Geplaatst op: 13-12-2019
Auteur: Karin Stiksma

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?

Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Photo by Miles Storey on Unsplash

Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?


Hoe gastvrij zijn we…?

Los van de benodigde fysieke en technische aanpassingen ontbreekt het nogal eens aan ‘hospitality’ in parken. Zo gaf Gea, die in een rolstoel zit, aan dat het vooral om de sociale vaardigheden van medewerkers in de leisure gaat: ‘Daar heb je niet een heel handboek voor nodig. Het gaat vooral om empathie en om gastvrijheid. Het is helemaal niet zo ingewikkeld, het is veel algemener dan veel mensen denken’,  aldus Gea. Het gaat over goed luisteren en niet gelijk iets doen voor of overnemen van iemand met een beperking. Maar ook is het belangrijk dat vrijetijdsbedrijven de juiste taal en foto’s gebruiken. Mensen willen niet als gehandicapt bestempeld worden! Communicatie en informatie is cruciaal; realistische beelden en geen stigmatiserend taalgebruik.


Hoe getraind zijn we …?

In de recent uitgebrachte film ‘Anders Bekeken’ (www.youtube.com/watch?v=hORRe1AQ4CQis het grote thema dat mensen met een beperking zich vaak vernederd voelen hoe er met hen omgegaan wordt. Bedoeld en onbedoeld. Zo vertelde Eveline mij dat ze écht geen gekleurd polsbandje (ter herkenning van haar soort beperking) om wil in een attractiepark;‘Dat ga ik écht niet doen. Dat vind ik zo stigmatiserend. Wat wij als mensen met een beperking gemeen hebben, is dat we allemaal mens zijn’. Oftewel, er is ook bij mensen met een beperking niet een ‘one-size fits all’ aanpak! In de basis gaat het dus ook bij deze doelgroep over écht goed luisteren naar je klanten.


Een directeur van een park vertelde mij dat zijn medewerkers helemaal geen training krijgen in de benodigde sociale vaardigheden om om te gaan met mensen met een beperking. Eigenlijk wel een gemis, vond hij. Dat bleek ook uit een recent Europees onderzoek. Dus leisure bedrijven als u future proof wilt blijven, grijp uw kans; investeer in uw medewerkers en in gasten met speciale wensen en behoeften. Het marktpotentieel is groot!


Ik maak leisure inclusief

Wilt u uw medewerkers trainen in het omgaan met gasten met een beperking? Joint Projects kan dat regelen. Of wilt u de wensen en behoeften van gasten met speciale behoeften in kaart brengen? Joint Projects kan samen met een groep mensen met een beperking in uw park een klantreis en een ‘persona’ maken zodat u weet wat belangrijk is voor hen! Neem contact op met: Karin Stiksma: karin@jointprojects.nl, +31(0)6 19057019.


Trefwoorden: inclusief toerisme, leisure, attractieparken, musea, cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/08/20
Stranden raken vol - té vol?
Midden in de zomervakantie en een aantal dagen tropische temperaturen, dat is een recept voor volle ...
06/08/20
Exclusief voor leden
Grotere bungalows bij Landal Heideheuvel versneld gebouwd
Corona is van invloed op de versnelde bouw van deze bungalows.
06/08/20
Plan voor teststraat corona in Schiphol
Donderdag 7 augustus houden premier Rutte en minister van gezondheidszaken De Jonge een persconferen...
06/08/20
Aantal vakantieplannen voor 2020 neemt verder af
In de voor Nederland belangrijke kernmarkten, neemt het aantal vakantieplannen af. Op dit moment wil minder dan 60 procent dit jaar op vakantie. Zij die wel boeken doen dat vaak last-minute. Een kwart van de mensen met vakantieplannen heeft nog steeds niet geboekt.
05/08/20
Drenkeling gevonden bij De Schatberg
In de zwemvijver bij Landal GreenParks De Schatberg is het lichaam gevonden van een drenkeling. Het ...
05/08/20
Stelling van Amsterdam maakt zich klaar voor Fort & Vrij
Van zaterdag 5 t/m zondag 13 september is Fort & Vrij!, met op 12 en 13 september ook het Open Monumenten Weekend. Het thema van Fort & Vrij! is dit jaar ‘Voel je vrij’.
05/08/20
Exclusief voor leden
Start campagne veilig 1,5 meter op de Heuvelrug
Met de overhandiging van de eerste folder aan directeur Piers de Jong van Bungalowpark ’t Eekhoornnest gaf de Soester wethouder Liesa van Aalst vanmorgen het startsein voor de Utrechtse campagne ‘1,5 meter #opdeheuvelrug’.
05/08/20
ANVR blij met uitbreiding SGR-garantie op reisvouchers
De garantie voor de SGR-vouchers wordt uitgebreid. Gisteren was ophef ontstaan omdat die vouchers alleen door SGR gedekt zijn als de boekingsdatum op of voor 16 maart lag. Dat criterium heeft SGR nu laten vallen. Daarnaast is de regeling met vier maanden verlengd tot 1 januari 2021.