Op 1 juni openen de meeste meetingbedrijven weer hun deuren. Na de lockdown sinds 15 maart maken de ...