Geplaatst op: 18-03-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Een community voor marketingvraagstukken?

Een community voor marketingvraagstukken?
Photo by Alexis Brown on Unsplash

Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn vorige baan als campagneleider bij Culturele Hoofdstad. Natuurlijk is het fantastisch om alle praktijkervaring over te kunnen dragen op de jongere generaties.


Mijn eerste bevindingen zijn heel positief. Ik werk als Senior Lecturer Marketing bij de opleiding Creative Business (voorheen Media en Entertainment Management) van NHL/Stenden. Ik begeleid studenten in CBL-sessies (case based learning) en in het maken van moduulopdrachten. Ook ben ik betrokken in het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal. Dat is erg leuk om te doen, want daarmee blijf ik zelf ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het marketingvak.


In het moduul ‘Branding en Communication’ dat we nu ‘draaien’, werken 35 studenten in groepen aan een opdracht voor Dagblad van het Noorden. Een echte opdrachtgever, leuk! Samen met alle tweedejaars studenten ben ik op werkbezoek geweest en hebben we de brand manager geïnterviewd. Vervolgens hebben de studenten op basis van deskresearch en het enquêteren van inwoners in Groningen en Drenthe een brand analyse gemaakt. Op basis van de uitkomsten schrijven ze een marketing- en communicatieplan. Ik merk dat de studenten extra gemotiveerd zijn, omdat de opdracht over een echt bedrijf gaat. Het is dus niet fictief. Als extra stimulans mogen de beste drie teams hun rapport presenteren aan de opdrachtgever. En dan ineens komt het heel dicht bij hun toekomstige werkveld!


De koppeling van onderwijs met het werkveld is in mijn beleving enorm belangrijk, maar nog wel een uitdaging. Want, een student maakt een opdracht om zijn leerdoel te halen. En wat mag een opdrachtgever dan verwachten? Aan de andere kant: het bedrijf krijgt een stroom aan creatieve ideeën van studenten, die worden begeleid door professionals. Daarvoor hoeven ze alleen maar tijd te investeren. Het marketingvak is erg in beweging, onder meer door de komst van nieuwe media en technologie. Daarom lijkt mij de koppeling tussen onderwijs en praktijk in dit vakgebied mij zo vreselijk relevant.


Natuurlijk zijn er al diverse verbindingen tussen onderwijs en bedrijfsleven, zoals de stages en de leerbedrijven. Maar eigenlijk zou een soort ‘marktplaats’ met vraag en aanbod voor kortlopende opdrachten nog niet zo gek zijn. Iets snels, laagdrempeligs en 24/7 toegankelijk. Misschien is het een idee om een soort ‘community’ te starten, waar docenten en bedrijven elkaar vinden? Dat zou thematisch kunnen (per vakgebied), per sector of bijvoorbeeld per regio (opdrachten bij bedrijven in de buurt


Ik hoor graag welke geniale ideeën er zijn! Je mag ze delen op social media met #marketingidee en mailen mag natuurlijk ook! hanita.van.der.schaaf@stenden.com

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, onderwijs, branding, merken

||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.