Geplaatst op: 19-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

CBS, NBTC en CELTH starten Data & Development Lab Bestemming Nederland

Een data-gedreven aanpak ten behoeve van de duurzame ontwikkeling van bestemming Nederland

CBS, NBTC en CELTH starten Data & Development Lab Bestemming Nederland
Marleen Verbruggen (CBS), Stefan Hartman (CELTH), Menno Stokman (CELTH) en Jos Vranken (NBTC)

Vandaag hebben het Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC Holland Marketing en expertisecentrum CELTH de handen in één geslagen voor het Data & Development Lab Bestemming Nederland. Door data en expertise te bundelen zetten partijen in op het ontwikkelen van nieuwe en scherpere inzichten om een bijdrage te leveren aan de effectieve doorontwikkeling van bestemming Nederland. In de branche is grote behoefte aan sturingsinformatie om de spreidingsdoelen te behalen. "Het lab moet een fundament geven voor beleid dat er toe doet”, zei Jos Vranken bij de presentatie. Het doel van het lab is om met goede data inzicht in bezoekstromen te krijgen teneinde met bezoekersmanagement de toeristenstromen beter te kunnen beheren.


Ook Google en Schiphol hebben aangegeven een actieve bijdrage te willen leveren aan het lab. Samen met deze en andere partijen is het mogelijk om inzicht te krijgen in bezoekersgedrag tijdens de hele reiscyclus als basis voor onder andere vraagsturing en aanbodinnovatie.


Data & Development Lab: meten is weten

Met het Data & Development Lab bundelen CBS, NBTC en CELTH data en kennis om sneller en doorlopend inzicht te krijgen in (inter)nationale bezoekersstromen. "Deze data en kennis zijn bijvoorbeeld nodig om richting te kunnen geven aan de bovengemiddelde groei van het aantal internationale bezoekers”, aldus Jos Vranken, directeur NBTC bij de lancering. In het Data & Development Lab Bestemming Nederland maken partijen gebruik van zowel bestaande als nieuwe databronnen en technieken, om zo tot actuele inzichten te komen die een bijdrage kunnen leveren aan de duurzame ontwikkeling van bestemming Nederland.


Marleen Verbruggen, plaatsvervangend directeur sociaal-economische en ruimtelijke statistieken CBS: "De strategische alliantie maakt het mogelijk om het toeristisch beleid beter en sneller te onderbouwen met cijfers en innovatief onderzoek. Hiermee versterken statistiek, beleid en onderzoek elkaar.” Het CBS wil het lab ondersteunen met kennis van moderne onderzoeksmethoden.


Volgens Menno Stokman, directeur van CELTH ontbreekt het nu aan echte data om de discussie te verbeteren: "Inzicht in de bezoekersbeleving en -stromen zijn belangrijk, om vervolgens kennis en tools te ontwikkelen om bezoekersmanagement mogelijk te maken. Vanuit de brede expertise bij de Hogescholen, kennisinstituten en Universiteiten die in CELTH samenwerken kunnen we de benodigde expertise betrekken en voortbouwen op de kennisprojecten die we al in huis hebben. Door zoveel mogelijk studenten, docenten en lectoren te laten participeren, vloeit de actuele opgedane kennis direct terug in het onderwijs. Zo snijdt het mes aan twee kanten: zowel de markt als het onderwijs profiteert.”.


Inzichten voor duurzame ontwikkeling bestemming Nederland

CELTH en haar partnerhogescholen NHTV, NHL Stenden, HZ en de onderzoeksinstituten European Tourism Futures Institute (NHL Stenden Hogeschool) en Kenniscentrum Kusttoerisme (HZ Hogeschool) zijn al een aantal jaren bezig met de problematiek rondom bezoekersdruk (overtourism). Vorig jaar werd een onderzoek afgerond naar bezoekersdruk in zes Europese steden, waaronder Amsterdam. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een vervolgonderzoek in kleinere steden. Daarnaast zijn CELTH onderzoekers bezig met het ontwikkelen van slimme methodieken en praktische oplossingsrichtingen om duurzaam stedelijk toerisme te bewerkstelligen, via het door Europa medegefinancierde project Smart City Hospitality (SCITHOS). Menno Stokman: "Met de samenwerking in het Lab kunnen we nog sterker bijdragen aan een duurzame destinatieontwikkeling van de bestemming Nederland. Door de sterke oriëntatie op hedendaagse marktuitdagingen en inzet van zoveel mogelijk studenten, docenten en lectoren, zorgen we als CELTH ook direct voor actualisatie van het gastvrijheidsonderwijs.”

Link: https://www.nbtc.nl/nl/homepage/cijfers-en-trends/data-development-lab.htm
Topics:CELTH, Toerisme
Trefwoorden: celth, onderzoek, toerisme, spreiding, overtourism, bezoekgedrag

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...