Geplaatst op: 28-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday nog niet had toegeslagen kreeg nog een tweede kans op Cyber Monday! Met Single Days en het inmiddels ingeburgerde Halloween zal het niet zo lang meer duren of wij moeten er met Thankgivings ook aan geloven. We zullen moeten wennen aan die Amerikaanse toestanden. Dat geldt ook voor de opmars van de VET FOOD, sorry Fast Food. Alarmfase 1 waar binnensteden en winkelstraten transformeren tot Food Court voor de snelle vette hap. In Eindhoven schijnt het volgens het journaal uit de hand te lopen. Het vult mooi de lege winkelpanden die het af hebben moeten leggen tegen het internet. Toch is het funshoppen, het fietsen in populariteit voorbij gegaan en zullen de komende jaren de FEC (Family Entertainment Centers) een prominente rol vervullen in het uitgaansgedrag van de consument. Uiteraard heeft ook alles weer een keerzijde en zal ook het preventieakkoord van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) gevolgen hebben voor diverse branches. Het akkoord richt zich op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Het akkoord heeft onder meer gevolgen voor de rookruimtes in de horeca. Die worden met ingang van 1 juli 2022 verboden. Maar wat gaan we doen tegen die VETTE HAP?


Een andere opvallende gebeurtenis rondom de discussie van het overtoerisme zijn de geluiden van de DMO’s die zelf constateren dat zij de VVV-rol op een wel heel andere manier invulling moeten geven. Je kunt je afvragen of er überhaupt nog wel een bestaansrecht is voor dergelijke gesubsidieerde instanties. Geldt ook hiervoor niet dat men de boot letterlijk heeft gemist zoals KHN en haar leden in het geval van de hotel boekingsites zoals Booking.com, Tripadvisor, Airbnb en nog vele andere die een betere toeristische dienstverlening aan de dag leggen waar de consument echt mee geholpen wordt. Immers men kan op een platform de hele customer journey doorlopen. Waarom men dan als VVV nog een rondje langs de velden maakt om betaalde kennispartners aan zich te binnen is het paard achter de wagen spannen. De kennis ligt al op straat en hoeft niet nog eens opgerakeld te worden. Het is toch van de gekke dat er provincies zijn met honderdduizenden euro’s subsidie voor een VVV waarbij men op de website niet een ticket voor een dagje uit kan boeken of een vakantie, laat staan dat je überhaupt het complete aanbod krijgt voorgeschoteld. Want wij hebben het binnen het werkveld over samenwerking maar ik kom er steeds meer achter dat dit in de meeste gevallen een praatoverleg voor de bühne is. Je moest eens weten hoeveel geld en energie verspeeld worden, als sneeuw door de zon. Leg de bal wat vaker bij het bedrijfsleven en werk op projectbasis met een resultaatverplichting in plaats van een samenwerkingsconvenant, wat meestal alleen maar praten is en geen poetsen.


Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Conceptontwikkelaar Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: horeca, fast food, fec, toerisme, overtoerisme, VVV, provincie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/10/19
Eigenaar Avonturenpark Hellendoorn overgenomen
Investeringsmaatschappij Mubadala van de koninklijke familie van Abu Dhabi wil een aanzienlijk belang nemen in de Looping Group, onder andere eigenaar van Avonturenpark Hellendoorn.
14/10/19
Exclusief voor leden
Staatssecretaris Keijzer ziet volop beleidsaandacht voor toerisme
Wat vindt staatssecretaris Mona Keijzer van het advies van de Rli? In een interview met NRIT geeft ze haar reactie.
14/10/19
Valkenburg krijgt BIZ
Een beproefde methode om alle ondernemers die van toerisme profiteren te laten meebetalen is de Bedrijveninvesteringszone (BIZ). In Valkenburg gaat zo’n zone volgend jaar van start.
14/10/19
Stevig debat in toerisme: van kwantiteit naar kwaliteit
Tijdens de Toerismetop viel het woord ‘kwaliteit’ vaak. De toeristen met een stevig gevulde port...
14/10/19
Delft krijgt tijdelijk theater voor musical Willem van Oranje
Op 7 maart 2021 vindt de première plaats van de musical Willem van Oranje. De grote productie is in...
14/10/19
Investering 630.000 euro in publieke ruimten Museon
Het Museon in Den Haag heeft de schenking van de BankGiro Loterij ter waarde van 630.000 euro geïnv...
11/10/19
Roland Mack, oprichter van Europa-Park, wordt 70
De oprichter en eigenaar van Europa-Park, Roland Mack, viert zaterdag 12 oktober zijn 70e verjaardag...
11/10/19
Zaanstad gaat voor eigen Sail programmering
Zaanstad wil met een eigen evenemententerrein participeren in Sail 2020. Sail 2020 kent zes evenemententerreinen, zogenaamde Oceanen. Het plan is dat Zaanstad een eigen gele oceaan krijgt vanaf het centrum van de stad naar het Noordzeekanaal.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk