Geplaatst op: 27-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vraag en aanbod uit de pas in Nederlandse golfsector

Vraag en aanbod uit de pas in Nederlandse golfsector

Voor het eerst in jaren is het aantal golfers niet spectaculair gegroeid. De groei loopt steeds verder uit de pas met de forse toename van het aantal golfbanen en –holes in Nederland. Hierdoor komt de golfmarkt steeds meer onder druk te staan. De bonden zitten niet stil en hebben de handen ineengeslagen om meer mensen aan het golfen te krijgen en de golfer te verleiden vaker te spelen. Ten opzichte van het buitenland is de stijging van het aantal golfers tien keer hoger dan de gemiddelde stijging in West-Europa. De hoge grondprijzen zorgen er echter voor dat er in Nederland fors meer golfers nodig zijn per golfbaan om te renderen. Dit en nog meer blijkt uit het onderzoek naar de Nederlandse golfmarkt door Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.


Groei stabiliseert

Golf kent na voetbal en tennis het grootste aantal leden van de bij NOC*NSF aangesloten sportbonden. Jarenlang lag de jaarlijkse groei van het aantal golfers rond de 5%, in 2012 bedroeg deze 2% en in 2013 nog maar 0,3% tot een totaal van circa 390.000 golfers. Hiermee ligt de golfparticipatie (het aantal golfers ten opzichte van de Nederlandse bevolking) op 2,3%. In Utrecht is de participatie het hoogst met 3,4%, in Friesland het laagst met 0,9%.


Baanbezetting daalt

In de periode 2009-2013 nam het aantal golfers toe met 12%. Zet hier tegenover dat het aantal golfbanen in dezelfde periode toenam met 30% tot circa 209 golfbanen en het toont dat het ergens moet gaan wringen. Dit blijkt dan ook wel uit het feit dat het aantal gespeelde rondes per 18-holes baan in deze periode afnam met 15% tot circa 34.500 in 2013.



Vergrijzing belangrijk

In tegenstelling tot vele andere sporten, begint een gemiddelde golfer niet als kind, maar pas rond zijn 45ste jaar. 50% van de golfers is zelfs ouder dan 50 jaar en de participatie in de groep 50-70 ligt op 3,8%. Het is dus een uitdaging om meer jongeren te verleiden om te gaan golfen. Succes in de topsport, bijvoorbeeld door Joost Luiten, kan bijdragen aan groei in de breedtesport. Ook de ‘Committed to Jeugd’ en ‘Committed to Familie’ programma’s van de Nederlandse Golf Federatie (NGF) zetten in op groei binnen deze doelgroepen.


Maatwerk

Nieuwe golfers zijn niet meer bereid een torenhoge participatie-fee te betalen en door het overaanbod ontstaat prijsconcurrentie. De inkomsten van golfclubs staan dus onder druk. Golfclubs zullen maatwerk moeten bieden om nieuwe leden aan te trekken. Guido Verschoor, samensteller van het onderzoek: "De golfclub Dorhout Mees is hierin een voorloper en biedt een uitgebreid keuzemenu waarmee de golfer op basis van onder andere de verwachte bezoekfrequentie een abonnement op maat samenstelt.”


Buitenland

Opvallend is dat sinds 1985 nergens in West-Europa het aantal golfers zo hard is gestegen als in Nederland (+2300%). De stijging ligt hiermee tien keer hoger dan de gemiddelde stijging in West-Europa. De golfparticipatie ligt binnen Europa alleen hoger in Zweden, Ierland en Denemarken. Nederland is van dit viertal echter het enige land waar de participatie de afgelopen jaren niet gedaald is. Tenslotte is opvallend te zien dat er in West-Europa per golfbaan gemiddeld 600 golfers zijn, waar dit er in Nederland maar liefst circa 1.700 zijn. Dit lijkt op zich positief, ware het niet dat dit aantal in Nederland absoluut noodzakelijk is om te renderen als golfbaan. De aanvangsinvesteringen voor een golfbaan zijn in Nederland, mede door hoge grondprijzen, namelijk relatief hoog.


Toekomst

Op basis van de historische ontwikkelingen voorzien we voor de stijging van het aantal golfers twee scenario’s; indien de participatie binnen de verschillende leeftijdsgroepen gelijk blijft, zal het aantal golfers de komende 15-20 jaar nog marginaal stijgen tot circa 400.000. Indien de totale participatie afnemend blijft stijgen, zoals de afgelopen jaren het geval was, dan ligt de piek rond 2020 op ongeveer 413.000 golfers. Daarna vlakt het aantal golfers af. Voor de golfmarkt is het te hopen dat de nieuwe acties en programma’s aanslaan, want als deze cijfers uitkomen is het niet te hopen dat de circa 50 plannen voor nieuwe golfbanen in Nederland allemaal gerealiseerd gaan worden. Het gemiddeld aantal golfers per golfbaan zal dan dalen naar circa 1.500.

Topics:Sport
Trefwoorden: sport, golfen

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.
14/03/21
Op zoek naar perspectief voor de gastvrijheidssector: ‘afslaan is een must’
De laatste tijd wordt door Jan en alleman in de media, waaronder ook onze eigen minister-pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/05/21
Dag van het Nationaal Park zet groep 6 en 7 in actie met Tiny Tales
Maandag 24 mei is het weer de Dag van het Nationaal Park. Deze 22ste editie staat in het teken van ‘The Next Generation’. Dat is in deze coronapandemie relevanter dan ooit.
10/05/21
Exclusief voor leden
Center Parcs waagt de sprong naar Denemarken
Het vakantiepark wordt gebouwd in Nordborg op het Zuid-Deense eiland Als. Het park biedt bij oplevering in 2024 waarschijnlijk 440 cottages. Er is ruimte voor nog enkele honderden cottages.
10/05/21
Naturalis beste museum van Europa in 2021
Naturalis is tijdens een online ‘award ceremony’ uitgeroepen tot European Museum of the Year. Dit is de oudste en meest prestigieuze museumprijs van Europa. Eerdere winnaars waren onder meer het Victoria and Albert Museum in Londen, het Guggenheim Museum Bilbao, het Rijksmuseum in Amsterdam en Rijksmuseum Boerhaave in Leiden. Alleen Londen lukte het eerder om net als nu tweemaal die waardevolle titel te veroveren.
10/05/21
Exclusief voor leden
Antwerpen ontvangt in 2022 tall ships met een duurzame boodschap
Van 22 tot 25 juli 2022 ontvangen stad Antwerpen en Port of Antwerp The Tall Ships Races 2022. Vandaag werd deze zevende editie, met focus op duurzaamheid en verbinding, officieel gelanceerd. Daarom wordt een Ecopolis gebouwd. Het wordt een groots evenement dat in 2016 500.000 bezoekers trok. Harlingen speelt ook een rol in de races. Het betrokken evenementenbureau is op zoek naar inbreng van het bedrijfsleven.
10/05/21
Veluwe bij ouderen favoriet, jongeren kiezen voor de stad
De Veluwe lijkt als vakantielocatie onder senioren het meest te profiteren. Een stedentrip staat duidelijk bovenaan de verlanglijst van jongeren. Dit blijkt uit het Vakantie Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 12.000 Nederlanders. Zij hebben op basis van dit onderzoek een Top 100 van favoriete vakantiebestemmingen opgesteld.
10/05/21
Vakantieparken en campings moeten alert zijn op schaduwvakanties
Veel Nederlanders hebben het zekere voor het onzekere genomen en een binnenlandse vakantie geboekt. Ze hopen nog op een buitenlandse trip en dus liggen annuleringen op de loer. Daarvoor waarschuwt ABN AMRO in haar nieuwste ‘Stand van de Leisure’.
07/05/21
Diamond Award Health Safety voor KLM
KLM heeft de APEX Diamond Award Health Safety toegekend gekregen. Deze award is de hoogst haalbare status voor luchtvaartmaatschappijen op het gebied van Health Safety. KLM is de tweede Europese luchtvaartmaatschappij die deze Diamond-certificering ontvangt, na Virgin Atlantic.
07/05/21
Kamer steunt testen voor toegang
De Tweede Kamer heeft gisteren gedebatteerd over de regeling om mensen via testen toegang te geven tot diverse recreatieve activiteiten. In principe is de wet drie maanden geldig. Vanmorgen stond in diverse dagbladen een paginagrote advertentie van Libémadirecteur Dirk Lips die de regering opriep dierentuinen te openen juist zonder testen voor toegang. V