Geplaatst op: 19-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

CBS, NBTC en CELTH starten Data & Development Lab Bestemming Nederland

Een data-gedreven aanpak ten behoeve van de duurzame ontwikkeling van bestemming Nederland

CBS, NBTC en CELTH starten Data & Development Lab Bestemming Nederland
Marleen Verbruggen (CBS), Stefan Hartman (CELTH), Menno Stokman (CELTH) en Jos Vranken (NBTC)

Vandaag hebben het Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC Holland Marketing en expertisecentrum CELTH de handen in één geslagen voor het Data & Development Lab Bestemming Nederland. Door data en expertise te bundelen zetten partijen in op het ontwikkelen van nieuwe en scherpere inzichten om een bijdrage te leveren aan de effectieve doorontwikkeling van bestemming Nederland. In de branche is grote behoefte aan sturingsinformatie om de spreidingsdoelen te behalen. "Het lab moet een fundament geven voor beleid dat er toe doet”, zei Jos Vranken bij de presentatie. Het doel van het lab is om met goede data inzicht in bezoekstromen te krijgen teneinde met bezoekersmanagement de toeristenstromen beter te kunnen beheren.


Ook Google en Schiphol hebben aangegeven een actieve bijdrage te willen leveren aan het lab. Samen met deze en andere partijen is het mogelijk om inzicht te krijgen in bezoekersgedrag tijdens de hele reiscyclus als basis voor onder andere vraagsturing en aanbodinnovatie.


Data & Development Lab: meten is weten

Met het Data & Development Lab bundelen CBS, NBTC en CELTH data en kennis om sneller en doorlopend inzicht te krijgen in (inter)nationale bezoekersstromen. "Deze data en kennis zijn bijvoorbeeld nodig om richting te kunnen geven aan de bovengemiddelde groei van het aantal internationale bezoekers”, aldus Jos Vranken, directeur NBTC bij de lancering. In het Data & Development Lab Bestemming Nederland maken partijen gebruik van zowel bestaande als nieuwe databronnen en technieken, om zo tot actuele inzichten te komen die een bijdrage kunnen leveren aan de duurzame ontwikkeling van bestemming Nederland.


Marleen Verbruggen, plaatsvervangend directeur sociaal-economische en ruimtelijke statistieken CBS: "De strategische alliantie maakt het mogelijk om het toeristisch beleid beter en sneller te onderbouwen met cijfers en innovatief onderzoek. Hiermee versterken statistiek, beleid en onderzoek elkaar.” Het CBS wil het lab ondersteunen met kennis van moderne onderzoeksmethoden.


Volgens Menno Stokman, directeur van CELTH ontbreekt het nu aan echte data om de discussie te verbeteren: "Inzicht in de bezoekersbeleving en -stromen zijn belangrijk, om vervolgens kennis en tools te ontwikkelen om bezoekersmanagement mogelijk te maken. Vanuit de brede expertise bij de Hogescholen, kennisinstituten en Universiteiten die in CELTH samenwerken kunnen we de benodigde expertise betrekken en voortbouwen op de kennisprojecten die we al in huis hebben. Door zoveel mogelijk studenten, docenten en lectoren te laten participeren, vloeit de actuele opgedane kennis direct terug in het onderwijs. Zo snijdt het mes aan twee kanten: zowel de markt als het onderwijs profiteert.”.


Inzichten voor duurzame ontwikkeling bestemming Nederland

CELTH en haar partnerhogescholen NHTV, NHL Stenden, HZ en de onderzoeksinstituten European Tourism Futures Institute (NHL Stenden Hogeschool) en Kenniscentrum Kusttoerisme (HZ Hogeschool) zijn al een aantal jaren bezig met de problematiek rondom bezoekersdruk (overtourism). Vorig jaar werd een onderzoek afgerond naar bezoekersdruk in zes Europese steden, waaronder Amsterdam. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een vervolgonderzoek in kleinere steden. Daarnaast zijn CELTH onderzoekers bezig met het ontwikkelen van slimme methodieken en praktische oplossingsrichtingen om duurzaam stedelijk toerisme te bewerkstelligen, via het door Europa medegefinancierde project Smart City Hospitality (SCITHOS). Menno Stokman: "Met de samenwerking in het Lab kunnen we nog sterker bijdragen aan een duurzame destinatieontwikkeling van de bestemming Nederland. Door de sterke oriëntatie op hedendaagse marktuitdagingen en inzet van zoveel mogelijk studenten, docenten en lectoren, zorgen we als CELTH ook direct voor actualisatie van het gastvrijheidsonderwijs.”

Link: https://www.nbtc.nl/nl/homepage/cijfers-en-trends/data-development-lab.htm
Topics:CELTH, Toerisme
Trefwoorden: celth, onderzoek, toerisme, spreiding, overtourism, bezoekgedrag

CELTH
 





||| Nieuws |||

18/03/24
Lidstaten willen toerisme hoog op de agenda van de nieuwe Europese Commissie
Toerisme blijft in Europa hoog op de politieke agenda staan. De huidige Europese Commissie zal na de verkiezingen haar uiterste best doen toerisme op EU-niveau goed op de agenda te houden.
30/01/24
PD-kandidaat: Kansen voor hotels door CSRD
In het Professional Doctorate voor Leisure, Tourism & Hospitality traject is Armand Odekerken ingestapt. Odekerken onderzoekt hoe verschillende hotelketens duurzaamheidsstrategieën kunnen ontwikkelen en implementeren die voldoen aan de wetgeving over Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
11/01/24
Vier nieuwe projecten van CELTH
De onderzoekers van CELTH zijn samen met werkveldpartners met maar liefst vier nieuwe projecten gestart. De projecten richten zich op een bewonersprofijt en -betrokkenheid, een eerlijker verdeling van de voordelen van toerisme en een rankingsystematiek voor duurzame prestaties van natuurhuisjes.
23/10/23
Forumdiscussie: Ensut Screw Up - Leisure in Stedelijke Gebiedsontwikkeling
Het Expertise Network Sustainable Urban Tourism (ENSUT), Sweco en J2Leisure organiseerden met ondersteuning van CELTH en ABN AMRO een interessante paneldiscussie over leisure en stedelijke gebiedsontwikkeling.
09/10/23
NRIT interviews experts arbeidsmarkt en vakantieparken
Dinsdag 14 november 11.00 uur, Dubbelinterview NRIT Media met Jeffrey Belt (adjunct-directeur HISWA-RECRON) en Simone Romijn (Kenniscentrum CELTH) over de arbeidsmarkt en human capital. Woensdag 15 november 11.00 Dubbelinterview NRIT met Klaas van Erp en Jappe Eggink (Maas recreatie bedrijfsmakelaardij) over vakantieparken, trends en de kracht van vastgoed.
30/06/23
Sector tekent Hospitality Pact
Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen. Vandaag lanceren zij het Hospitality Pact. Het doel van dit Pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarktuitdagingen van vandaag en morgen.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
23/03/23
Trendcongres 2023: Tourism Futures
Na de pandemie gaan we eindelijk weer live met het Trendcongres. Het team van NRIT heeft samen met de hogescholen een mooi programma gemaakt rond het thema Tourism Futures.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...