Geplaatst op: 14-02-2019
Auteur: Jorrit Bijl

Het belang van een organisatorisch eco-systeem

Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Bron: Pixabay
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor niks kopten de media over de hoge bezettingsgraden deze zomer. De verwachting is dat deze groei, met name bij buitenlandse toeristen, de komende jaren zal doorzetten. Tegelijkertijd hebben bedrijven de grootste moeite met het vinden van voldoende en gekwalificeerd personeel. Bovendien verandert de maatschappelijke opinie over toerisme, van het omarmen van economische voordelen naar klachten over bedreiging van de natuur en overlast.

Al deze uitdagingen vergen nogal wat van ons als sector op zowel nationaal, regionaal als lokaal niveau; niet van alleen de overheid, of alleen de ondernemer of Destinatiemarketing organisatie (DMO), maar van de sector als geheel. En het gezamenlijk aanpakken van deze uitdagingen is al een uitdaging an sich, omdat wij als sector vaak versnipperd opereren.

Toch zijn er tal van ontwikkelingen die onze organisatorische structuur kunnen versterken. Het Perspectief 2030. De brancheorganisaties HISWA en RECRON die gezamenlijk gaan optrekken. De DMO’s die hun rol opnieuw uitvinden. En tot slot de nationale data alliantie die moet leiden tot betere kennis over de toerist. Nu is het zaak dat deze partijen met soms nieuwe rollen ook de samenwerking met elkaar aangaan en elkaar aanvullen.

Een toeristische organisatiestructuur die al enkele jaren volop in ontwikkeling is, is de Toeristische Uitvoerings Alliantie (TUA) in Zeeland. In de TUA werken VVV Zeeland, Economisch Impuls Zeeland en Kenniscentrum Kusttoerisme (als onderdeel van HZ University of Applied Sciences) samen, in nauw overleg met regionale en lokale overheden, brancheorganisaties en Toeristisch Ondernemend Zeeland.

Ieder vervult een eigen rol, rollen die elkaar aanvullen in de productlevenscyclus van de bestemming Zeeland. Onderzoek en kennisontwikkeling vindt plaats bij Kenniscentrum Kusttoerisme, als startpunt voor innovatie. Een belangrijk voordeel is dat het kenniscentrum onderdeel uitmaakt van HZ University of Applied Sciences, waardoor zij enerzijds kan putten uit verschillende expertises van de hogeschool, anderzijds vloeit de opgedane kennis weer terug in het onderwijs. Stimulering van innovatie is de taak van ontwikkelingsbedrijf Economische Impuls Zeeland, zij hebben een uitgebreid instrumentarium waarmee zij ondernemers ondersteunen in hun innovatieproces. De daadwerkelijke productontwikkeling vindt plaats bij ondernemers zelf, zij ontvangen de gast. Marketing van de bestemming Zeeland en alle producten in Zeeland wordt uitgevoerd door VVV Zeeland. De ontwikkeling van het toerisme wordt vervolgens weer gemonitord door Kenniscentrum Kusttoerisme, waarna de cyclus weer opnieuw doorlopen wordt. Provincie, maar ook de (gezamenlijke) Zeeuwse gemeenten ontwikkelt het beleid waarin de cyclus plaatsvindt. Daarnaast treden zij op als facilitator of aanjager van de productlevenscyclus van de bestemming Zeeland.

Ondanks de nauwe samenwerking, betekent het niet dat alle activiteiten altijd door de partijen gezamenlijk worden opgepakt. Afhankelijk van het onderwerp spelen de drie organisaties al dan niet een rol. Vraagt de kwestie om andere expertise, dan wordt deze kennis extern ingevlogen. Regelmatig worden onderzoeken uitgevoerd door partijen met specifieke kennis op een bepaald thema, waarna de opgedane kennis wordt ingebracht en vooral ook ingebed in deze netwerkorganisatie.

Doordat TUA-partners ook onderdeel zijn van nationale netwerken, denk aan CELTH (Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality), de nationale data alliantie en Destinatienetwerk Nederland, en door deel te nemen aan internationale projecten, wordt kennis en ervaring van buiten Zeeland ingebracht en toegepast voor de bestemming Zeeland. Op deze manier ontstaat een ecosysteem waarin partijen elkaars kennis en ervaring optimaal benutten en versterken, maar waarbij vooral de bestemmingsregio zich optimaal kan ontwikkelen.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, arbeidsmarkt, innovatie, zeeland

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/06/19
Holland-promotors op ontdekkingstocht door Flevoland
Afgelopen maandag was Flevoland gastheer voor de medewerkers van NBTC Holland Marketing. Samen met P...
25/06/19
Attractiepark Toverland geeft abonnementen voor 18 jaar weg: stemronde van start
Toverland vierde onlangs haar 18e verjaardag en riep iedereen ter ere hiervan op om hun meest m...
25/06/19
Rijksmuseum van Oudheden zoekt Kunstdetectives
Altijd al een echte detective willen zijn? Met de gratis Kunstdetective-speurroute kan dat deze zome...
25/06/19
Award voor beste Family Entertainment Center uitgereikt aan Michael van Hoorne van Avonturenboerderij Molenwaard
De award voor het beste Family Entertainment Center 2018 is uitgereikt aan Michael van Hoorne voor zijn succesvolle initiatief Avonturenboerderij Molenwaard in de Zuid-Hollandse Alblasserwaard.
24/06/19
Miljoen boete voor zeven animatiebedrijven
Een grote klap voor zeven Nederlandse animatiebedrijven. Die hebben van de Inspectie SZW in totaal ruim één miljoen euro boete gekregen. Twee bedrijven zijn wel gecontroleerd en voldeden aan de wettelijke vereisten.
24/06/19
Exclusief voor leden
Koning opent paviljoen Park Hoge Veluwe
Afgelopen vrijdag opende Koning Willem-Alexander officieel het Park Paviljoen, het nieuwe publieksge...
24/06/19
Exclusief voor leden
Hoe staat Nederland er economisch voor?
Hoe presteert de Nederlandse economie, wat zijn de vooruitzichten van consumenten en wat hebben ze uitgegeven? Het CBS komt vandaag met cijfers over het eerste kwartaal en diverse metingen in het voorjaar.
24/06/19
Nederland wil belasting op kerosine
De Nederlandse regering wil in Europees verband belasting op kerosine gaan heffen. Dat heeft staatssecretaris Menno Snel van Financiën bepleit op een internationale conferentie die vorige week in Den Haag werd gehouden.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk