Geplaatst op: 18-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe Nederlandse dagattracties toegankelijker en inclusiever kunnen worden

Hoe Nederlandse dagattracties toegankelijker en inclusiever kunnen worden
Afbeelding van Alexas_Fotos via Pixabay

Nederlandse dagattracties moeten en kunnen meer doen aan toegankelijkheid en inclusiviteit. Dat schrijft Karin Stiksma van Joint Projects in haar white paper ‘ Pleasure for all’.


"Gasten, Nederlandse en Europese wet- en regelgeving, de overheid en de samenleving vragen om meer voorzieningen voor mensen met een beperking”, schrijft Stiksma die haar paper start met een mooi toekomstbeeld waar het over 10 jaar heel normaal is dat iedereen plezier heeft tijdens een dagje uit. Aanbieders kunnen op drie variabelen sturen: attracties, infrastructuur en medewerkers.


Inclusiviteit als nieuwe normaal

Volgens Stiksma is in 2030 inclusiviteit het nieuwe normaal. Zo kunnen met nieuwe technologien attracties geschikt worden gemaakt om mensen met een beperking te trekken en kunnen met bijvoorbeeld VR ook multi-zintuigelijke ervaringen gecreëerd worden wat voor gasten met bijvoorbeeld een visuele of auditieve beperking mooi nieuw aanbod is. Voor zowel overheid als ondernemers is een rol weggelegd in de realisatie van toegankelijke infrastructuur. Ook in de communicatie is nog veel te verbeteren voor gasten met speciale wensen. Robots kunnen worden ingezet voor de begeleiding van gasten met een beperking. In de huidige krappe arbeidsmarkt moeten dagattracties ook meer kijken naar het inzetten van medewerkers met een beperking.


Branche moet flinke stappen gaan maken

Op dit moment signaleert Stiksma in de branche vooral onwetendheid en onvoldoende bewustzijn over en gebrek aan kennis van de doelgroep. Dat uit zich in weinig tot geen fysiek aangepast attracties die geschikt zijn voor mensen met een motorische beperking en onvoldoende activiteiten voor deze doelgroep. Daarnaast ontbreekt het aan een toegankelijke infrastructuur. Medewerkers hebben, ondanks goede bedoelingen, onvoldoende skills om mensen met een beperking goed tegemoet te treden en te helpen.


Nieuwe product-marktcombinaties ontwikkelen

Dagattracties moeten in de optiek van Stiksma op zoek naar nieuwe product-marktcombinaties voor deze doelgroep. Verder moeten ze anders gaan samenwerken met belangenorganisaties: "Deze verenigingen kennen de specifieke wensen en behoeften van deze gasten gedurende de gehele customer journey goed.” Volgens Stiksma moeten dagattracties ook een beroep kunnen doen op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning om hulpmiddelen voor gasten aan te schaffen. Een nieuwe blik op inclusiviteit met bijpassende maatregelen kan de branche jaarlijks honderdduizenden nieuwe en vooral gelukkige klanten brengen.


De white paper ‘Pleasure for all’ is via de website van Joint Projects te downloaden. Wil je met toegankelijkheid en inclusiviteit aan de slag? Kom dan naar de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit. Daar geeft Karin een workshop in een van de breakout sessies.

Link: https://jointprojects.nl/pleasure-for-all
Trefwoorden: attractieprken, dagattracties, inclusiviteit, toegankelijk toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...