Geplaatst op: 03-04-2017
Auteur: Laurien van der Vaart

Kijk eens buiten je sector!

Kijk eens buiten je sector!
Dmitry Kolchinski / Shutterstock.com
De vrijetijds- en toerismesector verandert razendsnel. Dit is natuurlijk vaker gezegd, en was ook weer veelvuldig te horen op het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd vorige week op de NHTV in Breda.


Het is daarom zaak om goed om je heen te blijven kijken, waarschuwde Hein van Oorschot, voorzitter college van bestuur, NHTV bij de opening al. ,,Als we voorop op de golf van verandering zitten, heeft de sector een goede toekomst.’’


,,Toerisme is een ouderwets woord’’. Zo deed de Deen Hans Peter Rømer Hansen (Leisure expert en strategic business developer) er nog een schepje bovenop.


Toerist is tijdelijke local geworden

,,Dé toerist bestaat niet meer”, stelde Rømer Hansen. ,,De bezoeker is de tijdelijke local geworden. Toeristen zijn geen toeristen, maar gewone mensen met verschillende wensen. Toerisme als zodanig bestaat niet meer, allerlei functies lopen door elkaar.”


Rømer Hansen liet vooral voorbeelden zien van citymarketing, waaruit bleek dat het niet (meer) gaat om marketing van je bestemming, maar om van je stad een bijzondere plek te maken, met bijzondere architectuur, en waar mensen met elkaar iets bijzonders kunnen beleven. Het is dus extreem belangrijk om samen te werken met mensen buiten recreatie en toerisme, besloot de Deen zijn inleiding.


Kijk buiten je eigen wereld

Ook dagvoorzitter Tom van ’t Hek (Tom van ’t Hek, voormalig tophockeyer, oud-bondscoach en radiopresentator) benadrukte dit: ,,je moet buiten je eigen ‘scope’ durven te kijken en je durven te verbinden buiten je eigen wereld.”


We moeten dus veranderen, ziet ook Van ’t Hek, maar tegelijkertijd willen we dat helemaal niet. Mensen vinden veranderen niet leuk en doen dat dus niet automatisch. ,,Je moet dus een knop vinden om jezelf in beweging te zetten”, aldus Van ’t Hek.


Ter illustratie vertelde van ’t Hek een voorbeeld uit de tijd dat hij nog huisarts was. Een 85-jarige dame vroeg aan hem om doorverwezen te worden naar een andere cardioloog, hoewel ze op zich tevreden was met haar huidige. ,,Als je niet snel genoeg verandert, ga je snel dood’’, was haar antwoord destijds.


Een grotere taart

”We zijn er vaak op gericht om een groter deel van de taart te krijgen, maar we kunnen ook samen met anderen de taart groter maken”, stelde Sander Limonard van de NHTV in een workshop over nieuwe vormen van waardecreatie.


Van een samenwerking moet iedereen beter worden, bleek in die workshop. Anders is de samenwerking gedoemd om te mislukken. En tegelijkertijd zijn gedreven initiatiefnemers belangrijk, zij moeten het proces gaande houden. Gebeurt dat niet, dan gaan mensen toch vaak weer over tot de orde van de dag en bloedt het initiatief dood.


Meer initiatief

Ondernemers zouden wel wat meer initiatief mogen nemen, stelde Jeroen Klijs van de NHTV in een workshop over het economisch effect van toerisme. ,,Voor al oudere ondernemers zagen voor zich zelf niet veel mogelijkheden, maar vonden dat de gemeente dit vooral moet doen. De jongere ondernemers hadden wel meer ideeën. Zij wilden dat de gemeente meer meedacht met hun plannen, bijvoorbeeld in het organiseren van evenementen”, vertelde hij.


Laurien van der Vaart ontwikkelt met haar bedrijf Buitenpaden voor het toeristisch bedrijfsleven op maat gemaakte folders & brochures en routes & speurtochten. Meer blogs van Laurien op http://buitenpaden.nl/categorie/blog/.

Trefwoorden: toerisme, waardecreatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/22
Musea dicht en sport open. Tijdelijk worden musea sportlocaties
Verschillende musea openen woensdag 19 januari op ludieke wijze om ruimte te geven aan (mentale) fitheid. Het is een protestactie tegen de ongelijkheid in de versoepelingen. Waarom mag de sport wel open en de veilige musea niet?
18/01/22
Exclusief voor leden
Airbnb start campagne jaar leven in Sambuca
Airbnb is op zoek naar de ideale kandidaat die gratis een jaar in een door een ontwerper opgeknapte, traditionele Italiaanse woning wil wonen om gasten te ontvangen. Het traditionele huis staat in het Siciliaanse dorp Sambuca dat al bekendheid kreeg door een opvallende campagne om het dorp te verjongen.
17/01/22
Beekdaelen-fietsroute het populairst in 2021
In januari is het traditiegetrouw tijd om terug te kijken naar de resultaten van het afgelopen jaar....
17/01/22
Libelle Zomerweek verhuist dit jaar naar Expo Haarlemmermeer
Libelle Zomerweek, al 25 jaar het grootste buitenevenement voor vrouwen, gaat verhuizen naar Expo Ha...
17/01/22
Vroegboekpiek: vijf keer zoveel vroegboekingen dan in 2021
Met de Omikron-variant en een hoog aantal besmettingen in Nederland is het vroegboekseizoen nog niet...
17/01/22
Exclusief voor leden
EZ over regie nemen voor circulaire economie
De overheid moet regie nemen’ een veelgehoorde zin op televisie, in de krant en op sociale media. ...
17/01/22
Exclusief voor leden
Leisurelands beleeft relatief goed jaar 2021
In 2021 bezochten ruim 3,6 miljoen bezoekers de recreatiegebieden van beheerder Leisurelands. Iets minder dan in 2020, toen de teller 4 miljoen bezoekers uitkwam. De daling in bezoekersaantallen is het gevolg van een zomer met aanzienlijk minder zonnige dagen dan in 2020. Toch is Leisurelands blij dat ze in deze tijd van veel binnen zitten een veilige uitvlucht kan bieden aan bezoekers uit de regio.
16/01/22
ING: 2022 nog zwaar jaar voor de horeca
Hoe is het de Nederlandse horeca in 2021 vergaan en wat is het perspectief? ING gaat in haar nieuwste sectorupdate daarop in.