31-10-2019: Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2019

Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2019

Op donderdag 31 oktober 2019 organiseren PleisureWorld NRIT en de opleidingen Management Toerisme van de Nederlandse HBO's weer het jaarlijkse TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd. Dit jaar zijn we te gast bij Hogeschool Inholland Rotterdam waar aan de voet van de Erasmusbrug duizenden studenten aan hun eigen toekomst bouwen. En wij de toekomst van toerisme vorm geven.

Strategische keuzes


Onze branche ligt met discussies rond overtourism en leefbaarheid behoorlijk onder het vergrootglas. Een discussie waarin vaak voorbij wordt gegaan aan de kansen die toerisme biedt, zeker voor steden en regio’s die met toerisme de leefbaarheid en regionale economie juist willen versterken. Het maken van de juiste strategische keuzes is voor zowel gebieden met overtourism als undertourism de komende periode essentieel.

Waardevol toerisme


Op het TRENDCONGRES bouwen we verder op het advies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur die in ‘Waardevol toerisme, onze leefomgeving verdient het’ een scherpe analyse neerzet en een perspectief voor de branche schetst. Essentieel is dat we toerisme moeten blijven ontwikkelen en tegelijkertijd een mooie balans creëren voor bewoners, bedrijven en bezoekers.

Congresthema


De sector moet voor een bestendige toekomst allianties bouwen die breder gaan dan alleen de eigen stakeholders maar toerisme als een levend ecosysteem beschouwen dat onderdeel uitmaakt van een stad of regio. We zoeken daarvoor nadrukkelijk inspiratie bij andere sectoren en willen niet in het bekende paradigma van groei verzanden zonder het economisch belang van de sector te onderschatten. Op het TRENDCONGRES gaan we in drie keynotes, acht verdiepende breakout sessies, een paneldiscussie en een urban safari samen bouwen aan een nieuwe toekomst voor toerisme.

Keynotes


Keynotes hebben we van schrijver en duurzaam toerisme consultant Jeremey Smith die een presentatie geeft met als titel ‘Transforming Tourism for Resilience and Regeneration’, Renske Satijn van Rotterdam Partners die de nieuwe toeristische strategie van Rotterdam toelicht en Christiaan Cooiman van Heijmans Vastgoed die vertelt hoe op Katendrecht vastgoedontwikkeling en leisure hand in hand zijn gegaan. Natuurlijk besteden we ook aandacht aan een slimme marketing. Daarvoor hebben we topspreker Martin van Kranenburg die ingaat op het beïnvloeden van archetypes met Cialdini's technieken. 


Breakout sessies


Breakout sessies krijg je van:

  • Lobke Elbers en Corné Dijkmans: Insights voor de volgende generatie toerisme professionals
  • Jeroen Weppner: Zelfrijdend vervoer in toerisme
  • Anke van Mispelaar: Succesfactoren voor duurzame bestemmingen
  • Stefan Hartman: Bewuste bestemmingen tussen wens en werkelijkheid
  • Bas Jansen: Het ontwerpen van een betekenisvol businessmodel
  • Swen Waterreus: Fairnbn, overtoerisme en sociale uitsluiting
  • Rolf Nijdam: Een toekomstbestendig vakantiepark werkt samen
  • Ondrej Mitas en Marcel Bastiaansen: Emotion Measurement

Urban safari, paneldiscussie en studentenpresentaties


We gaan ook op Urban Safari en brengen een bezoek aan Katendrecht waar gebiedsontwikkeling en leisure hand in hand gaan. Nieuw is dit jaar de paneldiscussie waar toerisme-experts van de vijf deelnemende hogescholen met elkaar in discussie gaan over de toekomst van toerisme. We sluiten het programma af met vier studentenpresentaties waar excellente young professionals hun afstudeerproject presenteren. 



Meer informatie op: https://www.toerismecongres.nl/

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/20
Exclusief voor leden
Stedelijk Museum Schiedam voorgedragen voor één miljoen euro subsidie
Het Stedelijk Museum Schiedam wordt vanuit de provincie Zuid-Holland voorgedragen aan het rijk om in...
19/02/20
Exclusief voor leden
42 internationale bedrijven naar Den Haag door Den Haag Marketing
The Hague & Partners heeft in 2019 een belangrijke bijdrage geleverd aan de Haagse economie. Bui...
19/02/20
Exclusief voor leden
Voldoet uw bedrijf al aan de online leidraad van de ACM?
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in haar leidraad ‘Bescherming van de online consument’ de grenzen vastgesteld waar verleiding overgaat in misleiding. Wat gaat er veranderen?
14/02/20
Zadkine start met nieuwe opleiding ‘Leidinggevende Show & Entertainment / Van Hoorne Academy’.
Door een unieke samenwerking met opleider Cosmo en Van Hoorne Entertainment krijgen studenten nu de ...
14/02/20
GLOW Eindhoven 'best toegankelijke evenement van Eindhoven' voor mensen met een lichamelijke beperking
De Gouden Duim 2019, de prijs voor de beste score op toegankelijkheid voor mensen met een lichamelij...
14/02/20
Exclusief voor leden
Actieprogramma Schiphol tegen stikstof: “in 2030 zonder uitstoot”
Is de moonshot té ver? CEO Dick Benschop wil in 2030 geen uitstoot van stikstofoxiden meer va...
13/02/20
Koning en Keijzer beoordelen retail in Beverwijk
De Koning heeft donderdag 13 februari samen met staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken ...
13/02/20
Exclusief voor leden
Tweede Kamer laat tanden zien, staatssecretaris moet met toerisme aan de slag
De Tweede Kamer heeft maar liefst 7 moties aangenomen die staatssecretaris Mona Keijzer moeten aansporen meer werk van het toerismebeleid te maken. Waarmee moet ze aan de slag?