Geplaatst op: 18-03-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Een community voor marketingvraagstukken?

Een community voor marketingvraagstukken?
Photo by Alexis Brown on Unsplash

Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn vorige baan als campagneleider bij Culturele Hoofdstad. Natuurlijk is het fantastisch om alle praktijkervaring over te kunnen dragen op de jongere generaties.


Mijn eerste bevindingen zijn heel positief. Ik werk als Senior Lecturer Marketing bij de opleiding Creative Business (voorheen Media en Entertainment Management) van NHL/Stenden. Ik begeleid studenten in CBL-sessies (case based learning) en in het maken van moduulopdrachten. Ook ben ik betrokken in het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal. Dat is erg leuk om te doen, want daarmee blijf ik zelf ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het marketingvak.


In het moduul ‘Branding en Communication’ dat we nu ‘draaien’, werken 35 studenten in groepen aan een opdracht voor Dagblad van het Noorden. Een echte opdrachtgever, leuk! Samen met alle tweedejaars studenten ben ik op werkbezoek geweest en hebben we de brand manager geïnterviewd. Vervolgens hebben de studenten op basis van deskresearch en het enquêteren van inwoners in Groningen en Drenthe een brand analyse gemaakt. Op basis van de uitkomsten schrijven ze een marketing- en communicatieplan. Ik merk dat de studenten extra gemotiveerd zijn, omdat de opdracht over een echt bedrijf gaat. Het is dus niet fictief. Als extra stimulans mogen de beste drie teams hun rapport presenteren aan de opdrachtgever. En dan ineens komt het heel dicht bij hun toekomstige werkveld!


De koppeling van onderwijs met het werkveld is in mijn beleving enorm belangrijk, maar nog wel een uitdaging. Want, een student maakt een opdracht om zijn leerdoel te halen. En wat mag een opdrachtgever dan verwachten? Aan de andere kant: het bedrijf krijgt een stroom aan creatieve ideeën van studenten, die worden begeleid door professionals. Daarvoor hoeven ze alleen maar tijd te investeren. Het marketingvak is erg in beweging, onder meer door de komst van nieuwe media en technologie. Daarom lijkt mij de koppeling tussen onderwijs en praktijk in dit vakgebied mij zo vreselijk relevant.


Natuurlijk zijn er al diverse verbindingen tussen onderwijs en bedrijfsleven, zoals de stages en de leerbedrijven. Maar eigenlijk zou een soort ‘marktplaats’ met vraag en aanbod voor kortlopende opdrachten nog niet zo gek zijn. Iets snels, laagdrempeligs en 24/7 toegankelijk. Misschien is het een idee om een soort ‘community’ te starten, waar docenten en bedrijven elkaar vinden? Dat zou thematisch kunnen (per vakgebied), per sector of bijvoorbeeld per regio (opdrachten bij bedrijven in de buurt


Ik hoor graag welke geniale ideeën er zijn! Je mag ze delen op social media met #marketingidee en mailen mag natuurlijk ook! hanita.van.der.schaaf@stenden.com

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, onderwijs, branding, merken

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
17/04/24
Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023
Na een periode van drie moeizame coronajaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten. Koninklijke Jaarbeurs publiceerde deze week het jaarverslag 2023. Jaarbeurs is weer volop in bedrijf.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.