Geplaatst op: 28-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday nog niet had toegeslagen kreeg nog een tweede kans op Cyber Monday! Met Single Days en het inmiddels ingeburgerde Halloween zal het niet zo lang meer duren of wij moeten er met Thankgivings ook aan geloven. We zullen moeten wennen aan die Amerikaanse toestanden. Dat geldt ook voor de opmars van de VET FOOD, sorry Fast Food. Alarmfase 1 waar binnensteden en winkelstraten transformeren tot Food Court voor de snelle vette hap. In Eindhoven schijnt het volgens het journaal uit de hand te lopen. Het vult mooi de lege winkelpanden die het af hebben moeten leggen tegen het internet. Toch is het funshoppen, het fietsen in populariteit voorbij gegaan en zullen de komende jaren de FEC (Family Entertainment Centers) een prominente rol vervullen in het uitgaansgedrag van de consument. Uiteraard heeft ook alles weer een keerzijde en zal ook het preventieakkoord van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) gevolgen hebben voor diverse branches. Het akkoord richt zich op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Het akkoord heeft onder meer gevolgen voor de rookruimtes in de horeca. Die worden met ingang van 1 juli 2022 verboden. Maar wat gaan we doen tegen die VETTE HAP?


Een andere opvallende gebeurtenis rondom de discussie van het overtoerisme zijn de geluiden van de DMO’s die zelf constateren dat zij de VVV-rol op een wel heel andere manier invulling moeten geven. Je kunt je afvragen of er überhaupt nog wel een bestaansrecht is voor dergelijke gesubsidieerde instanties. Geldt ook hiervoor niet dat men de boot letterlijk heeft gemist zoals KHN en haar leden in het geval van de hotel boekingsites zoals Booking.com, Tripadvisor, Airbnb en nog vele andere die een betere toeristische dienstverlening aan de dag leggen waar de consument echt mee geholpen wordt. Immers men kan op een platform de hele customer journey doorlopen. Waarom men dan als VVV nog een rondje langs de velden maakt om betaalde kennispartners aan zich te binnen is het paard achter de wagen spannen. De kennis ligt al op straat en hoeft niet nog eens opgerakeld te worden. Het is toch van de gekke dat er provincies zijn met honderdduizenden euro’s subsidie voor een VVV waarbij men op de website niet een ticket voor een dagje uit kan boeken of een vakantie, laat staan dat je überhaupt het complete aanbod krijgt voorgeschoteld. Want wij hebben het binnen het werkveld over samenwerking maar ik kom er steeds meer achter dat dit in de meeste gevallen een praatoverleg voor de bühne is. Je moest eens weten hoeveel geld en energie verspeeld worden, als sneeuw door de zon. Leg de bal wat vaker bij het bedrijfsleven en werk op projectbasis met een resultaatverplichting in plaats van een samenwerkingsconvenant, wat meestal alleen maar praten is en geen poetsen.


Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Conceptontwikkelaar Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: horeca, fast food, fec, toerisme, overtoerisme, VVV, provincie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/04/21
Japan doet mee aan Floriade
Na de crisis vorige week over de vraag om weer extra geld, kon Floriade Expo 2022 wel goed nieuws gebruiken. Dat is er, Japan stuurde de bevestiging in.
14/04/21
Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'
Toverland doet niet mee aan de pilot ‘Testen voor Toegang’. Het bedrijf hecht meer waarde aan het Veilig Samen Uit-protocol en ziet bovendien niet hoe ze met de zeer beperkte bezoekersaantallen een winstgevende operatie kunnen draaien. Het park in het Limburgse Sevenum heeft vorig jaar flink last gehad van de coronacrisis en sloot af met flink verlies.
14/04/21
60% vouchers Vacansoleil omgezet naar nieuwe vakantie
Het zoekgedrag op de Europese boekingswebsites van Vacansoleil laat zien dat veel Europeanen zoeken naar ‘coronaveilige’ campingvakanties. Vacansoleil ziet dat het aantal boekingen gestaag groeit, ondanks de nog beperkende maatregelen in heel Europa. Het merendeel van de klanten die vorig jaar een voucher kregen, heeft die inmiddels omgeruild voor een nieuwe boeking
14/04/21
Testreis Gran Canaria waarbij gasten wel uit het resort mogen
De reisbranche en het kabinet organiseren begin mei een tweede proefreis naar het Spaanse Gran Canaria. Samen met de bevindingen van de eerste proefreis naar Rhodos moet die leren onder welke voorwaarden mensen straks weer veilig en verantwoord op vakantie kunnen. TUI, Corendon en ANVR organiseren de reis. Het grote verschil met de testreis naar Rhodos, op Gran Canaria mogen de toeristen wél hun resort verlaten
14/04/21
Meer grote testevenementen: OMT bezorgd
Het Fieldlab Evenementen kan door met nog meer grootschaliger praktijktesten. Grootste evenementen zijn concerten met wel 10.000 bezoekers. Het OMT is niet heel erg blij met deze opschaling en spreekt haar zorgen uit.
14/04/21
Kabinet presenteert onzeker stappenplan
Ondanks de oplopende besmettingen en volle ziekenhuizen presenteerde het Nederlandse kabinet gisteren een openingsplan. Een plan dat de vrijetijdssector weer perspectief biedt. Helaas zonder zekerheden.
13/04/21
Thuisbezorgd blijft heel sterk groeien
Het thuisbezorgen van maaltijden maakt groeispurt door. Moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, Just Eat Takeaway.com, heeft in het eerste kwartaal van 2021 maar liefst 79% meer orders ontvangen. Het was het vierde kwartaal op rij met een sterke groei.
13/04/21
Geen sectorspecifieke hulp voor reisbranche
De reisbranche kan sectorspecifieke hulp van de Rijksoverheid wel op zijn buik schrijven. Dat is kort en goed de conclusie van een gesprek tussen de branche en staatssecretaris Mona Keijzer van EZK.