Geplaatst op: 15-03-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie

Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie
Onder de titel Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie introduceren keynotes Michiel Flooren en Gert Jan Hospers het thema Leisure en Tourism als drivers voor regio-ontwikkeling van het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2018.


Op 5 april organiseert NRIT Media samen met de vijf HTRO-opleidingen van Saxion, NHL Stenden, Inholland, NHTV en HZ het jaarlijkse Trendcongres Toerisme & Vrije tijd. Al meer dan 100 deelnemers hebben zich ingeschreven. Mis het niet en reserveer snel je ticket!


Rol van toerisme voor regionale ontwikkeling

In deze keynote gaan Michiel Flooren en Gert Jan Hospers vanuit geografisch perspectief in op de rol van toerisme en leisure voor regionale ontwikkeling. Regionale bestemmingen strijden om de gunst van bezoekers. Om zich in deze competitie te onderscheiden maken ze gebruik van hun identiteit. Een (h)erkende regionale identiteit is van belang om bezoekers te trekken.


Crossovers leiden tot nieuwe bezoekersstromen

In veel Europese regio’s ontstaat innovatie op toeristisch gebied als gevolg van ‘crossovers’ tussen de vrijetijdssector met andere sectoren, zoals sport, cultuur, zorg, natuur, agro & food en retail. Zo leidt de combinatie van gastronomie en toerisme in rurale gebieden tot productontwikkeling en nieuwe bezoekersstromen. Ook bekende wijnregio’s profiteren van dergelijke economische diversificatie. In urbane gebieden wordt de vrijetijdssector vaak gezien als een panacee voor stedelijke revitalisering. Beleidsmakers beschouwen toerisme en leisure dan als ‘sunrise industry’ die een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van de regionale arbeidsmarkt. Daarbij wijzen ze vaak op het belang van samenwerkingsverbanden tussen regionale bedrijven en kennisinstellingen. Zo ontstaan regionale netwerken, clusters en coalities die vanuit de publieke sector worden ondersteund.


Regionaal kansen pakken

Wil de vrijetijdssector inderdaad een driver zijn voor regionale ontwikkeling, dan begint het met een analyse van de regionale kansen voor toerisme en leisure. Dat vraagt om het combineren van algemene principes over het toeristisch potentieel van regio’s met kennis over regionale samenwerking. In deze lezing doen we daarvoor een aanzet en passeren ‘good practices’ uit Europese regio’s de revue. Het verhaal levert inspiratie op voor regio’s die toerisme en leisure willen koppelen aan actuele regionale thema’s.


Inspirerend en uitdagend programma

Het programma van het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd bestaat verder uit een keynote van Paul Peters die vindt dat het tijd wordt voor het ontwikkelen van een robuuste toeristische strategie die verder gaat dan een luchtvaartnota of klimaatwet. Reisjournalist Hans Avontuur bekijkt in een intermezzo het Nederlands toerisme door een internationale bril. Daarna is in het middagprogramma ruimte voor 20 verschillende break-out sessies rond zes actuele thema's waar meer dan 30 state-of-the-art experts van de toeristische hogescholen en deskundigen uit de branche een divers programma bieden.

  1. Boost your region: De Leisure Kansenkaart, optimale gastvrijheid met een House of Hospitality of toekomstscenario’s voor oude kazerneterreinen.
  2. Sustainability and Digital innovation: Op reis met predictive analytics, het meten van emoties of duurzame bestemmingsontwikkeling.
  3. Holiday resorts in the future: Vitale vakantieparken, markt en gemeente, nieuwe concepten en oplossingsrichtingen of puberkampeerders.
  4. Overtourism: Oplossingen voor bezoekersdruk in steden, learnings van bewoners in Vlaamse Kunststeden of Holland World om de toeristische druk op hotspots te verlichten.
  5. Cultural Capital Vincent van Gogh als internationale verleider, hoe cultureel erfgoed toerisme een verdiepende boost kan geven of hoe je beleving met storytelling kunt vergroten.
  6. Out of the box Laat je verrassen met bijzondere sessies binnen dit thema.
Kijk op de website www.toerismecongres.nl en ontdek alles over de thema’s en de sessies die je kunt bijwonen.


Schrijf snel in!

Durf je het aan direct in te schrijven, dan bieden we jou als congresfan een mooie korting! Ben je ZZP'er of student? Dan hebben we voor jou een speciaal tarief.


Locatie: Saxion Apeldoorn, Spoorstraat 29 (makkelijk bereikbaar: direct naast het NS station) Tijd congres: Tussen 09.00 en 17.30


Trefwoorden: congressen, trends, toerisme, vrije tijd

CELTH
 





||| Nieuws |||

26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
20/03/24
Regeneratieve vakantie-ervaringen in Denemarken
In Denemarken kunnen toeristen meewerken aan natuurbehoud. Visit Denmark start met vier proefreizen en ze zoeken daarvoor Nederlandse en Duitse toeristen. Ze noemen het regeneratieve vakantie-ervaringen.
18/03/24
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
15/03/24
Visit Wadden roept op om drones thuis te laten bij bezoek aan Waddengebied
Uit recent onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat drones voor recreatief gebruik vogels kunnen storen. Daardoor worden hun overlevingskansen verkleind.
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
27/02/24
Exclusief voor leden
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
20/02/24
Camperaars steeds duurzamer
Camperaars in Nederland houden bij hun reisgedrag steeds meer rekening met duurzaamheid. Een opvallende trend is de toepassing van duurzame energiebronnen onder camperaars

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...