Geplaatst op: 28-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Tips voor een intelligente open up

Tips voor een intelligente open up

"Na een intelligente lock down moeten we nu naar slowly open up”, stelde Goof Lukken tijdens het door BUas georganiseerde webinar ‘Leisure in de 1,5 meter maatschappij’. Volgens Lukken hebben brancheorganisaties zich met resultaat ingespannen voor financiële vergoedingen voor bedrijven maar verdiepen de gevolgen zich door de lengte van de crisis. Daarbij komt nog eens dat consumenten angstig zijn geworden. Maar hoe kun je een leisurebedrijf inrichten voor de 1,5 meter economie en toch nog een goede businesscase draaien? 


Goof Lukken had samen met ondernemer Myrian Ermes heel wat tips voor ondernemers.

  1. Blijf in contact met uw medewerkers. Mooi voorbeeld is de Efteling die medewerkers de kans bood om met de auto door het park te rijden;
  2. Ga pro-actief nadenken over wat er wel kan en blijft niet hangen in onmogelijkheden;
  3. Volg in de media en in uw sociale netwerk best practices van andere bedrijven;
  4. Blijf in contact met uw doelgroep. Zo organiseerde Walibi een race met grote badeenden in de wildwaterbaan en mochten kijkers gokken op de winnaar;
  5. Zet je medewerkers in op onderhoud zodat je park of horeca er na de heropening piekfijn bijligt;
  6. Die heropening moet je nu al minutieus voorbereiden;
  7. Denk vooral in kansen en buiten bestaande kaders. Zo plaatste kampeerterrein de Lievelinge Dixies uit de bouw bij de kampeerplaatsen zodat iedereen de beschikking heeft over privesanitair.

Volgens Lukken wordt het managen van de capaciteit om daarmee de 1,5 meter afstand te garanderen een belangrijk sturingsinstrument. "Bepaal je capaciteit en de activiteiten die je kunt aanbieden. Denk ook na over vervangende activiteiten voor activiteiten die in de 1,5 meter economie niet meer kunnen.”


Veranderplan met nieuw businessmodel

Een veranderplan wordt de komende periode je belangrijkste document. Met dat veranderplan in de hand kunnen ondernemers hun businessmodel opnieuw invullen. Bij dit alles moet veiligheid voor zowel personeel als gasten voorop staan. Protocollen en werkplannen moeten in elk geval deze drie aspecten van de 1,5 meter economie omvatten:

  • hoe ga je 1,5 meter afstand tussen sociale units in je bedrijf organiseren?
  • welke hygienemaatregelen neem je en over welke desinfecterende middelen beschik je?
  • welke beschermingsmiddelen heb je nodig voor je medewerkers?

Om verantwoord open te gaan, is het reguleren van de gastenstroom essentieel. Denk daarbij aan:

  • instroom
  • flow in het park
  • wachtrijen

Een optimale gastenstroom waar je geld aan verdient, kun je regelen door:

  • het maximaal aantal gasten te bepalen;
  • online tickets te verkopen;
  • met timeslots te werken;
  • de wachtrijen goed in te delen;
  • openingstijden te verruimen;
  • bezoek exclusiever te maken;
  • dynamic pricing toe te passen voor drukke en rustige momenten;
  • in restaurants gasten te placeren;
  • en te denken in social units.


10 praktische tips

Ondernemer Myrian Ermes had vervolgens nog een hele hoop praktische tips voor attractieparken en horeca in de 1,5 meter economie:

  1. sla wachtrijen over om voldoende afstand tussen wachtende gasten te creëren;
  2. plaats schermen om tafels om meer capaciteit te organiseren;
  3. maak verschillende looproutes voor personeel en gasten;
  4. gebruik tafels om en om en benut de ongebruikte tafels als uitserveerlocatie;
  5. of maak een centrale uitserveerlocatie;
  6. communiceer met je personeel via oortjes, zo kunnen ook zij op 1,5 meter afstand van elkaar blijven;
  7. je kunt ook voor zelfbediening kiezen met plexiglas tussen personeel en gasten;
  8. plaats signing op de vloer voor een goede routing;
  9. laat gasten met een app of qr-codes bestellen;
  10. en stimuleer contactloos betalen.

Welke diensten voegen de meeste waarde toe?

Grote vraag voor veel bedrijven is het verdienmodel dat bij de 1,5 meter economie al snel niet rendabel is. Daarvoor moeten volgens Ermes bedrijven goed kijken welk aanbod de meeste waarde toevoegt. Dan is een tosti op het menu misschien niet de meest logische keuze. Bedrijven moeten zich ook afvragen hoe ze meer waarde aan hun producten kunnen toevoegen. Ook een hogere omloopsnelheid met meer shifts kan bij een beperkte capaciteit voor meer gasten zorgen. Tevens moet het reduceren van kosten niet uit het oog worden verloren. Meer waarde toevoegen doe je door: 

  • de gemiddelde besteding per gast te verhogen;
  • arrangementen en/of menu’s samen te stellen;
  • het assortiment aan te passen en te verkleinen;
  • aandacht geven aan extra inkomstenstromen met bijvoorbeeld afhalen en/of bezorgen;
  • herhaalbezoek te stimuleren met terugkomacties;
  • en vergeet niet dat bij schaarste de prijs best omhoog kan.

Functionele en commerciële communicatie

Functionele communicatie is volgens Ermes in het handhaven van de 1,5 meter economie een hele belangrijke stap. Plaats daarvoor de huisregels op een prominente plek. Zorg voor signing en afstandsindicatoren op de vloer. Geef een heldere boodschap maar wordt geen politieagent. Zet je functionele communicatie in de huisstijl, dat geeft bezoekers vertrouwen over de afzender.


De commerciële communicatie moet consumenten verleiden tot een bezoek. Stimuleer daarbij reserveren, help de gast met het maken van keuzes, laat ze bij voorkeur digitaal bestellen, voeg bij afhalen waarde toe in de verpakking en vergeet ze niet met een kaartje smakelijk eten te wensen.


Allerbelangrijkste boodschap was toch wel om zelf de regie te pakken!


Wil je het webinar nog eens terugkijken? Dat kan hier

Trefwoorden: horeca, leisure, attractieparken, crisis

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...