Geplaatst op: 31-10-2017
Auteur: Simon de Wijs

Escape room ultieme vorm van vrijetijdsbesteding

Escape room ultieme vorm van vrijetijdsbesteding
Bron: Shutterstock

Eerder gepubliceerd als gastopiniestuk in BN/DeStem op woensdag 18 oktober 2017

Geen activiteit voldoet zo perfect aan onze vrijetijdswensen als een escape room. Sociaal, uitdagend, motiverend en ontspannend: geen wonder dat we niets liever meer willen.


Escape rooms schieten als paddenstoelen uit de grond. In 2013 opende de eerste zijn deuren in Nederland en tegenwoordig zijn er volgens escaperoomsnederland.nl al meer dan 600 kamers te vinden. Brabant kan met 72 locaties, die veelal meerdere losse escape rooms hebben, met recht dé escape provincie van Nederland genoemd worden. Maar waar komt die groei en bijbehorende populariteit eigenlijk vandaan?

Waarom spelen we zo graag escape rooms?

Een verklaring voor het succes van escape rooms is te vinden wanneer je nader kijkt naar wat mensen motiveert in hun vrijetijdsgedrag. De wetenschappers Ragheb & Beard (1983) ontwikkelden een leisure motivatieschaal die verklaart waarom we doen wat we doen in onze vrijetijd. Het unieke van escape rooms is dat alle genoemde motieven eenvoudig te koppelen zijn aan redenen waarom mensen ze spelen. Het eerste motief voor vrijetijdsgedrag is sociaal en gericht op contact met anderen. Escape rooms zijn de ideale activiteit om met mensen samen (vrienden, familie, collega’s, teamgenoten) te ondernemen.


"Escape rooms zijn de ideale activiteit om met mensen samen (vrienden, familie, collega’s, teamgenoten) te ondernemen.”


Simon de Wijs


Het tweede motief heet stimulusvermijding en is gericht op ontspanning en plezier. Zaken die ook in escape rooms volop aan bod komen bijvoorbeeld via thematisering, verrassingsaspecten, storytelling en spelelementen. De derde reden waarom mensen vrijetijdsgedrag vertonen kent een prestatiemotivatie. Het feit dat je binnen bepaalde tijd moet ontsnappen uit de escape rooms past goed bij deze motivatie. Of denk aan het neerzetten van de prestatie van de snelste tijd. Het laatste motief is intellectueel van aard en gericht op persoonlijke ontwikkeling. Escape room spelers ontdekken graag nieuwe spellen en leggen de lat bij elke volgende kamer hoger. Men speelt om behendiger te worden in het spel.


"Escape room spelers ontdekken graag nieuwe spellen en leggen de lat bij elke volgende kamer hoger. Men speelt om behendiger te worden in het spel.”


Simon de Wijs


De ultieme vrijetijdsbelevenis

Escape rooms nemen met de beantwoording aan zoveel motieven voor vrijetijdsgedrag een unieke positie in als activiteit. Het klinkt bijna als de optimale vrijetijdsbesteding. Iets wat ook wel te verklaren is als we de psycholoog Csikszentmihalyi (1990) volgen. Als hij doelt op de optimale vrijetijdsbeleving dan gebruikt hij de term flow. Een flow-ervaring kent een juiste balans tussen vaardigheden van en uitdagingen voor deelnemers. Het mag niet te gemakkelijk zijn want dan is het saai, maar kan zeker ook niet onmogelijk zijn want dat levert stress en frustratie. De perfecte spanningsboog lijkt voor velen aanwezig bij het spelen van escape rooms. Mensen hebben niet alleen vaardigheden nodig, maar staan tevens voor een uitdaging. De tijdslimiet van rond de 60 minuten sluit daar goed bij aan. De kenmerken die aan een flow-ervaring worden toegekend zijn te herkennen bij het spelen van escape rooms. Men gaat volledig op in de activiteit en vergeet (ook al is het tijdsaspect zo belangrijk) de tijd volledig. Er is sprake van een sterke focus en betrokkenheid bij de activiteit. Escape rooms spelen daarnaast in op prikkeling van liefst meerdere zintuigen. En spelers hebben, zeker bij succesjes, het gevoel de hele wereld aan te kunnen.


"Escape rooms spelen daarnaast in op prikkeling van liefst meerdere zintuigen. En spelers hebben, zeker bij succesjes, het gevoel de hele wereld aan te kunnen.”


Simon de Wijs


Ook wanneer het te lastig wordt kunnen escape rooms gedurende het spel hints geven. Als hints tot een succesje leiden dan zorgt een stofje in de hersenen voor het zo gewenste geluksgevoel.


De beste escape rooms kunnen de spanningsboog tussen vaardigheden en uitdagingen bespelen en zijn meesters in het creëren van de situatie van flow.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    29/03/24
    Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
    Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
    20/03/24
    Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
    De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
    20/03/24
    Exclusief voor leden
    Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
    Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
    07/03/24
    NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
    Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
    08/02/24
    Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
    Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
    06/02/24
    Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
    Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
    01/02/24
    Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
    De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
    01/02/24
    Apollo zet webportaal op voor reisagenten
    Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.