Geplaatst op: 14-11-2019
Auteur: Menno Stokman

Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen

Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

In discussie over de rol van het bedrijfsleven


Deze zomer is er weer volop aandacht in de media voor de keerzijde van toeristische ontwikkeling en slecht bestemmingsmanagement. De groei van toerisme leidt tot grote bezoekersdruk en excessen domineren de media: van botsende cruiseschepen op de Canal Grande in Venetië tot files op de Himalaya. Een veelgehoorde klacht is dat er tot op vandaag vooral is gekeken naar de bezoekerskwantiteit en de aantrekkelijkheid van bestemmingen voor bezoekers, in plaats van de impact van toerisme op de lokale omgeving. De economische groei lijkt ten koste te zijn gegaan van de kwaliteit van natuur, leven en werken in de bezochte bestemmingen.


CELTH en haar hogescholen Breda University, NHL Stenden en HZ University of Applied Sciences investeren de komende jaren fors in de ‘Agenda Bewuste Bestemmingen en Innovatieve Industrie’ – daarover in volgende R&T’s meer. Onze stip aan de horizon is dat leisure, toerisme en gastvrijheid niet alleen een positieve economische bijdrage leveren, maar vooral ook bijdragen aan een verhoogde kwaliteit van leven van bewoners, een levendiger natuur en een schoner milieu. Om dit te bereiken is het essentieel dat data, kennis en expertise op een structurele wijze geïntegreerd worden in zowel huidig beleid als het strategisch denken over de toekomst van – en potentiele innovaties binnen – bestemmingen en gastvrijheidsindustrie. Met deze Agenda gaan we daar aan bijdragen.


Om tot oplossingen te komen voor de huidige toerismeproblematiek, en om de positieve kracht van leisure, toerisme en gastvrijheid te kunnen maximaliseren, zal een shift gemaakt moeten worden naar duurzame waardecreatie. Duurzame waardecreatie waarbij economische, sociale en natuurlijke belangen in balans zijn. Dit vereist een breder systeemperspectief dat verder gaat dan alleen de gastvrijheidsindustrie. Immers, problemen zoals overtoerisme in steden worden niet alleen door toeristen veroorzaakt, maar hangen ook samen met de toename van bevolking en forensen. Tegelijkertijd biedt een breder perspectief mogelijkheden tot innovatie, ook buiten haar directe invloedssfeer, zoals bijvoorbeeld onderhoud van infrastructuur en voorzieningen, tolerantie voor anderen en identiteit, kwaliteit van werk en leven, participatie en democratie of omgaan met de digitale economie. Dit houdt in dat de positieve innovatiekracht van de industrie wordt gebruikt om leisure, toerisme en gastvrijheid haar potenties te laten waarmaken voor het bijdragen aan toekomstgerichte bewuste bestemmingen.


Een ontwikkeling naar deze nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie gaat niet vanzelf. Het betekent barrières overwinnen, bruggen bouwen met andere sectoren, samenwerken en open staan voor tegengeluiden. Echter, het momentum is daar om te komen tot creatieve en innovatieoplossingen!


Maar welke rol zouden marktpartijen kunnen nemen? En hoe kan de overheid daar op sturen? Samen met de European Tourism Association (ETOA) tijdens ‘Summit in the Alps’ (1 oktober 2019) en de ANVR tijdens het ANVR Congres (22 november 2019) gaan we in discussie met het bedrijfsleven. Tijdens interactieve workshops gaan we met marktpartijen in gesprek over hún rol en staan we stil bij vragen als "hoe draagt de gastvrijheidsindustrie bij aan de purpose economy? hoe verbreden we het businessmodel en vooral: wie neemt het initiatief?”. Want wat ons allen hopelijk wel duidelijk is geworden: we moeten naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen. It’s time for action!

Trefwoorden: duurzaam toerisme, bewuste bestemmingen, celth

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/10/22
Exclusief voor leden
Remkes haalt angel uit stikstofcrisis maar natuurorganisaties volgen meting stikstof argwanend
Het advies van gespreksleider Remkes in de stikstofcrisis wordt breed omarmd. Het uitkopen van 500 tot 600 grote stikstofuitstooters loopt door het perspectief in de adviezen niet meteen stuk. De natuurorganisaties zijn blij maar blijven kritisch zoals blijkt uit de reactie van Natuurmonumenten. Maar eerst de reacties van de ondernemersorganisaties.
06/10/22
Eerste Dutch Media Week Award naar Azuike
Programmamaker Ikenna Azuike heeft woensdag 5 oktober de allereerste Dutch Media Week Award toegekend gekregen voor de positieve impact die hij met zijn werk heeft gecreëerd.
06/10/22
Exclusief voor leden
Hotels en horeca in het nauw door energierekening
De hoge energieprijzen hebben grote gevolgen voor de vastgoedsector. Huurders zien hun energierekening omhoogschieten, vooral van industrieel vastgoed, hotels, restaurants en cafés. De energiekosten zijn voor deze sectoren hoog in vergelijking met hun bedrijfsresultaat.
06/10/22
Zonsondergang in de Hofvijver
Ter gelegenheid van Art The Hague komt er in de openluchtexpositie BlowUp Art Den Haag van 6 tot en met 9 oktober een object bij: de ondergaande zon op de Hofvijver. Deze wordt toegevoegd aan de route.
05/10/22
Hoe je als bedrijf je producten constant kunt blijven verbeteren
Er zijn vandaag de dag zoveel producten op de markt en er komen er iedere dag weer een hoop bij. Het wordt hierdoor steeds lastiger voor bedrijven of particuliere verkopers om hun nieuwe producten succesvol op de markt te brengen. Toch hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn.
05/10/22
Genomineerden Recreatie verkiezingen 2022/2023 zijn bekend
De strijd vindt plaats tussen (in willekeurige volgorde).
05/10/22
Utrechts Particulier Grondbezit bij Heuvelrugoverleg
Op 26 september is door samenwerkende terreinbeheerders en overheden op de Utrechtse Heuvelrug het nieuwe ‘Heuvelrugoverleg’ opgericht. Voor het eerst schuift ook het Utrechts Particulier Grondbezit aan als belangenbehartiger van particuliere landgoederen.
05/10/22
Exclusief voor leden
Europa leert van lessen coronapandemie
In Nederland stijgt weer het aantal mensen met een coronabesmetting. Op Europees niveau wordt net ingezet op betere afstemming van procedures met de lidstaten. Europa wil via de in 2020 gestarte Gezondheidsunie laten zien dat het leert van de coronaperiode.