Geplaatst op: 14-11-2019
Auteur: Menno Stokman

Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen

Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

In discussie over de rol van het bedrijfsleven


Deze zomer is er weer volop aandacht in de media voor de keerzijde van toeristische ontwikkeling en slecht bestemmingsmanagement. De groei van toerisme leidt tot grote bezoekersdruk en excessen domineren de media: van botsende cruiseschepen op de Canal Grande in Venetië tot files op de Himalaya. Een veelgehoorde klacht is dat er tot op vandaag vooral is gekeken naar de bezoekerskwantiteit en de aantrekkelijkheid van bestemmingen voor bezoekers, in plaats van de impact van toerisme op de lokale omgeving. De economische groei lijkt ten koste te zijn gegaan van de kwaliteit van natuur, leven en werken in de bezochte bestemmingen.


CELTH en haar hogescholen Breda University, NHL Stenden en HZ University of Applied Sciences investeren de komende jaren fors in de ‘Agenda Bewuste Bestemmingen en Innovatieve Industrie’ – daarover in volgende R&T’s meer. Onze stip aan de horizon is dat leisure, toerisme en gastvrijheid niet alleen een positieve economische bijdrage leveren, maar vooral ook bijdragen aan een verhoogde kwaliteit van leven van bewoners, een levendiger natuur en een schoner milieu. Om dit te bereiken is het essentieel dat data, kennis en expertise op een structurele wijze geïntegreerd worden in zowel huidig beleid als het strategisch denken over de toekomst van – en potentiele innovaties binnen – bestemmingen en gastvrijheidsindustrie. Met deze Agenda gaan we daar aan bijdragen.


Om tot oplossingen te komen voor de huidige toerismeproblematiek, en om de positieve kracht van leisure, toerisme en gastvrijheid te kunnen maximaliseren, zal een shift gemaakt moeten worden naar duurzame waardecreatie. Duurzame waardecreatie waarbij economische, sociale en natuurlijke belangen in balans zijn. Dit vereist een breder systeemperspectief dat verder gaat dan alleen de gastvrijheidsindustrie. Immers, problemen zoals overtoerisme in steden worden niet alleen door toeristen veroorzaakt, maar hangen ook samen met de toename van bevolking en forensen. Tegelijkertijd biedt een breder perspectief mogelijkheden tot innovatie, ook buiten haar directe invloedssfeer, zoals bijvoorbeeld onderhoud van infrastructuur en voorzieningen, tolerantie voor anderen en identiteit, kwaliteit van werk en leven, participatie en democratie of omgaan met de digitale economie. Dit houdt in dat de positieve innovatiekracht van de industrie wordt gebruikt om leisure, toerisme en gastvrijheid haar potenties te laten waarmaken voor het bijdragen aan toekomstgerichte bewuste bestemmingen.


Een ontwikkeling naar deze nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie gaat niet vanzelf. Het betekent barrières overwinnen, bruggen bouwen met andere sectoren, samenwerken en open staan voor tegengeluiden. Echter, het momentum is daar om te komen tot creatieve en innovatieoplossingen!


Maar welke rol zouden marktpartijen kunnen nemen? En hoe kan de overheid daar op sturen? Samen met de European Tourism Association (ETOA) tijdens ‘Summit in the Alps’ (1 oktober 2019) en de ANVR tijdens het ANVR Congres (22 november 2019) gaan we in discussie met het bedrijfsleven. Tijdens interactieve workshops gaan we met marktpartijen in gesprek over hún rol en staan we stil bij vragen als "hoe draagt de gastvrijheidsindustrie bij aan de purpose economy? hoe verbreden we het businessmodel en vooral: wie neemt het initiatief?”. Want wat ons allen hopelijk wel duidelijk is geworden: we moeten naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen. It’s time for action!

Trefwoorden: duurzaam toerisme, bewuste bestemmingen, celth

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/10/20
Recreatie Vakbeurs verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021
De aankomende editie van Recreatie Vakbeurs die gepland stond op 17, 18 en 19 november 2020 in Evenementenhal Hardenberg wordt verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021.
21/10/20
46% meer boekingen voor bungalowparken in herfstvakantie 2020
Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar.
21/10/20
Boekingen voor reizen lopen weer terug: -61%
Met de nieuwe (reis)restricties en oplopende besmettingen in Europa raakt de vakantiemarkt weer dieper in het slop. Dat zien we ook aan de boekingen in de reisbranche die verder terugvallen.
21/10/20
Toverland annuleert Halloween Nights
Door continue negatieve berichtgeving in de media ziet Toverland zich gedwongen de Halloween Nights te annuleren.
21/10/20
Kosten opladen elektrische auto bij laadpaal moeten duidelijk zijn
Consumenten moeten voordat ze hun elektrische auto opladen bij een laadpaal kunnen zien wat het lade...
20/10/20
Combinatie virtuele rondleidingen en winactie voor attractieparken
Op vrijdag 30 oktober worden gratis virtuele Engelstalige rondleidingen georganiseerd door het kasteel van Bran (Dracula) in Roemenië, Warwick’s Haunted Castle in Engeland en Madame Tussauds Berlijn in Duitsland.
20/10/20
Operation Pandora klaar voor financiering
Operation Pandora, de next level, in escape rooms, wil via crowdfunding een deel van de investering voor het project ophalen. Operation Pandora is qua spektakel vergelijkbaar met de beleving van een moderne high-end attractie in een pretpark, maar dan vertaald naar een persoonlijk en meeslepend verhaal en een zéér realistische setting.
20/10/20
Tweede project voor EuroParcs in Oostenrijk en op shirt van Feyenoord
Voor EuroParcs is het een mooie week. De Apeldoornse vakantieparkenspecialist kondigt haar tweede vakantiepark in Oostenrijk aan en prijkt op het shirt van voetbalclub Feyenoord tijdens de Europa League wedstrijden en die van de KNVB-beker.