Geplaatst op: 20-03-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Guerilla-actie van Citymarketing Breda

Guerilla-actie van Citymarketing Breda
Bezoekers van de Bredase binnenstad werden de afgelopen dagen met bijzondere krijttekeningen op straat geconfronteerd. Het bleek een guerilla-actie te zijn van de nieuwe citymarketingorganisatie van de stad.


Op verschillende markante plekken in de stad zoals de Grote Markt en Kasteelplein werd de tijdelijke graffiti van het logo van Breda gespot. Doel van de actie is om Bredanaars, maar vooral ook bezoekers, te wijzen op de veelzijdigheid van de stad en het predicaat ‘Beste Binnenstad 2017-2019’.


Graffiti spoelt met regenbui weer weg

De door City Marketing Breda geplaatste graffiti bleef niet onbesproken. De tijdelijke aard van de graffiti stemde uiteindelijk mild. De honderd kunstwerken zullen vanzelf verdwijnen met een paar regenbuien. De boodschap van de werken is wat betreft directeur Citymarketing Janine Bos echter veel duurzamer: "We hebben afgelopen november niet voor niets het predicaat ‘Beste Binnenstad’ gekregen. Breda heeft zoveel te bieden. Laten we dat aan bezoekers, maar ook aan eigen inwoners, voor eens en voor altijd duidelijk maken.”


Onder de tijdelijke graffiti staan icoontjes die moeten aansporen om er foto’s van te maken en te delen op sociale media. Daar staat volgens Bos ook iets tegenover. "Wanneer je als bezoeker aan de binnenstad de graffiti tegenkomt, daar een foto van maakt en deelt via Facebook, Instagram of Twitter dan maak je kans op een leuke prijs.”


Janine Bos: "Vanaf maandag 9 april stopt de internationale trein Amsterdam-Brussel hier. Prachtig natuurlijk, maar wij willen als Breda natuurlijk meer zijn dan slechts een tussenstop. Daarom staan er onder de krijtgraffiti verschillende hashtags. Naast #bredabestebinnenstad maken we het voor mensen uit het buitenland duidelijk dat Breda een bezoek en verblijf waard is met: #Bredabestcity, #BredaBesteInnenstadt en #Bredameilleurcentreville.



Actie staat niet op zichzelf

De guerilla-actie van Citymarketing staat niet op zichzelf. Er volgen meer initiatieven die de veelzijdigheid van de stad Breda zullen onderstrepen. Bos: "Breda verdient het om nationaal, maar zeker ook internationaal op de kaart te staan. Om op te vallen tussen al die andere steden die dingen naar de hand van bezoekers, zullen we ons in aanpak en campagnes echt moeten onderscheiden. Voor nu zou ik graag alle Bredanaars willen oproepen om foto’s van de krijtgraffiti te delen op social media. Niet alleen om de prachtige prijzen die je kunt winnen, maar vooral om hun trots op de stad tot uitdrukking te brengen. Of dat nu in het Nederlands, Engels, Duits of Frans is, het draait maar om één ding: #bredabestebinnenstad. En dat pakt geen enkele stad ons voorlopig af…”

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, steden, citymarketing, noord-brabant

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...