Store
Store

Attraction accountability

Attraction accountability

Predicting the unpredictable effects of theme park investments?!

In dit proefschrift heeft Pieter Cornelis onderzoek gedaan naar de invloed van het investeren in nieuwe attracties bij Europese attractieparken. Er is een matrix ontwikkeld waarmee effecten van nieuwe attracties in het verleden verklaard kunnen worden. De effecten van attracties in het verleden kunnen redelijk nauwkeurig berekend worden, maar daarmee kan nog geen uitspraak gedaan worden over de effecten van toekomstige attracties. Door echter middels een zogenaamde Attractie Respons Matrix op zoek te gaan naar een verklaring voor de verschillen in de gevonden effecten, kan echter wel het risico van toekomstige investeringen verkleind worden. Het proefschrift beschrijft de wijze waarop de effecten gemeten kunnen worden en geeft, na introductie van de Attractie Respons Matrix, tevens enkele verklaringen voor de gevonden effecten.


De Attractie Respons Matrix
In de Attractie Respons Matrix worden uiteindelijke economische (gedrags)effecten verklaard door inzicht te verkrijgen in tussenliggende attractie-, park- en merk responsen. Onderzoek met de Attractie Respons Matrix heeft opgeleverd dat het belangrijk is dat een attractie op zijn minst past bij de merkessentie van het park, en in het gunstigste geval deze merkessentie zelfs versterkt. Tevens is gebleken dat thematisering een belangrijke succesfactor is voor nieuwe investeringen; voor het ene soort park nog wat sterker dan voor het andere. De belangrijkste factor voor langdurig succes is inspirerend leiderschap, dat risico’s tolereert, open staat voor step wise veranderingen en in staat is een kenniscreërende organisatie te ontwikkelen.
 
De inhoud:
Hoofdstuk 1: Introductie
Hoofdstuk 2: De markt van attractieparken
Hoofdstuk 3: Het managementperspectief op de impact van nieuwe attracties
Hoofdstuk 4: De effecten van nieuwe attracties op het bezoek aan attractieparken
Hoofdstuk 5: De Attractie Respons Matrix
Hoofdstuk 6: De effecten van co-branding in de attractieparkensector
Hoofdstuk 7: De effecten van het thematiseren van een attractie
Hoofdstuk 8: Samenvatting en conclusie


Auteur:Pieter C.M. Cornelis
ISBN:978-90-75923-66-7 
Omvang:196 pagina's
Taal:Engels

95,00 (excl. btw)
Toevoegen aan mandje














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/04/18
Exclusief voor leden
Landal duurzaamste merk volgens Sustainable Brand Index van 2018
Via interviews met consumenten maakt het adviesbedrijf SB Insight jaarlijks de Sustainable Brand In...
20/04/18
Sterke groei toerisme in januari 2018
Ook in de winter blijft het Nederlands toerisme als kool groeien. CBS heeft de voorlopige cijfers ov...
20/04/18
Exclusief voor leden
Utrechts bedrijf levert autonoom vervoer bij Brussels Airport
De raad van bestuur van De Lijn en het directiecomité van Brussels Airport Company hebben he...
20/04/18
Exclusief voor leden
Sterke cijfers RAI ondanks wegvallen autobeurzen
Met 123,3 miljoen euro omzet en een bedrijfsresultaat van 9,6 miljoen euro, heeft RAI Amsterdam de ...
20/04/18
Exclusief voor leden
Recordcijfers voor Vlaams toerisme in 2017
De Vlaamse toeristische sector heeft zich helemaal hersteld van de harde klappen uit 2016. Het aant...
19/04/18
CBS, NBTC en CELTH starten Data & Development Lab Bestemming Nederland
Vandaag hebben het Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC Holland Marketing en expertisecentrum C...
19/04/18
Exclusief voor leden
Nieuwe wing coaster Toverland bereikt hoogste punt (+ video)
Op 18 april werd het hoogste punt van de gloednieuwe wing coaster Fēnix bereikt in attractiepa...
19/04/18
70.000 gedupeerde reizigers schadeloos gesteld
De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) heeft in de afgelopen 7 jaar 70.000 reizigers, die gedu...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk