Geplaatst op: 31-10-2017
Auteur: Simon de Wijs

Escape room ultieme vorm van vrijetijdsbesteding

Escape room ultieme vorm van vrijetijdsbesteding
Bron: Shutterstock

Eerder gepubliceerd als gastopiniestuk in BN/DeStem op woensdag 18 oktober 2017

Geen activiteit voldoet zo perfect aan onze vrijetijdswensen als een escape room. Sociaal, uitdagend, motiverend en ontspannend: geen wonder dat we niets liever meer willen.


Escape rooms schieten als paddenstoelen uit de grond. In 2013 opende de eerste zijn deuren in Nederland en tegenwoordig zijn er volgens escaperoomsnederland.nl al meer dan 600 kamers te vinden. Brabant kan met 72 locaties, die veelal meerdere losse escape rooms hebben, met recht dé escape provincie van Nederland genoemd worden. Maar waar komt die groei en bijbehorende populariteit eigenlijk vandaan?

Waarom spelen we zo graag escape rooms?

Een verklaring voor het succes van escape rooms is te vinden wanneer je nader kijkt naar wat mensen motiveert in hun vrijetijdsgedrag. De wetenschappers Ragheb & Beard (1983) ontwikkelden een leisure motivatieschaal die verklaart waarom we doen wat we doen in onze vrijetijd. Het unieke van escape rooms is dat alle genoemde motieven eenvoudig te koppelen zijn aan redenen waarom mensen ze spelen. Het eerste motief voor vrijetijdsgedrag is sociaal en gericht op contact met anderen. Escape rooms zijn de ideale activiteit om met mensen samen (vrienden, familie, collega’s, teamgenoten) te ondernemen.


"Escape rooms zijn de ideale activiteit om met mensen samen (vrienden, familie, collega’s, teamgenoten) te ondernemen.”


Simon de Wijs


Het tweede motief heet stimulusvermijding en is gericht op ontspanning en plezier. Zaken die ook in escape rooms volop aan bod komen bijvoorbeeld via thematisering, verrassingsaspecten, storytelling en spelelementen. De derde reden waarom mensen vrijetijdsgedrag vertonen kent een prestatiemotivatie. Het feit dat je binnen bepaalde tijd moet ontsnappen uit de escape rooms past goed bij deze motivatie. Of denk aan het neerzetten van de prestatie van de snelste tijd. Het laatste motief is intellectueel van aard en gericht op persoonlijke ontwikkeling. Escape room spelers ontdekken graag nieuwe spellen en leggen de lat bij elke volgende kamer hoger. Men speelt om behendiger te worden in het spel.


"Escape room spelers ontdekken graag nieuwe spellen en leggen de lat bij elke volgende kamer hoger. Men speelt om behendiger te worden in het spel.”


Simon de Wijs


De ultieme vrijetijdsbelevenis

Escape rooms nemen met de beantwoording aan zoveel motieven voor vrijetijdsgedrag een unieke positie in als activiteit. Het klinkt bijna als de optimale vrijetijdsbesteding. Iets wat ook wel te verklaren is als we de psycholoog Csikszentmihalyi (1990) volgen. Als hij doelt op de optimale vrijetijdsbeleving dan gebruikt hij de term flow. Een flow-ervaring kent een juiste balans tussen vaardigheden van en uitdagingen voor deelnemers. Het mag niet te gemakkelijk zijn want dan is het saai, maar kan zeker ook niet onmogelijk zijn want dat levert stress en frustratie. De perfecte spanningsboog lijkt voor velen aanwezig bij het spelen van escape rooms. Mensen hebben niet alleen vaardigheden nodig, maar staan tevens voor een uitdaging. De tijdslimiet van rond de 60 minuten sluit daar goed bij aan. De kenmerken die aan een flow-ervaring worden toegekend zijn te herkennen bij het spelen van escape rooms. Men gaat volledig op in de activiteit en vergeet (ook al is het tijdsaspect zo belangrijk) de tijd volledig. Er is sprake van een sterke focus en betrokkenheid bij de activiteit. Escape rooms spelen daarnaast in op prikkeling van liefst meerdere zintuigen. En spelers hebben, zeker bij succesjes, het gevoel de hele wereld aan te kunnen.


"Escape rooms spelen daarnaast in op prikkeling van liefst meerdere zintuigen. En spelers hebben, zeker bij succesjes, het gevoel de hele wereld aan te kunnen.”


Simon de Wijs


Ook wanneer het te lastig wordt kunnen escape rooms gedurende het spel hints geven. Als hints tot een succesje leiden dan zorgt een stofje in de hersenen voor het zo gewenste geluksgevoel.


De beste escape rooms kunnen de spanningsboog tussen vaardigheden en uitdagingen bespelen en zijn meesters in het creëren van de situatie van flow.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.

  • ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    11/07/20
    MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
    MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.
    07/07/20
    Eigenzinnige campagne voor Limburg
    Limburg heeft de toeristische campagne ‘Dit is in Limburg’ gelanceerd. Met de campagne worden gasten verleid op vakantie te gaan in Limburg. Met een uitgekiende strategie.
    02/07/20
    Campagne laat Groningers eigen gebied (her)ontdekken
    Om te laten zien dat Groningen van alles te bieden heeft voor een vakantie of het besteden van de vrijetijd in eigen omgeving, lanceert Marketing Groningen vrijdag 3 juli de zomercampagne ‘Gelukkig ben je in Groningen’.
    02/07/20
    MarketingOost partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland
    MarketingOost wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt deze toonaangevende destinatiemarketing- en –managementorganisatie toe tot het landelijke DMO netwerk
    02/07/20
    Bezorger en sponsor voor Van Gogh Museum
    Bezorgingsdienst DHL Express wordt voor de periode van drie jaar een sponsor van het Van Gogh Museum...
    29/06/20
    Exclusief voor leden
    Vijf nationale parken bundelen marketingkrachten
    Vijf nationale parken presenteren zichzelf sinds kort op de nieuwe website www.beleefdenationalepark...
    25/06/20
    Bucket Bar en VVV ineen
    Crisistijden maakt creatief en zorgt voor onverwachte samenwerkingen. Wat doen ze in Kampen?
    25/06/20
    Duitse gemeente Selfkant sluit aan bij Visit Zuid-Limburg
    Best wel bijzonder. Een Duitse gemeente die aansluit bij een Nederlandse DMO. In Zuid-Limburg is dat nu werkelijkheid.