Geplaatst op: 16-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Succesvolle paasvakantie in Belgisch Limburg

Succesvolle paasvakantie in Belgisch Limburg

Belgisch Limburg heeft een succesvolle paasvakantie achter de rug. Van de logiesverstrekkers melde zeventig procent een even goede of betere paasvakantie dan vorig jaar. Vooral het zomerse weekend van 7 en 8 april zorgde voor veel last minute boekingen. Bij de dagattracties liep het aantal tevreden uitbaters zelfs op tot negentig procent. Naar schatting boekten 100 duizend gasten een vakantie in Limburg en realiseerde de regio daarmee 290 duizend overnachtingen, goed voor een omzet van 24 miljoen euro.


Toerisme Limburg, de marketingorganisatie ter ondersteuning van het toerisme in Limburg, bevroeg tijdens de voorbije paasvakantie 140 logiesuitbaters en een tiental uitbaters van grote attracties in de provincie.


"Een bevestiging dat onze blijvende investeringen én de inspanningen van onze publieke en private partners hun vruchten afwerpen”, zegt Igor Philtjens gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw tevreden, "Er zijn al meer dan 230.000 Limburg Vakantiegidsen verdeeld tot aan de paasvakantie. Niet alleen via o.a. krantenwinkels, logies en attracties. Maar ook via fiets- en wandelbeurzen in binnen- en buitenland. Want fietsen en wandelen blijven de populairste activiteiten van onze gasten, ook tijdens de paasvakantie, blijkt uit de bevraging. Gevolgd door gastronomie, terecht het overkoepelende thema van onze campagnes dit jaar.”


Paasvakantie als ultiem familiemoment

Ondanks de schoolvakantie kreeg één op twee logiesuitbaters koppels zonder kinderen over de vloer. Toch geldt de paasvakantie traditioneel ook als een ultiem familiemoment. Hetzij voor gezinnen met kinderen, hetzij voor grootouders met hun kleinkinderen. En zelfs de drie generaties die samen Limburg komen ontdekken tijdens een verblijf of daguitstap. Igor Philtjens: "We merken dat vooral de Limburgse vakantieparken en vakantiewoningen erg populair zijn tijdens schoolvakanties. Niet alleen voor gezinnen met kinderen. Maar ook de trend van familiegezelschappen die, zelfs met meerdere generaties, samen op vakantie naar Limburg komen, zit in de lift.” Ook de attracties bevestigen deze trends. Zij ontvingen deze paasvakantie niet alleen heel wat gezinnen, maar ook opvallend veel grootouders met hun kleinkinderen.


Onthaasten dichtbij huis steeds populairder

Opvallend is ook dat bezoekers of gasten niet per se van ver kwamen de voorbije paasvakantie. Hoewel vier op tien Limburgse logiesuitbaters gasten uit het buitenland heeft ontvangen, wordt West-Vlaanderen genoemd als populairste herkomstregio. Gevolgd door Oost-Vlaanderen. Limburg staat hierbij zelfs op de derde plaats. "Hét bewijs dat onthaasten dichtbij huis of zelfs in eigen regio steeds populairder wordt. En dat is niet alleen goed voor onze welvaart, maar ook voor ons welzijn”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, belgie, vlaanderen

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...