Geplaatst op: 13-12-2018
Auteur: Han Verheijden

Recreatieondernemer: generalist of specialist?

Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Bron: Pixabay

Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Voor velen was deze sector nieuw en men beschouwde het werken in de vrijetijd daarom al gauw als een apart ‘vak’. Als gevolg hiervan werden vanaf de jaren zestig overal, ook in Nederland, opleidingen voor toeristisch management opgezet. Die opleidingen hadden veel succes bij jongeren die zich voelden aangetrokken door deze industrie, die men associeerde met leuke activiteiten als reizen, sport en evenementen. Ikzelf heb in die tijd gestudeerd aan het NWIT en ook nu ben ik als parttime lector aan de NHTV nog steeds betrokken bij het toeristisch onderwijs.


Er wordt mij daarom weleens gevraagd waaraan het curriculum van de toeristische managementopleidingen anno 2018 zou moeten voldoen om beter aan te sluiten bij de behoefte van het werkveld (lees: de werkgevers in toerisme en recreatie). In dat kader heb ik me onlangs weer eens verdiept in de belangrijkste ontwikkelingen waarmee toeristische ondernemers anno tot 2025 worden geconfronteerd en welke competenties voor toeristisch management doorslaggevend voor succes gaan worden. Op de eerste plaats denk ik aan de effecten van de toenemende mondialisering en internationalisering. Zowel arbeidskrachten als gasten komen uit steeds meer landen en dito culturen en dat vraagt van de ondernemers een flexibele en open houding. De manager moet in de toekomst waarschijnlijk met nog veel meer culturen communiceren dan nu en dat geldt voor zowel mensen binnen als buiten het bedrijf. De tweede factor van belang is en blijft het internet. Hierdoor is de markt in potentie immens groot, maar ook zo transparant dat bijna overal de prijzen voortdurend onder druk lijken te staan.


Deze digitale revolutie heeft dus als gevolg dat managers niet alleen kennis moeten hebben van online marketing, maar ook van instrumenten en methodes om doelmatiger en goedkoper te werken (terwijl de huidige efficiencygraad in hun eigen perceptie vaak al optimaal is). In dit kader moeten we ook de opkomst van de virtuele onderneming begrijpen. Luchtvaartmaatschappijen, zoals Ryan Air, hebben nagenoeg niemand in dienst, maar ‘huren’ hun piloten via speciale contractors. Zij bezitten ook geen vliegtuigen meer, maar leasen deze van financiële instellingen. Deze trend zien we ook bij de grote ketens in de bungalowsector: Roompot, Landal en Center Parcs willen vooral geen eigenaar zijn van de huisjes of de infrastructuur. Net als de grote hotelbedrijven concentreren zij zich op boekingen en service: gastheer zijn, zonder de ballast van grote investeringen.


Als je dit speelveld overziet, zou je gemakkelijk kunnen concluderen dat recreatieondernemers dus eigenlijk vooral generalisten worden. Ik zie dat toch genuanceerder: de betere toeristische managers zijn in mijn visie toch bovenal specialisten op het gebied van de vrijetijdsbesteding: zij begrijpen de wensen van de consument en zijn in staat voor alle gasten een aangenaam verblijf te organiseren. Die kennis en vaardigheid is een bijzonder vak met onderscheidende competenties, waarover de general manager van de koekjesfabriek of bouwonderneming beslist niet beschikt. Niet het uitvoeren van operationele werkzaamheden, maar het kneden van het juiste eindproduct binnen de juiste kostprijs maakt immers het onderscheid. Al moet je wel een beetje generalist zijn om alle uitbestedingen goed en kostenbewust te organiseren. Misschien is de recreatieondernemer daarom wel een gespecialiseerde generalist oftewel een ‘schaap met vijf poten!’ Maar dat wist u waarschijnlijk al wel uit eigen ervaring.

Trefwoorden: ondernemen, onderwijs

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.