Geplaatst op: 26-04-2018
Auteur: Marc Gerlings

Scan markt voor groepsaccommodaties

Ondernemers benieuwd naar positionering maar vooral naar sales

Scan markt voor groepsaccommodaties
Hoe krijg je praktisch gezien die gasten aan tafel? CELTH en Groepsaccommodaties Nederland zijn op onderzoek. Foto: GN

Groepsaccommodaties Nederland (GN) heeft het initiatief genomen om te komen tot een nieuwe strategische visie voor groepsaccommodaties en daarbij wordt kennisinstituut CELTH gevraagd voor een analyse van de markt. De herijking van de strategie is een lang gekoesterde wens binnen deze groep. De leden stellen juist praktische vragen.


GN is een jonge brancheorganisatie die staat voor de belangenbehartiging en promotie van ondernemers met één of meerdere groepsverblijven. Op dit moment telt GN 70 leden. Deze groep is een afsplitsing van de bedrijfsgroep die bij RECRON is aangesloten. Enkele bestuursleden zijn in 2016 uit de bedrijfsgroep gestapt en startten de zelfstandige GN op voor belangenbehartiging op 1 januari 2017.


Voor de ontwikkeling van de visie heeft GN samenwerking gezocht met het Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH). Binnen deze samenwerking worden onderzoeken en begeleiding uitgevoerd door de Hogescholen NHTV Breda en NHL Stenden. Voor de kennisinstellingen is het een mooie gelegenheid om meer kennis over deze specifieke sector binnen de verblijfsrecreatie in Nederland te verkrijgen en deze in het onderwijs in te zetten; in het interactieve proces worden op diverse momenten studenten en groepen studenten ingezet, meldt directeur CELTH Menno Stokman.


Veel antwoorden nodig voor heldere visie

Voor de optimale belangenbehartiging en marketingdoelstellingen van groepsaccommodaties is er behoefte aan meer specifieke kennis, zoals de omvang van de markt (vraag- en aanbodgegevens), trends en ontwikkelingen, imago en branding van de sector. Doel binnen het onderzoek is onder meer om relevante kengetallen te verzamelen over het economisch belang zoals aantal bedrijven, de omzet in de sector en spin-off naar werkgelegenheid. Maar de groepsaccommodaties willen ook meer weten over marktkansen en daarom worden onderzoeksvragen over marketing geformuleerd.


Van kengetallen naar marketing voor groepsaccommodaties


In eerste instantie wordt gekeken naar kengetallen over opbrengst per bed en bezettingsgraden. Daarbij komen praktische punten naar voren waar groepsaccommodaties mee aan de slag willen zoals verdere professionalisering in online marketing zoals het acteren op relevante platforms en het behalen van conversie. De strategische visie wordt ook vertaald naar concrete acties, waarmee GN aan de slag kan gaan, meldt CELTH. De planning is om de strategische visie met acties in het najaar van 2018 in een ledenbijeenkomst van GN te presenteren.Dat kan niet zonder de samenwerking met de leden.


Regionale samenwerking

Binnen het project wordt intensief samengewerkt met alle samenwerkingsverbanden van groepsaccommodaties in Nederland; Friesland, Ameland, Drenthe, Overijssel, Veluwe, Achterhoek (in oprichting), Brabant, Zeeland en de Stergroep. De hogescholen gaan met de ondernemers de discussie aan over trends, ontwikkelingen, doelgroepen, imago en marketing.


Inmiddels zijn de beide hogescholen aan de slag gegaan. Als trekker namens beide hogescholen is Erik van Nuland aangesteld (nuland.e@nhtv.nl). Hij is parttime verbonden als docent aan NHTV en geen onbekende in deze sector. Erik heeft vaker met netwerken praktische en strategische projecten opgezet met het bedrijfsleven in recreatie, onder meer in het NORT-verband (watersport) en via TOP Brabant. Vanuit NHL Stenden is Jasper Heslinga het aanspreekpunt (jasper.heslinga@stenden.com).


Kwartiermaker Alex de Ruiter

Als kwartiermaker voor het onderzoek en de begeleiding van GN is aangesteld oud-directeur van een groepsaccommodatie, Alex de Ruiter. De kwartiermaker meldt dat het al weer twintig jaar geleden is dat er een gedegen nationale visie voor groepsaccommodaties kwam. Het jonge GN richt zich op belangenbehartiging en wil hiervoor eerst de positionering van deze accommodaties helder krijgen. Daarbij is de hoop dat tijdens het onderzoek ook uitkomt hoe deze bedrijven zich het beste in de markt kunnen zetten. Het is de taak van de vereniging om de bedrijven met elkaar te verbinden en te versterken. Naast het gewenste advies over strategie leven praktische punten bij de leden.


Meer eigen boekingen genereren


Zij willen onder meer eigen boekingen genereren, los van dure boekingssites waar vaak veel commissie achterblijft. Een andere praktische vraag van ondernemers is hoe zij zich het werken op social media beter eigen kunnen maken. Dat kan niet los gezien worden van een nationale of regionale positionering. Dat het een fors segment is blijkt wel uit de 9.000 bedden die in Nederland via GN worden aangeboden. Om sterker te zijn in online marketing is er al een samenwerking met www.elkegroep.nl, een onderdeel van boekingsmachine voor Nederlandse accommodaties www.elkeplek.nl. "Het volume is flink en dat moet meer worden”, meldt Alex de Ruiter. De regionale trends en samenwerking vindt De Ruiter belangrijk. Daarom wordt op locatie in het land onderzoek gedaan en worden vooraf aan het onderzoek al samenwerkingsverbanden opgezet om het onderzoek een grote kans van slagen te geven.


Meer informatie over GN kun je vinden op de in februari opgerichte site: www.groepsaccommodaties-nederland.nl
Trefwoorden: accommodatie, groepsaccommodatie, marketing, kengetal, onderzoek

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...