Geplaatst op: 19-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Mooie groei van vrijetijdssector Rivierenland

Mooie groei van vrijetijdssector Rivierenland

De vrijetijdseconomie in Rivierenland is in 2016 met maar liefst 8% gegroeid ten opzichte van 2014. Toerisme en recreatie in Rivierenland was in 2016 goed voor bijna 162 miljoen euro aan bestedingen en 2.070 fte aan werkgelegenheid. Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) verwacht dat gezien de ontwikkelingen in de sector die stijging de komende jaren doorzet.


Rivierenland heeft geprofiteerd van het economisch herstel in Nederland sinds 2015, het grotere logiesaanbod in economisch aantrekkelijke sectoren en een forse toename van de deelname aan dagrecreatieve activiteiten. De stijging is het gevolg van zowel een volume- als prijseffect. Dat wil zeggen: meer bezoeken en overnachtingen tegen een hogere prijs.


Groei in zowel dag- als verblijfsrecreatie

Ten opzichte van 2014 zijn de totale bestedingen in het verblijfstoerisme met 12% gestegen, met name bij bungalows, hotels en bed & breakfasts. Het aantal dagbezoeken steeg met 10%, waarbij cultuur, watersport en attracties de grootste groei doormaakte.


De totale groei is in lijn met de landelijke groei van toerisme. De sterke groei van 19% van het aantal overnachtingen in Rivierenland overstijgt echter de landelijke groei van 6%.


Positieve lange termijn-ontwikkeling

Na 2016 zijn reeds ontwikkelingen gestart die positief zullen bijdragen aan bestedingen in de dagrecreatie, hotelsector en zakelijke markt. Een aanvulling van meer divers verblijfsrecreatief aanbod met hoge bestedingen kan de groei versterken.


Op de lange termijn hangt de groei van verblijfstoerisme sterk samen met de ontwikkeling van dagrecreatie. Het is dan ook kansrijk om in te zetten op een hoogwaardige all weather-attractie. Hierbij biedt een verdere focus in de marketing op internationale toeristen extra kansen. Door in te zetten op hoogwaardig aanbod met hogere bestedingen kan een belangrijke impuls aan de vrijetijdseconomie in Rivierenland worden gegeven.




Meer informatie

De kennis vanuit het onderzoek wordt door RBT Rivierenland aangeboden aan bedrijfsleven, overheden en organisaties. Deze kennis wordt ingezet om kansen voor Rivierenland te vertalen naar concrete plannen. De onderzoeksresultaten zijn samengevat en visueel gemaakt in een duidelijke animatie. Deze is te vinden op Rivierenland.biz/monitor2016.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: economische betekenis, werkgelegenheid, rivierenland

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...