Geplaatst op: 06-03-2013
Auteur: Margaret Ann Ann McDonald

Bent u klaar voor toeristische beleidsontwikkeling 3.0?

Bent u klaar voor toeristische beleidsontwikkeling 3.0?

Bent u klaar voor toeristische beleidsontwikkeling 3.0?

 

Het is tijd voor een andere aanpak in de toeristische beleidsontwikkeling. Regio’s zijn op zoek naar een andere beleidsaanpak om toeristen te trekken, langer te laten blijven en zodoende het economisch rendement te verhogen. Citymarketing, internetmarketing, doelgroepensegmentatie en beeldverhalen leken een tijdlang de oplossing te bieden. De eerste fase van toeristische beleidsontwikkeling bestond uit een visie van de overheid op de noodzakelijke (infrastructurele) ontwikkelingen. Een zak met geld maakte deze ontwikkelingen mogelijk. In een tweede fase legden overheden (provincie, regio, gemeenten) hun oor te luister bij anderen, om te horen waaraan behoefte was in het veld. Ook doelgroepen werden verder geanalyseerd en ingekleurd.

 

Door een aantal structurele wijzigingen in onze samenleving (denk aan bezuinigingen, toenemend internetgebruik en de kritische consument die een unieke beleving zoekt) verandert het karakter van het toerisme in Nederland. ZKA stelt dat binnen vijf tot tien jaar in sommige regio’s 30 tot 40 procent van alle toeristische ondernemingen gestaakt is, door faillissement of gebrek aan opvolging. Stelt u zich uw regio eens voor met de helft van alle horecagelegenheden. Heeft de consument dan nog voldoende keuze en kunt u het gewenste economische rendement uit toerisme nog realiseren?

 

Het is tijd voor een andere aanpak: toerisme 3.0. Wat houdt dit voor beleidsmakers en bestuurders in? Het bijzondere van de toeristische sector is dat de overheid iets wil (meer toeristen, meer werkgelegenheid), maar dat het de toeristische ondernemers zijn die dit moeten zien te realiseren. Deze ondernemers spelen dus een sleutelpositie in het hele proces. Daarom is het jammer dat we nog veel overheden zien die weinig of geen contact hebben met deze belangrijke groep en dus ook geen idee hebben van wat er werkelijk in het bedrijfsleven speelt. Welke frustraties belemmeren het functioneren van het toeristisch bedrijfsleven? Op welke manier kan een verbinding ontstaan tussen de overheid en de ondernemers en tussen ondernemers onderling? Dat zijn vragen die voor een succesvol toerisme 3.0 essentieel zijn.

 

Deze aanpak vraagt van beleidsmakers een houding van nieuwsgierigheid naar de ander, zonder vooringenomen standpunten en het idee dat we het allemaal al weten. Het vergt ook een vermogen om werkelijk contact te maken met de ander, om van daaruit samen te kijken naar toekomstige ontwikkelingen die relevant zijn voor consument, bedrijfsleven en regio. Want daarin onderscheidt beleidsontwikkeling 3.0 zich van eerdere beleidsontwikkeling: door vanuit de verbinding met de ander een relatie te leggen tussen de essentie van het gebied en het grotere belang voor de regio.

 

Wat levert het op? Het werken vanuit de horizontale dimensie (verbinding tussen partijen) in combinatie met de verticale dimensie (relatie tussen essentie en het grotere belang) levert een solide basis voor een werkelijk duurzame toeristische ontwikkeling van gebieden, omdat het start vanuit de essentie van het gebied en de mensen die het dragen. Pas daarna komen doelgroepenkeuze, marketing en productontwikkeling aan de orde.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.