Geplaatst op: 09-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Recordjaar voor Nederlandse hotels

Recordjaar voor Nederlandse hotels
Bron: Pixabay
De Nederlandse hotelmarkt heeft opnieuw een uitstekend jaar achter de rug. Uit onderzoek van Horwath HTL blijkt dat de bezettingsgraad van de hotels in 2017 is gestegen, terwijl ook de gemiddelde kamerprijs weer toenam. Voor 2018 wordt een verdere groei verwacht van zowel bezettingsgraad als kamerprijs, naar nieuwe recordhoogte.


Uit het onderzoek onder ruim 200 drie-, vier- en vijfsterren hotels in Nederland blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad is gestegen van 73,9% in 2016 tot 76,8% in 2017. De bezettingsgraad is sinds recordjaar 1998 niet meer zo hoog geweest. Verwacht wordt dat de bezettingsgraad dit jaar zal doorstijgen naar circa 78%, waarmee het record van 1998 zou worden geƫvenaard.


De gemiddelde kamerprijs steeg in 2017 eveneens, van € 107 tot € 113. De gemiddelde kamerprijs blijft daarmee eveneens net onder het record van € 114, dat behaald werd in 2002. In 2018 zal de kamerprijs naar verwachting met 3% stijgen tot € 117, wat een absoluut record zou zijn voor de Nederlandse hotellerie.



Hoogste prijsstijgingen in het lagere segment

Opvallend is dat de hoogste prijsstijgingen worden gerealiseerd in de lagere segmenten. In het driesterrensegment steeg de gemiddelde kamerprijs in 2017 met 8%, van € 91 tot € 98. In het viersterrensegment steeg de kamerprijs met 5% naar € 109, terwijl in het vijfsterrensegment de prijsstijging slechts 2% was. Desondanks ligt het prijsniveau in het vijfsterrensegment, met € 216 in 2017, nog altijd ruim twee maal zo hoog als in het driesterrensegment.


Tabel 1. Ontwikkeling kamerprijzen Nederlandse hotels

 

2016

2017

2018 Prognose

Nederland

€ 107

€ 113

€ 117

Amsterdam & Schiphol

€ 131

€ 141

€ 146

Provincies

€ 88

€ 91

€ 94

Driesterren

€ 91

€ 98

€ 102

Viersterren

€ 104

€ 109

€ 113

Vijfsterren

€ 212

€ 216

€ 223

Amsterdam

€ 144

€ 156

€ 162

Rotterdam

€ 95

€ 100

€ 103

Den Haag

€ 94

€ 104

€ 107

Utrecht

€ 96

€ 99

€ 102

Maastricht

€ 102

€ 105

€ 109

Bron: Horwath HTL                                        


De bezettingsgraad daarentegen steeg het snelst in het vijfsterrensegment, met 5 procentpunten van 70,5% naar 75,5%. In het driesterrensegment, waar de bezettingsgraad al hoger lag, werd een stijging van 2,2 procentpunten behaald, tot 77,9%. Het viersterrensegment behaalt een gemiddelde bezettingsgraad van 76,5% in 2017, dankzij een stijging van 2,8 procentpunten.


Tabel 2. Ontwikkeling bezettingsgraden Nederlandse hotels

 

2016

2017

2018 Prognose

Nederland

73,9%

76,8%

77,8%

Amsterdam & Schiphol

82,2%

85,3%

84,8%

Provincies

68,4%

71,2%

72,8%

Driesterren

75,7%

77,9%

78,6%

Viersterren

73,7%

76,5%

77,6%

Vijfsterren

70,5%

75,5%

76,5%

Amsterdam

83,0%

84,6%

84,2%

Rotterdam

69,4%

73,2%

74,2%

Den Haag

74,3%

74,0%

74,4%

Utrecht

71,0%

76,2%

77,9%

Maastricht

71,1%

71,9%

72,9%

Bron: Horwath HTL                                        


Hotelmarkt volgt economische groei

Hoteliers verwachten dat de groei in 2018 vooral gestimuleerd wordt door de economische groei in Nederland en wereldwijd. Ook het lokale toerisme wordt gezien als positieve invloed. Negatieve invloed wordt verwacht van de gevolgen van de Brexit, eventuele nieuwe terroristische aanslagen en van uitbreidingen in het hotelaanbod. Circa 60% van de hoteliers verwacht dat de bezettingsgraad zal stijgen, en maar liefst 80% verwacht een stijging van de gemiddelde kamerprijs. De sterkste groei wordt verwacht in het toeristisch individuele segment, gevolgd door het zakelijke segment en het congressegment. Toergroepen zullen naar verwachting slechts licht toenemen.


Amsterdam voorop in groei

Vooral de hotels in Amsterdam & Schiphol maken een voorspoedige ontwikkeling door. De bezettingsgraad in de hoofdstad is in 2017 voor het eerst sinds 2000 weer gestegen tot boven de grens van 85%. De kamerprijzen in Amsterdam zijn met bijna 8% gestegen, van € 131 tot € 141. Voor 2018 verwachten de Amsterdamse hoteliers een stijging van 4%, naar € 146. De bezettingsgraad zal naar verwachting op circa 85% blijven.


Buiten de regio Amsterdam steeg de bezettingsgraad in 2017 eveneens, van 68,4% tot 71,2%. De gemiddelde kamerprijzen van de hotels zijn hier met 3% gestegen, tot € 91. Voor 2018 wordt verwacht dat de kamerprijzen buiten Amsterdam zullen toenemen tot € 94, terwijl de bezettingsgraad naar verwachting stijgt tot 73%.


Dutch City Hotel Index

Ook de overige grote Nederlandse hotelsteden (Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Maastricht) laten een stijging zien in zowel bezettingsgraad als gemiddelde kamerprijs. Uit de Dutch City Hotel Index, eind vorig jaar gepubliceerd door Horwath HTL en ABN AMRO, bleek al dat de steden in de Randstad (Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag) als hotelstad de beste vooruitzichten bieden, gevolgd door steden als Eindhoven en Haarlemmermeer. Kleinere gemeenten als Valkenburg, Texel en Apeldoorn bieden hierin minder perspectief.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, omzet, prijzen, bezetting

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...