Geplaatst op: 13-12-2018
Auteur: Han Verheijden

Recreatieondernemer: generalist of specialist?

Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Bron: Pixabay

Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Voor velen was deze sector nieuw en men beschouwde het werken in de vrijetijd daarom al gauw als een apart ‘vak’. Als gevolg hiervan werden vanaf de jaren zestig overal, ook in Nederland, opleidingen voor toeristisch management opgezet. Die opleidingen hadden veel succes bij jongeren die zich voelden aangetrokken door deze industrie, die men associeerde met leuke activiteiten als reizen, sport en evenementen. Ikzelf heb in die tijd gestudeerd aan het NWIT en ook nu ben ik als parttime lector aan de NHTV nog steeds betrokken bij het toeristisch onderwijs.


Er wordt mij daarom weleens gevraagd waaraan het curriculum van de toeristische managementopleidingen anno 2018 zou moeten voldoen om beter aan te sluiten bij de behoefte van het werkveld (lees: de werkgevers in toerisme en recreatie). In dat kader heb ik me onlangs weer eens verdiept in de belangrijkste ontwikkelingen waarmee toeristische ondernemers anno tot 2025 worden geconfronteerd en welke competenties voor toeristisch management doorslaggevend voor succes gaan worden. Op de eerste plaats denk ik aan de effecten van de toenemende mondialisering en internationalisering. Zowel arbeidskrachten als gasten komen uit steeds meer landen en dito culturen en dat vraagt van de ondernemers een flexibele en open houding. De manager moet in de toekomst waarschijnlijk met nog veel meer culturen communiceren dan nu en dat geldt voor zowel mensen binnen als buiten het bedrijf. De tweede factor van belang is en blijft het internet. Hierdoor is de markt in potentie immens groot, maar ook zo transparant dat bijna overal de prijzen voortdurend onder druk lijken te staan.


Deze digitale revolutie heeft dus als gevolg dat managers niet alleen kennis moeten hebben van online marketing, maar ook van instrumenten en methodes om doelmatiger en goedkoper te werken (terwijl de huidige efficiencygraad in hun eigen perceptie vaak al optimaal is). In dit kader moeten we ook de opkomst van de virtuele onderneming begrijpen. Luchtvaartmaatschappijen, zoals Ryan Air, hebben nagenoeg niemand in dienst, maar ‘huren’ hun piloten via speciale contractors. Zij bezitten ook geen vliegtuigen meer, maar leasen deze van financiële instellingen. Deze trend zien we ook bij de grote ketens in de bungalowsector: Roompot, Landal en Center Parcs willen vooral geen eigenaar zijn van de huisjes of de infrastructuur. Net als de grote hotelbedrijven concentreren zij zich op boekingen en service: gastheer zijn, zonder de ballast van grote investeringen.


Als je dit speelveld overziet, zou je gemakkelijk kunnen concluderen dat recreatieondernemers dus eigenlijk vooral generalisten worden. Ik zie dat toch genuanceerder: de betere toeristische managers zijn in mijn visie toch bovenal specialisten op het gebied van de vrijetijdsbesteding: zij begrijpen de wensen van de consument en zijn in staat voor alle gasten een aangenaam verblijf te organiseren. Die kennis en vaardigheid is een bijzonder vak met onderscheidende competenties, waarover de general manager van de koekjesfabriek of bouwonderneming beslist niet beschikt. Niet het uitvoeren van operationele werkzaamheden, maar het kneden van het juiste eindproduct binnen de juiste kostprijs maakt immers het onderscheid. Al moet je wel een beetje generalist zijn om alle uitbestedingen goed en kostenbewust te organiseren. Misschien is de recreatieondernemer daarom wel een gespecialiseerde generalist oftewel een ‘schaap met vijf poten!’ Maar dat wist u waarschijnlijk al wel uit eigen ervaring.

Trefwoorden: ondernemen, onderwijs

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/09/23
Exclusief voor leden
Waarom is het perspectief duurzaam vliegen met waterstof voor Rotterdam zo goed?
Op de startbaan ziet het er nog klein uit maar de drone met waterstof als brandstof kan het pad vrijmaken voor échte vluchten. Waterstof lijkt voor Rotterdam The Hague Airport een snellere optie voor de ontwikkeling van duurzaam vliegen dan een vliegtuig gevuld met zware batterijen.
22/09/23
Exclusief voor leden
Beschikbaar inkomen stijgt
Het reëel beschikbaar inkomen van huishoudens was in het tweede kwartaal van dit jaar 1,4 procent hoger dan een jaar eerder. Dat lijkt een goed signaal voor de vrijetijdseconomie. Daarmee hebben gezinnen genoeg in de huishoudbeurs om te besteden aan toerisme en recreatie.
21/09/23
Aantrekkelijk rivierpark Tweestromenland door niet baggeren
Het is voor recreatie een aantrekkelijke optie. Stop met het baggeren en laat de natuur meer het werk doen en daarmee ontstaat de basis voor een recreatief aantrekkelijk rivierpark. Het ontwerp voor de Nieuwe Waterweg ontving hiervoor de Eo Wijersprijs. Dit ontwerp kan leiden tot een nationale verandering.
21/09/23
Exclusief voor leden
Zorgen om lager sportgedrag tijdens Nationale Sportweek
Meestal is de Nationale Sportweek het feest voor gemeenten om de sportinitiatieven te vieren maar nu zijn er zorgen over de terugval in het sportgedrag van de Nederlanders. Het lijkt een lastig te keren trend.
21/09/23
Exclusief voor leden
Kloosterveste investeert 1 miljoen euro in hotel De Zon
Het voormalige hotel De Zon in het kleine Friese dorp Oosterwolde wordt in oude luister hersteld en krijgt binnenkort zijn oude functie terug.
21/09/23
Wat te doen bij een Microsoft audit?
Hoe dit precies in z’n werk gaat en wat je moet doen op het moment dat je een brief of mail hebt ontvangen, vertellen we je stap voor stap.
20/09/23
Nieuwe entree en bewegwijzering voor Park Vliegbasis Soesterberg
De wandelroutes en fietspaden op Park Vliegbasis Soesterberg hebben deze week een duidelijke bewegwijzering gekregen. Bovendien heeft het park aan de noordzijde een nieuwe toegang.
20/09/23
Bezoekerscentrum Binnenhof Renovatie open in november
Viel het je gisteren ook op dat de Prinsjesdag rijtoer niet op het Binnenhof kwam? Dat plein is veranderd in een grote bouwput. Voor bezoekers wordt die historische locatie in november veel duidelijker met de opening van het ‘Informatiecentrum Binnenhof Renovatie’.