Store
Store

Dark Tourism

Dark Tourism

De nieuwe NRIT Media-publicatie Dark Tourism, de dood achterna van auteur Karel Werdler geeft een uitstekende introductie in deze relatief nieuwe vorm van cultuurtoerisme. Het boek geeft overzicht én inzicht in de verschillende vormen van Dark Tourism, van relatief licht als duistere pretparken met de dood als thema, via begraafplaatsen en gevangenissen tot meer duistere locaties als slagvelden en vernietigingskampen.


Voor toerisme zijn Dark Tourism-locaties uitermate relevant omdat zij in staat zijn grote groepen betrokken, geïnteresseerde en kapitaalkrachtige cultuurtoeristen te trekken. Voorbeelden van grote publiekstrekkers zijn de herdenking van de Eerste Wereldoorlog die in Vlaanderen honderdduizenden toeristen op de been weet te krijgen en het Anne Frankhuis in Amsterdam dat jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers weet te trekken.


Het boek biedt de lezer een keur aan voorbeelden van Dark Tourism-locaties over de hele wereld met talloze aanknopingspunten voor de ontwikkeling van eigen toeristische trekpleisters waar verantwoord herinneren en herdenken centraal staat. Dark Tourism sluit bovendien uitstekend aan bij de trend van authenticiteit waar toeristen vooral op zoek zijn naar locaties waar het 'echt' is gebeurd. Voor onderzoekers en onderwijs biedt Dark Tourism een staalkaart van mogelijkheden want niet alleen de locatie is het onderzoeken waard maar ook de toerist die Dark Tourism-locaties bezoekt.


Dark Tourism, de dood achterna is bedoeld voor eenieder die is geïnteresseerd in cultuurtoerisme en meer wil weten van de toeristische mogelijkheden die Dark Tourism kan bieden. Het boek biedt volop inspiratie voor overheden, ondernemers en onderwijs.


Locaties die beschreven worden in het boek ontvangen korting bij aankoop van 10 exemplaren of meer. Deze korting wordt na binnenkomst van de bestelling verwerkt.


Auteur:Karl Werdler
ISBN:978-90-5472-314-1
Omvang:224 pagina's
23,54 (excl. btw)
Toevoegen aan mandje

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/10/21
Exclusief voor leden
Kan de horeca helpen bij de overstap naar een vegetarisch eetpatroon?
De Nederlandse vleesconsumptie liet in 2020 een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Volgens ProVeg Nederland tonen de cijfers aan dat de horeca meer kan doen om klanten te helpen vaker voor plantaardig te kiezen. Toerisme is wellicht van invloed op het in standhouden van een eetpatroon met veel vlees.
26/10/21
Zestigplussers in Nederland omarmen de reisrevolutie
Na anderhalf jaar van lockdown en afstand houden zijn ouderen in Nederland vaker gasten gaan ontvangen of gaan reizen om weer in contact te komen met anderen. Dat meldt Airbnb na de recente Internationale Dag van de Ouderen. In september 2021 was ongeveer 15 procent van de hosts op Airbnb wereldwijd 60 jaar of ouder*, en ruim één op de tien hosts in Nederland. Alleen al in Nederland hebben zij het afgelopen jaar gezamenlijk meer dan 25 miljoen euro verdiend.
26/10/21
Lancering internationale campagne congresstad Maastricht
Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastr...
26/10/21
Textilium Futura organiseert tweede editie Textour in mei 2022
Na de eerste Textour van afgelopen mei volgt in 2022 een tweede editie van donderdag 26 tot en met z...
26/10/21
Marker Wadden wint Dutch Design Award
Het integrale ontwerp van de natuureilanden Marker Wadden heeft de Dutch Design Award (DDA) gewonnen...
26/10/21
Eerste exemplaar rapport ketenvorming vakantieparken uitgereikt
Tijdens de Praktijkdag Vakantieparken, op 12 oktober in Familie resort PUUR Exloo, reikte de rapport...
26/10/21
Grote betrokkenheid vormt recreatiezoneringsplan
Er is de afgelopen maanden veel geïnvesteerd in communicatie met bewoners, gebruikers en ondernemer...
26/10/21
Exclusief voor leden
Luchtvaartmaatschappij ziet nabije toekomst positief en zoekt 6.000 nieuwe medewerkers
Dat er weer volop gevlogen wordt, dat merken ze in Dubai. Luchtaartmaatschappij Emirates gaat meer dan 6.000 medewerkers werven in de komende zes maanden. Daarbij rekent het management op verdere versoepelingen op de coronamaatregelen wereldwijd. Bij de achtergrond over de wervingsactie komt ook naar buiten hoe dit bedrijf opveert uit de crisis en wat het betekent voor Dubai.