31-10-2019: Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2019

Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2019

Op donderdag 31 oktober 2019 organiseren PleisureWorld NRIT en de opleidingen Management Toerisme van de Nederlandse HBO's weer het jaarlijkse TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd. Dit jaar zijn we te gast bij Hogeschool Inholland Rotterdam waar aan de voet van de Erasmusbrug duizenden studenten aan hun eigen toekomst bouwen. En wij de toekomst van toerisme vorm geven.

Strategische keuzes


Onze branche ligt met discussies rond overtourism en leefbaarheid behoorlijk onder het vergrootglas. Een discussie waarin vaak voorbij wordt gegaan aan de kansen die toerisme biedt, zeker voor steden en regio’s die met toerisme de leefbaarheid en regionale economie juist willen versterken. Het maken van de juiste strategische keuzes is voor zowel gebieden met overtourism als undertourism de komende periode essentieel.

Waardevol toerisme


Op het TRENDCONGRES bouwen we verder op het advies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur die in ‘Waardevol toerisme, onze leefomgeving verdient het’ een scherpe analyse neerzet en een perspectief voor de branche schetst. Essentieel is dat we toerisme moeten blijven ontwikkelen en tegelijkertijd een mooie balans creëren voor bewoners, bedrijven en bezoekers.

Congresthema


De sector moet voor een bestendige toekomst allianties bouwen die breder gaan dan alleen de eigen stakeholders maar toerisme als een levend ecosysteem beschouwen dat onderdeel uitmaakt van een stad of regio. We zoeken daarvoor nadrukkelijk inspiratie bij andere sectoren en willen niet in het bekende paradigma van groei verzanden zonder het economisch belang van de sector te onderschatten. Op het TRENDCONGRES gaan we in drie keynotes, acht verdiepende breakout sessies, een paneldiscussie en een urban safari samen bouwen aan een nieuwe toekomst voor toerisme.

Keynotes


Keynotes hebben we van schrijver en duurzaam toerisme consultant Jeremey Smith die een presentatie geeft met als titel ‘Transforming Tourism for Resilience and Regeneration’, Renske Satijn van Rotterdam Partners die de nieuwe toeristische strategie van Rotterdam toelicht en Christiaan Cooiman van Heijmans Vastgoed die vertelt hoe op Katendrecht vastgoedontwikkeling en leisure hand in hand zijn gegaan. Natuurlijk besteden we ook aandacht aan een slimme marketing. Daarvoor hebben we topspreker Martin van Kranenburg die ingaat op het beïnvloeden van archetypes met Cialdini's technieken. 


Breakout sessies


Breakout sessies krijg je van:

  • Lobke Elbers en Corné Dijkmans: Insights voor de volgende generatie toerisme professionals
  • Jeroen Weppner: Zelfrijdend vervoer in toerisme
  • Anke van Mispelaar: Succesfactoren voor duurzame bestemmingen
  • Stefan Hartman: Bewuste bestemmingen tussen wens en werkelijkheid
  • Bas Jansen: Het ontwerpen van een betekenisvol businessmodel
  • Swen Waterreus: Fairnbn, overtoerisme en sociale uitsluiting
  • Rolf Nijdam: Een toekomstbestendig vakantiepark werkt samen
  • Ondrej Mitas en Marcel Bastiaansen: Emotion Measurement

Urban safari, paneldiscussie en studentenpresentaties


We gaan ook op Urban Safari en brengen een bezoek aan Katendrecht waar gebiedsontwikkeling en leisure hand in hand gaan. Nieuw is dit jaar de paneldiscussie waar toerisme-experts van de vijf deelnemende hogescholen met elkaar in discussie gaan over de toekomst van toerisme. We sluiten het programma af met vier studentenpresentaties waar excellente young professionals hun afstudeerproject presenteren. 



Meer informatie op: https://www.toerismecongres.nl/

||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...