Geplaatst op: 17-05-2018
Auteur: Han Verheijden

Leisurestress?

Leisurestress?
Bron: Pixabay

De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij onderzoekers als bij marketeers. Daarbij is er in de afgelopen decennia een beeld ontstaan van een radicale transitie. De klassieke bejaarde, die traditioneel kiest voor de veilige groepsreis (het liefst met Nederlandstalige begeleiding en medische stand-by) lijkt te zijn verdwenen, in ieder geval in de beeldvorming! Daartegenover staat de moderne 60-plusser die zowel sportief, koopkrachtig als zeer onafhankelijk is en voornamelijk slechts door zijn of haar geboortedatum nog verschilt van anderen. Maar is dat ook zo? Enkele recente, persoonlijke ervaringen hebben mijn blikveld wat veranderd.


Recent was ik professioneel betrokken bij een concept, waarvan de haalbaarheid sterk afhankelijk is van de belangstelling bij oudere, vermogende Nederlanders. Het gaat hierbij om een groep mensen, die ogenschijnlijk met gemak de hele wereld bereist en vaak zelfs eigen woningen bezit in Zuid-Europa of verre landen als Thailand, Barbados en Zuid-Afrika. Bij deze groep lijkt er bij nader inzien sprake te zijn van een zekere omslag, van dynamisch naar meer relaxed. Bij hen wordt reizen niet meer ervaren als ontspanning, naar eerder als stressvol. Je moet de reis immers vooraf plannen en boeken, vaak lang wachten in luchthavens. Bovendien merkt hij of zij steeds meer dat de zonnige bestemmingen ook zo hun nadelen hebben: het is er vaak te heet, het eten is niet altijd goed voor je maag en je bent – ondanks sociale media – best wel afgesneden van je familie en medische hulpverleners. Deze situatie leidt tot een opmerkelijke verandering in attitude: de kosmopolitische burger die alles aankan, erkent op een gegeven moment dat vrijetijdsbesteding dichtbij huis, in je eigen klimaat en op korte afstand van vrienden en familie (kleinkinderen!) veel ontspannener is dan al dat gedoe in een ver land. Kortom: de oudere consument voelt plots leisurestress!


Deze omslag herken ik ook zelf door twee recente, persoonlijke ervaringen. In het najaar van 2017 was ik gedurende enkele weken voor een adviestraject in Sulawesi (Indonesië) en daar ben ik als gevolg van slecht eten behoorlijk ziek geworden en heb toen in een enkele week 8 kilo verloren. Thuisgekomen had ik vrij snel daarna een oogletsel dat relatief goed te verhelpen was, maar ik moest er niet aan denken dat dit me in Indonesië was overkomen. In maart van dit jaar ben ik met vrienden op skivakantie geweest en ondanks het prachtige weer, de rustige pistes en de mooie sneeuw toch onderuitgegaan. Ik merk nu dat de genezing van een beenbreuk langzamer gaat dan toen ik achttien was en ik ben daardoor zeker een paar maanden behoorlijk immobiel. Dus weg leuke tennispartijtjes, lange afstand wandelingen of fietstochten. Zelfs mijn boot is nu onbereikbaar en dat in het voorjaar… Ik moet erkennen dat door dit alles mijn visie op de seniorenmarkt toch wat is veranderd.


Wellicht moeten we meer dan nu – ook in de beeldvorming – rekening gaan houden met de feitelijke, biologische wetmatigheden waarmee ieder mens, vroeg of laat, toch te maken krijgt. Natuurlijk is de 65-plusser van nu doorgaans veel fitter en actiever dan zijn leeftijdgenoot in 1960. Hij of zij leeft ook langer en is als vrijetijdsconsument ook veel meer ervaren. Maar fysiek en mentaal zijn er grenzen en vrijetijdsbesteding of vakantiebeleving moet niet verworden tot een nieuwe vorm van stress, waarbij de consument het gevoel krijgt dat hij of zij vooral aan alles moet blijven meedoen en zichzelf steeds als een vitale persoon moet tonen. Het streven naar onthaasten en ‘ontmoeten’ is bij uitstek geschikt voor deze doelgroep. Natuurlijk zullen de 60-plussers vooral ook zelf tot dit inzicht moeten komen. Maar, een beetje subtiele hulp van de aanbieders in onze sector kan dit voor sommigen toch wat pijnlijke proces wel wat gemakkelijker maken.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, senioren

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.