Geplaatst op: 22-10-2019
Auteur: Karin Stiksma

Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?

Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Bron: Unsplash

Autistische Amerikaan klaagt Disney aan

De Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Autism who sued Disney theme park gets Feb. 18 trial date’. Disney in Florida had in 2014, vanwege misbruik, haar beleid voor gasten met beperkingen veranderd. Voor een gast met een autistische beperking was dat niet te verkroppen; het wijkt af van zijn standaard routine en structuur. Hij procedeert al 5 jaar …

www.tampabay.com


Willen wij in Nederland ook Amerikaanse toestanden …?

Disney is een leisure bedrijf dat inclusiviteit en toegankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat zou ik ook wensen voor alle Nederlandse parken! In theorie zou het ook zo moeten zijn. Immers, in de wet Gelijke Behandeling op grond van handicap en ziekte (van kracht sinds juli 2017) staat dat ieder mens, ook diegenen met een beperking, recht heeft op toerisme en plezier (conform verklaring van VN 2016). Geven de Nederlandse parken daar in de praktijk invulling aan? Zijn we het open, vindingrijke én inclusieve land zoals de ministeries van BZ en EZ ‘The Netherlands’ voortaan willen profileren (Volkskrant dd 4-10-19)?


Goed voorbeeld doet volgen … wie volgt?

Op de IAAPA beurs in Parijs woonde ik een workshop bij over inclusiviteit in het park Gardaland uit Italië. Hun mantra is ‘Gardaland 4 All’ en hun sleutelwoorden zijn ‘Awareness, Hospitality and Accessibility’. Gardaland heeft een nieuwe balans gevonden; meer inclusief én tegelijkertijd voldoen aan veiligheids-, wet- en regelgeving. Heel bewust in die volgorde! Het leidt tot hogere klanttevredenheid van mensen met verstandelijke, lichamelijke en zintuigelijke beperking. En tot meer bezoekers en meer omzet! Ook de Italiaanse fabrikant Zamperla informeerde mij over hun ‘All-Access Program’ waarin zij bestaande attracties zoals The Swing, Magic bike en Tea Cup aanpast op mensen die in een rolstoel zitten. Hoe gaaf is dat!


Het zijn inspirerende voorbeelden die aansluiten op mijn droom ‘Pleasure for all’. Het Amerikaanse artikel illustreert voor mij dan ook vooral hoe complex het is om in te spelen op gasten met verschillende beperkingen. Uit mijn screening op inclusie van de websites van de deelnemers van de Club van Elf blijkt dat Nederlandse dagrecreatie-ondernemers inclusiviteit voornamelijkpraktischvertalen in fysieke toegankelijkheid. Slechts een aantal laat visie of ambitie zien op het vlak van inclusie of heeft oog voor niet-fysieke beperkingen. Zelden wordt toegankelijkheid al in de ontwerpfase van een nieuwe attractie meegenomen …! Een enkel park heeft een aangepaste attractie. In het leisure segment ‘musea’ valt mij op dat het Rijksmuseum en Van Gogh museum wél visie hebben op inclusiviteit en toegankelijkheid. En aangepaste activiteiten zoals: ‘Zintuigelijke Rondleiding’ en ‘Rondleiding voor mensen met dementie en hun dierbaren’. Het kan dus wél!


Dus … wie volgt?!


Connecting leisure with social inclusion

Wilt u visie ontwikkelen op het gebied van inclusiviteit en toegankelijkheid en wilt u ook uw park meer toegankelijk maken maar weet u niet precies hoe? Joint Projects ontwikkelt nieuwe business concepten en een ‘All Access Programma’ voor een inclusief én toegankelijk attractie- of vakantiepark. Neem contact op met: Karin Stiksma: karin@jointprojects.nl, +31(0)6 19057019.

Trefwoorden: inclusief toerisme, attractieparken, musea, cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/01/20
Exclusief voor leden
Voor een dag baas van TUI Nederland
Gister was een bijzondere dag voor Berfin Çesin en Ibrahim Bulut. Zij waren voor een dag de bazen v...
24/01/20
Video: ophalen unieke Van de Velde de Oude werken voor Scheepvaartmuseum
Het Scheepvaartmuseum heeft twee zeldzame wandtapijten naar een ontwerp van Willem van de Velde de ...
24/01/20
Verliezen Nederlandse webwinkels van de internationale aanbieders?
Het is een trend die voorlopig nog stevig doorgaat; de ontwikkeling van buitenlandse webwinkels in N...
24/01/20
Koninklijk Paleis in Amsterdam bereikt bezoekersrecord in 2019
Het Koninklijk Paleis in Amsterdam ontving in 2019 een ongeëvenaard aantal van 314.833 bezoekers ui...
23/01/20
Populairste kampeerauto van 2020
Het Nederlandse publiek kiest campermodellen van Dreamer, Carado en Weinsberg tot NKC Kampeerauto va...
23/01/20
‘THIS IS HOLLAND’ vliegt uit naar China
Na twee succesvolle eerste jaren, vestigt de experience ‘THIS IS HOLLAND’ zich nu in China. Als ...
23/01/20
Internationale campingwereld beloont ‘vader van de glampingtrend’
De Duitse ADAC, evenknie van de Nederlandse ANWB, reikte tijdens de Vakantiebeurs CMT 2020 in Stuttg...
22/01/20
Exclusief voor leden
Leren bij attractiepark tijdens onderwijsstaking
Wie tijdens de landelijke onderwijsstaking op 30 en 31 januari tóch wil leren, kan terecht bij Tove...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk