Geplaatst op: 30-12-2016
Auteur: Han Verheijden

Beleving food ondergeschoven kindje?

Beleving food ondergeschoven kindje?
Bron: Shutterstock

Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis van leisure voor food. Een van de sprekers raamde het belang daarvan op circa een miljard euro, terwijl ik had uitgerekend dat vrijetijdsconsumenten, inclusief buitenlandse toeristen, wel voor 6.0 miljard aan eten en drinken spenderen. Kortom, onze sector werd een beetje onderschat, maar daar maken de recreatieondernemers het zelf ook naar. Wie weleens een attractiepark of camping bezoekt, weet hoe schraal de menukaart Er uitziet. Vaak komt men niet verder dan doorsnee snacks, pizza’s, broodjes ‘gezond’. IJsjes en frisdranken (met de bekende merken!) zorgen voor impulsbestedingen, maar meer fantasie is er meestal niet. Dit vooroordeel werd op het congres bevestigd door een spreker van Schuttelaar & Partners, dat een onderzoek gedaan had naar food & beverage in attractieparken en dierentuinen. In meer dan tweederde van de parken komt men niet veel verder dan de standaard hamburgers, kroketten en soms een kopje soep. Slechts een minderheid van bedrijven biedt streekproducten aan, verse sappen en gezonde salades. Het congres vond deels ook plaats in een attractiepark en daar werden de onderzoeksresultaten in praktijk nog eens bevestigd.


Deze onderwaardering voor het belang van food is onterecht. In een onderzoek dat ik lang geleden deed voor De Efteling voor de concepten rondom avondvermaak (‘Uitrijk’) en verblijfsaccommodatie (‘Droomrijk’) bleek dat een groot deel van het bezoek zijn dagje ‘Efteling’ afsloot met een gezamenlijk etentje bij McDonalds, pannenkoekenhuis of een ander familierestaurant. Dit was een belangrijk deel van het uitje. De Efteling heeft hierop geacteerd en zijn foodaanbod aanzienlijk verbeterd. Volgens het onderzoek van Schuttelaar torent De Efteling nu ver uit boven de rest. De nonchalante houding van andere parken jegens food & beverage wordt gerechtvaardigd door het idee dat ‘de bezoekers nu eenmaal voor de attracties komen en niet voor het eten’. Deze constatering is in mijn ogen pure projectie. Omdat men zelf andere zaken belangrijker vindt, denkt men onterecht dat de bezoeker daar ook zo over denkt.


Dat het anders kan, bewees ook Albron/Center Pars. In een zeer inspirerende presentatie werden twee nieuwe foodformules gepresenteerd. Het eerste gaat over Nonna, een arme weduwe uit een Zuid-Italiaans bergdorpje, die ontzettend lekker kan koken. Zij bakt haar pizza’s in een traditionele oven en vertelt de gasten over haar familie en hun droeve verhaal. Nonna is een charmante en hartelijke gastvrouw en vertelt graag over haar geboorteland. Deze formule spreekt zo sterk aan dat het gezin bij het vertrek uit het park vaak nog even afscheid wil nemen van Nonna. Het is een beetje katterig als dan blijkt dat die dag een andere medewerkster Nonna speelt. Het tweede concept is een meer avontuurlijke formule (vooral leuk voor papa en de jongens), Fuego geheten. Hier bevinden de gasten zich in een oude Aztekentempel. De vlammen spatten ervan af en de muurschilderingen zijn mysterieus. Daar hoor je het geluid van sissend vlees en ruik je de geur van knapperig gegrilde groenten. Is Nonna’s hartelijk, Fuego is stoer en spannend.


Met deze bijzondere verhalen beleeft de familie vaak wel twee keer een avondje uit en wordt food van een snelle hap een leuke attractie. Natuurlijk zal niemand naar Center Parcs gaan vanwege het eten, maar het concept draagt wel bij aan een mooie herinnering! Ik denk dat dit voorbeeld veel leisure ondernemers zou kunnen inspireren om daarmee de kwaliteit van verblijf of uitje te verbeteren en de omzet te vergroten. Ondernemers, gebruik je fantasie, maak een verhaal en verwen je gasten!  Ze zijn eraan toe.

Trefwoorden: horeca, food, beleving, concepten, center parcs, verblijfsrecreatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.