Geplaatst op: 06-04-2018
Auteur: Marc Gerlings

Bedankt deelnemers top Trendcongres 2018

Bedankt deelnemers top Trendcongres 2018

Gisteren vond het uitverkochte Trendcongres 2018 plaats bij Saxion in Apeldoorn. Tot laat in de middag werd genetwerkt en kennis gedeeld. Het was een superdag voor de ontwikkeling van het vakgebied en daarom willen we als organisator alle 180 aanwezigen bedanken.

Coalitie voor dikke regio
Gert Jan Hospers en Michiel Flooren lieten in het plenaire deel zien hoe je een regio sterker maakt. Het gaat niet alleen over het op de kaart zetten maar vooral hoe je van connectie tussen partijen naar coalitie voor een sterke regio komt. Gert Jan en Michiel toonden nationale en internationale voorbeelden waarom regio’s niet en juist wel tot sterke merken uitgroeien. Verandering in de maatschappij kan je positie ook laten afbrokkelen. Een kort voorbeeld, regio Noord-Duitsland richtte zich lange tijd op het recreatieve fietsen (de smalle regio tussen ruwweg Bad Bentheim en de Waddenzee). De relatief vlakke regio met zijn kleinschalige aantrekkelijke stadjes is als een warm bad voor fietsers. Toen kwam de opkomst van de e-bike en opeens waren heuvels en bergen geen probleem meer voor fietsers. Langzaam lekte het potentieel aan bezoekers weg naar andere streken. Alternatieve energieopwekking, met name windenergie, had al een stevige traditie in deze Duitse regio. Daarom verlegt de regio de positionering naar het bekijken en ervaren van deze duurzame energie. Gert Jan wilde aangeven dat dikke regio’s, zoals hij eenduidige sterke regiomerken benoemt, altijd scherp moeten blijven op veranderingen in de markt. Reisjournalist Hans Avontuur zorgde voor de opening van de dag en een intermezzo. Met zijn honderden reizen in zijn rugzak hield hij het publiek voor hoe belangrijk eigenheid en authenticiteit is voor regio’s. Hans illustreerde dat met anekdotes over een verblijf in de outback van Australië en zijn ervaringen van de recente reis door Amerika. "Ga niet eten bij een grote hamburgerketen maar bij dat kleine bedrijf waar die mevrouw met hart en ziel achter de zaak staat. Daar kom je het echte Amerika tegen.”

Luchtvaart buiten schot?
Paul Peeters onthutste de gasten met het feit dat er een Klimaatakkoord is van Parijs (2015) maar dat de luchtvaart niet in dat akkoord is opgenomen. Net die luchtvaart groeit stevig door op de positief ontwikkelende economie en de toename van het wereldwijde toerisme. Vrijwel alle scenario’s om het vliegverkeer efficiënter te maken, doen veel te weinig om de klimaatdoelen te halen. Peeters ontwikkelde een simulator waarin meerdere vervoersmogelijkheden worden meegenomen zoals de net gelanceerde Eurostar tussen Amsterdam en Londen. Alleen een scenario met veel aandacht voor elektrische auto’s, stevig investeren in snelle treinen en tickets voor vliegreizen fors belasten kan de uitkomst tot dichtbij de wensen van het Klimaatakkoord brengen. Als er echt een slot komt op de ontwikkeling van luchtvaart, zoals een plafond voor Schiphol, dan kunnen regio’s dit stevig voelen in de daling van het aantal overnachtingen. Peeters voorspelde dat dit slot er zeker aankomt.

In de middag konden de deelnemers kiezen uit maar liefst 20 workshops. De thema’s varieerden van het ontwikkelen van scenario’s voor veiligheid in regio’s tot en met het succesvol inzetten van cultureel kapitaal. Bij meerdere workshops bleek dat deelnemers liever nog meer vragen wilden stellen. NRIT onderzoekt daarom de mogelijkheid om op een andere locatie en later tijdstip enkele onderwerpen meer verdieping te geven.

Team Saxion bedankt
Onze dank gaat uit naar de samenwerkende Hogescholen: Saxion, HZ University of applied sciences, NHL Stenden, Inholland en NHTV. De ontvangst door het hospitality team van de opleiding hotelmanagement bij de locatie van Saxion in Apeldoorn was hartverwarmend. In 2019 wordt het Toerismecongres in Leeuwarden gehouden bij Stenden. Houd hiervoor www.toerismecongres.nl in de gaten.

Trefwoorden: trends, congres, Saxion, hogeschool, toerisme, regio, marketing, productontwikkeling

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, me...
20/03/17
Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager’ h...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/04/18
Exclusief voor leden
Groot toeristisch evenement met zeilwagen en 150 figuranten
Op zaterdag 12 mei 2018 vindt bij Scheveningen een groots historisch spektakel plaats, waar meer da...
16/04/18
150 jampotjes van Rivierenland naar Tweede Kamer
Het Regionaal Bureau Toerisme Rivierenland heeft op een ludieke wijze 150 leden van de Tweede Kamer...
16/04/18
Elf natuurmusea programmeren dezelfde tentoonstelling
In het Natuurhistorisch Museum Rotterdam vond zaterdagavond 14 april de landelijke aftrap van de Ned...
09/04/18
Nederlands en Belgisch Limburg samen op Duitse markt
Nederlands en Belgisch Limburg trekken opnieuw samen op in de bewerking van de Duitse grensmarkt. ...
05/04/18
Campings kunnen breed online reputatie meten
Europees online bedrijf Campingmonkey introduceert Camping-reviews.com. Deze online tool vereenvo...
04/04/18
Exclusief voor leden
Noord-Holland Noord brengt visie uit op vitale verblijfsaccommodaties
Noord-Holland Noord is een populaire bestemming voor toeristen en recreanten. Jaarlijks verblijven ...
04/04/18
Topattracties bundelen budget en staan op tramlijn 9
De Amsterdamse tramlijn 9 is in de maand april van 2018 gekleurd in de kleuren van bloemen en topat...
30/03/18
Exclusief voor leden
NS-wandeltocht van Boxtel naar Best ontwikkeld
Vanaf 1 april 2018 bieden Wandelnet en de Nederlandse Spoorwegen de NS-wandeling ‘Hart van Het Groen...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk