Geplaatst op: 04-05-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Foodhal als ontmoetingsplek voor millennials

Foodhal als ontmoetingsplek voor millennials
Het aantal Foodhallen in ons land groeit snel. Nederland telde twee jaar geleden nog maar vier foodhallen, momenteel zijn dit er 13, verspreid over acht steden. Daarnaast zijn er nog ruim zeven concepten die meer als markthal moeten worden gezien of als een mix van de twee concepten. Tel daar de circa zeven plannen voor nieuw foodhallen bij op en we kunnen spreken van een fenomeen dat niet meer weg te denken is uit het horecalandschap. Opmerkelijk is dat Foodhallen steeds meer een ontmoetingsplek worden. Dit en meer blijkt uit de nieuwste publicatie van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden.


In Nederland was de foodhal tot drie jaar geleden nog vrij onbekend. Het eerste succesverhaal is van de Foodhallen in Amsterdam. Hier zijn 21 verschillende eetkramen verspreid over de hal met een gezamenlijk zitruimte en gedeelde bar. Een andere foodhal van het eerste uur, Amicitia in Amersfoort, is overigens de eerste die de deuren moest sluiten (2017). Momenteel telt Nederland 13 foodhallen, met gemiddeld 14 foodstands.


Nederlandse foodhallen zijn deels nog gericht op een totaal aanbod. De verwachting is dat dagkramen met de focus op verkoop sandwiches en gebak grotendeels verdwijnen uit de foodhallen. De praktijk wijst uit dat de meeste foodhallen het grootste deel van de omzet in de namiddag en avonduren draaien. Lunchgerechten zijn daarbij minder interessant.


Nieuwe initatieven

Recent openden nieuwe grote foodhallen in Den Haag (Minglemush, 15 foodconcepten, met grote leeshoek, speelruimte en arcadegames) en Eindhoven (Downtown Gourmet Market, 21 foodconcepten). Dat een foodhal ook in kleine opzet kan, laten Mout in Hilversum (8 concepten) en de Twentsche Foodhal in Enschede (9 foodconcepten) zien. Naast bekende foodconcepten als burgers, sushi en grill zien we een opkomst van Libanese, Poolse, Afghaanse en Vietnamese concepten. Een groot voordeel van het concept van een foodhal is dat het, in tegenstelling tot reguliere restaurants, goed in kan spelen op trends en vernieuwende foodconcepten kan bieden.


Ontmoetingsplaats

De foodhal is niet alleen een plek om wat te eten. Het is een plek om te ontmoeten, waar vooral veel millennials (lokaal en internationaal) zich toe aangetrokken voelen. Waar deze doelgroep voorheen voor een club of kroeg als ontmoetingsplek koos, wordt dit langzaam ingenomen door locaties als een foodhal. De muziek, grote bar en de eetkramen maakt dat de foodhal wordt gezien als een avondje uit.


De Nederlandse foodhal bevindt zich volgens de onderzoekers nog voorin de ‘productlifecycle’. De foodhal is een ware hype in het horecalandschap. Vanwege het nog jonge succes heeft de foodhal nu met name de hippe 25+-ers als doelgroep. Het succes op de lange termijn wordt mede bepaald door de loyaliteit van de gasten. De hippe horecabezoeker staat echter niet bekend om zijn of haar loyaliteit, deze groep is eerder continu op zoek naar nieuwe concepten. Met name foodhallen waarbij een duidelijke signatuur ontbreekt die aansluit bij de doelgroep, zullen het zwaar krijgen. Het is belangrijk continu de doelgroep in de gaten te houden.


Toekomst

Naar verwachting zal het aantal foodhallen de komende jaren toenemen tot circa 20. In de Korenbeurs, midden op de Korenmarkt in Arnhem, komt een foodhal, de Amsterdamse Foodhallen gaan zich vestigen in Rotterdam en ook in Alkmaar, Breda en Groningen zijn plannen voor een nieuwe foodhal.



Link: https://www.spronsen.com/wordpress/wp-content/uploads/De-Foodhal-in-beeld-update-2018.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, foodhallen, restaurants, cafes, proeverijen

||| Blogs |||

25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...
03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachte...
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/03/21
Te veel plannen voor camperplaatsen in Limburg
Het aantal camperplaatsen in de provincie Limburg kan de komende jaren nog bescheiden groeien. Daarmee kan de groeiende populariteit van campers goed worden opgevangen. Om Limburg als camperprovincie op de kaart te zetten moeten de Limburgse DMO’s aan de slag. Ook ondernemers moeten werken aan kwaliteitsverbetering en prijsdifferentiatie.
03/03/21
Wonen op een vakantiepark met huurtoeslag
Een bijzondere situatie: tijdelijke bewoners van recreatieparken kunnen huurtoeslag aanvragen. Tenminste, wanneer door de gemeente tijdelijke bewoning wordt toegestaan of gedoogd. Dat meldt Vitale Vakantieparken in haar nieuwsbrief.
03/03/21
Exclusief voor leden
Gespecialiseerd vervoer voor WK shorttrack in Dordrecht
Ondanks alle coronamaatregelen zijn de ogen van sportliefhebbers gericht op een groots evenement in Dordrecht. Van 5 tot en met 7 maart 2021 vindt het WK shorttrack plaats in de Sportboulevard. Het is voor de shorttrackers het belangrijkste evenement van 2021, in aanloop naar de Winterspelen van Beijing 2022. Munckhof heeft de opdracht deelnemers, begeleiding en officials van het toernooi coronaproof te vervoeren . De coronaprotocollen met de internationale groep mensen vragen om extra zorgvuldigheid. Alle bubbels moeten bewaard blijven en dat vraagt veel logistieke aandacht.
03/03/21
Exclusief voor leden
Gedeeltelijke kwijtschelding huur panden gemeente Rotterdam
Omdat de coronapandemie en de strenge coronamaatregelen voortduren, heeft het College besloten de verschuldigde huur van gemeentelijk vastgoed gedeeltelijk kwijt te schelden. Met een concrete regeling kan een huurder van gemeentelijk vastgoed per 1 april kwijtschelding aanvragen over de huurachterstand van het afgelopen jaar. Voorwaarde is dat de huurder door de coronacrisis geen of substantieel minder inkomsten heeft.
03/03/21
Exclusief voor leden
Zandvoort evenementen virtueel beleven
Vanaf zaterdag 27 maart kunnen wandelaars, fietsers en hardlopers virtueel meedoen aan één van de Zandvoort evenementen. Sportorganisatie Le Champion wil met deze virtuele editie het gevoel van de 30 van Zandvoort, Omloop van Zandvoort en Zandvoort Circuit Run naar de mensen thuis brengen. Helaas is het ook dit jaar niet mogelijk om in Zandvoort te genieten van het meest afwisselende parcours van Nederland.
02/03/21
Draagvlak voor verplichte vaccinatie bij reizen is groot maar er is ook weerstand
Ruim acht op de tien Nederlanders die dit jaar met vakantie willen naar het buitenland is bereid zich te laten vaccineren tegen Covid-19 als dit verplicht wordt gesteld. Bijna driekwart van de reizigers vindt ook dat zo’n vaccinatie verplicht zou moeten worden voor iedereen die in het buitenland op vakantie gaat, blijkt uit een poll uitgezet door reisorganisatie Zoover. Er is ook weerstand.
02/03/21
 Horecamedewerkers veel meer besmet
Een forse tegenvaller voor de horeca. Juist op de dag dat ze actievoeren voor het openen van de terrassen komt de GGD West-Brabant met verontrustend nieuws.
02/03/21
Gaat alle toegezegde 150 miljoen euro steun echt naar de culturele sector?
Onrust is ontstaan in de culturele sector dat niet de volledige toegezegde 150 miljoen euro steun daadwerkelijk in de sector blijft. De labeling van het geld is niet helder en dan mag een gemeente het geld ook op een andere manier besteden.